ALLA löper!!!

E

eileen1

vad är det här!!! Enligt löpschema på min hund ska hon löpa i februari. När hon löpte sist var vi till hanen men hon ville INTE ha honom. Så jag tänkte testa igen då i feb, men nu sprack det...Hon har börjat löpa nu. Och om hon nu inte ville ha honom igen så tänkte jag inseminera henne....Men vilken klinik har öppet under julhelgerna då!!!?:confused:
Och så har siameshonan börjat toklöpa dessutom, låter som om hon skulle ha kolik, och "bjuder" ut sig till vem som helst!!:crazy:
 
Sv: ALLA löper!!!

Men om hon inte vill kanske ni försöker på fel dag? Och julhelgen är ju över, så det är ju inga problem ;)
Du vet väl att ska du följa SKK's regler så ska hunden parats normalt och fått valpar en gång innan man ska inseminera.
 
Sv: ALLA löper!!!

Vi testade inte på fel dag, då vi var där en hel vecka! Och blodprov togs, men nötterna slarvade bort det!!:cool:
Hur som haver ville hon inte ha honom. Jag vet att dom ska minst en kull, men nu e det juh så att den här rasen är känd att behövas insemineras första gången då de kan vara vääääldigt speciell.
Och enl vetten på Ulltuna, så är det inte första riesentiken dom gör det på, utan dom har fått gjort det på ett flertal tikar. Som det har visare senare på att de kan paras naturligt de andra gångerna.
 
Sv: ALLA löper!!!

MIsstänker att du i så fall ska söka dispens från SKK?

Inte för att jag någonsin kommer att förstå vad hundar som inte kan fortplanta sig på naturlig väg alls har i avel att göra :confused:
 
Sv: ALLA löper!!!

Har men en bra tik, och vill ha bra linjer framöver så avlar man på dom linjer man vill ha!!;)
 
Sv: ALLA löper!!!

Varför provar ni inte med en annan hanne? Det kan ju helt enkelt vara så att naturen säger att dessa två individer inte passar ihop och det är därför tiken inte vill para sig med den tilltänkta hannen?
När jag skulle para min fodertik för två år sedan åkte vi två gånger 120 mil för att para med en speciell hanne på de "rätta dagarna" enligt blodprov. Men tiken tålde honom inte och visade på alla tänkbara sätt att hon minsann inte tänkte para sig med honom, fradgan sprutade om henne och jag trodde att denna tik inte skulle gå att para överhuvudtaget. På hemvägen åkte vi förbi hos en annan hanne som jag hade som "reserv" - också det en mkt bra hanne - och det tog ungefär 20 minuter innan parningen var ett faktum! Resultatet blev fem mycket fina valpar som visat sig vara både friska och ha de jaktliga anlag jag ville ha.
 
Sv: ALLA löper!!!

Fast en tik som inte kan reproducera sig på naturlig väg anser inte jag vara ett bra avelsmaterial..

Saxat från SKK:s grundregler

Att till avel endast använda hund som kan fortplanta sig på ett naturligt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: ALLA löper!!!

Nu har ju inte mina tikar några problem med att reproducera sig naturligt, så jag antar att det var ett knapplån?
 
Sv: ALLA löper!!!

:rofl:
Ja det är ju det man funderar på om det är fel hane, kan vara så!
Men nu e det juh så att några bra Riesenhanar inte finns tillgängliga eller ialf dom som jag vill använda.
Jag vill ha lite annat blod än svenskt och har 2 till jag kan tänka mig, den ena bor ca 14 mil ifrån. Så det är ju inga bekymmer som helst förutom att matte dock är höggravid.
Sen den andra hanen i Norge. Och den hanen vill jag juh helst ha....men svindyr i både språng och per valp.
 
Sv: ALLA löper!!!

Fast en tik som inte kan reproducera sig på naturlig väg anser inte jag vara ett bra avelsmaterial..

Saxat från SKK:s grundregler

Att till avel endast använda hund som kan fortplanta sig på ett naturligt sätt.

Och vem har sagt att hon inte kan det?????? Det kan juh sitta i att hon inte gillar hanen med!!!!:crazy:
 
Sv: ALLA löper!!!

Spelar ju ingen roll vad du har för ursäkt. Reggar du i SKK får du ju följa deras regler.
När man skickar in uppgifterna om valparna så får man ju intyga att tiken inte har seminerats. Kommer du ljuga då?
 
Sv: ALLA löper!!!

Spelar ju ingen roll vad du har för ursäkt. Reggar du i SKK får du ju följa deras regler.
När man skickar in uppgifterna om valparna så får man ju intyga att tiken inte har seminerats. Kommer du ljuga då?

OJSAN Undra vad dom andra skrev i sina papper när dom ineminerades i Ulltuna.....Vad tror du?:angel:

För den delen så blir det nog ingen inseminering, utan ska försöka med hanen i Norge.
 
Sv: ALLA löper!!!

Det man gör (i alla fall de uppfödare jag känner som använt AI, pga hanen finns i annat land ex )är att man ansöker om dispens innan man inseminerar tiken...
 
Sv: ALLA löper!!!

Ja, har de ljugit så anser jag inte de är seriösa i sin uppfödning. Och jag hoppas också att de som seminerar för tiken inte vill på vanliga sättet informerar sina valpköpare om det.
Tänk vad fort folk ändrar sig när de skriver här och inte får medhåll. Nu har du redan hunnit ändra dig och testa en annan hane ;)
 
Sv: ALLA löper!!!

Ja du, höll på att svara Pumhas meddelande när redan Gnist hade skrivit....Så nå medhåll söker jag dock inte här!!!:crazy:
 
Sv: ALLA löper!!!

Fast en tik som inte kan reproducera sig på naturlig väg anser inte jag vara ett bra avelsmaterial..

Saxat från SKK:s grundregler

Att till avel endast använda hund som kan fortplanta sig på ett naturligt sätt.
Nu ska man väl kanske inte genast utgå ifrån att just den här tiken som diskuteras inte kan para sig naturligt - det har ju tydligen endast provats med en hanne. Det är mycket möjligt att det fungerar alldeles utmärkt med en annan hanne.
 
Sv: ALLA löper!!!

Men alltså, om någon av hundarna visar att de INTE vill para sig med just den partnern, om tiken vägrar släppa till eller hanen vägrar kliva på trots att det är rätt tid i höglöpet och trots att man testat lite olika träffvarianter mellan hundarna för att se om några varmare känslor uppstår, då verkar det synnerligen oklokt att tvinga fram kombinationen genom inseminering. Det är hundarnas enda möjlighet att, så att säga, säga sin åsikt om de avelspartners vi utser åt dem... respektera och gör bara kombinationer där hundarna fixar parning själva.
 
Sv: ALLA löper!!!

Bra linjer?
Då får du allt ha en flerfaldig SM-vinnare med mycket sällsynt blod där hemma (och då snackar vi inte utställning) för att det ska rättfärdigas. Det finns annars ingen rim och reson i att tikar ska behövas insemineras. Kan de inte para sig naturligt har de inget i aveln att göra. Raserna är nog degenererade.

Det finns tillräckligt med dugliga Riesen utan att behöva sätta tikar som måste insemineras i avel. Om det nu bara hänger på hanen får du byta hane för då var det ändå inte en passande kombination. Ibland måste man lyssna på sin hund och strunta i vad som ser bra ut på papperet. Någon annan lämplig hane torde finnas att tillgå, trots att det då kanske blir dyrare eller svenskt. Lösningen är inte att inseminera.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp