Alla hästägare superhändiga???

finapina

Trådstartare
Det slår mig ibland att många hästägare verkar så himla händiga! Man bygger div. saker, kör traktor o motorsågar utan problem, kör miltals med hästtransporter själv. Att röja i hagar o slå ner hagstolpar med järnspett är inga problem. Alltså är ni uppvuxna med sånt eller har ni lärt er som vuxna? Själv är jag född mitt i stan o har inte varit i direkt närkontakt med vare sig järnspett eller traktorer;). Inte ens hästtransport kan jag köra! Blev mest lite nyfiken o höra hur ni lärt er allt detta?

Sv: Alla hästägare superhändiga???

Jag är uppvuxen på det viset. Bad jag mina föräldrar om hjälp så hjälpte de mig, men jag fick själv delta. Jag började köra med släp som 16-åring, men det är inte nån robotforskning öht, handlar om att vara medveten om hur släpet beter sig.

Men ja, jag har lärt mig av kunnigt folk och av mina egna galna projekt. Mitt bästa tips är att vara ödmjuk för vad vänliga lantbrukare och dyl. har att lära ut.

Jag är uppvuxen på landet och gick dessutom en tid på naturburksgymnasium (visserligen naturvetenskapliga programmet men ändå) och tog alla på skolan, oavsett inriktning, traktorkort.

Men generellt så tror jag att många händiga hästmänniskor är just uppvuxna på landet - antingen genom att faktiskt födas och bo där, eller bara genom att ha bott i stallet!
Stadshästungar tycker jag oftast inte har en aning om vad som krävs för att sköta en häst(gård) utöver ridning och skötsel av själva hästen. Men det är ju min egen ganska kraftiga fördom. ;)

Jag är också uppväxt i stan men gick på lantbruksskola och där tog jag mitt traktorkörkort och lärde mig stängsla och allehanda annat pyssel. När jag sedermera flyttade ut till gård var jag helt enkelt tvungen att bli händig, det är jag och min man som är tvungna att se till att allt funkar helt enkelt. Nu är ju min man bonde och fixar det mesta men han är ju inte alltid hemma och då är jag tvungen att fixa saker själv. När det gäller att köra släp så var jag helt enkelt tvungen att lära mig om jag ville komma iväg och träna. Maken är hemma med dottern när jag tränar, dottern är totalt ointresserad av hästar.

Jag tror att det är lite så att man är helt enkelt tvungen att lära sig vissa saker, speciellt om man har hästen hemma på sin gård:)

Nu har jag ju som sagt fördel av min utbildning men mycket går att lära sig på egen hand bara man vill (och är tvungen).

Nöden är som sagt uppfinningarnas moder:)

Jag är född i "stan", men alltid varit hos kontaktfamilj på landet. Då var jag inte speciellt intresserad, men nu är jag. Hästfolk är oftast praktisk, för att få en fungerande vardag tillsammans med häst krävs det ju lite "kunskap". Jag är självlärd, man måste ju som sagt. ;)

Det slår mig ibland att många hästägare verkar så himla händiga! Man bygger div. saker, kör traktor o motorsågar utan problem, kör miltals med hästtransporter själv.
Så himla händig är jag inte, men jag är inte rädd för att hugga i och mycket kan man lära sig. Med hjälp av min pappa har jag byggt det mesta på vår ligghall. (och äldste sonen fixade taket för det är så högt). Köra traktor kan jag inte, men skulle nog lära mig om jag provade. Motorsågen överlåter jag till sambon, men vanlig handsåg kan man göra mycket med.
Att röja i hagar o slå ner hagstolpar med järnspett är inga problem.
Nej. Det är ju bara att spetta och slå ner stolparna.
Alltså är ni uppvuxna med sånt eller har ni lärt er som vuxna? Själv är jag född mitt i stan o har inte varit i direkt närkontakt med vare sig järnspett eller traktorer;).
Jag är uppvuxen mitt i centrala Karlstad, men det hindrade inte mig. Lärde mig mycket på ridskolan och sen får man ta hjälp när det behövs och lära sig mer och mer under tiden.
Inte ens hästtransport kan jag köra! Blev mest lite nyfiken o höra hur ni lärt er allt detta?
Transport är ju bara att lära sig köra. Sunt förnuft. Mjuka växlingar, lugna och vida svängar osv. Be om hjälp och fråga så mycket du kan för att få veta mer. Vissa saker kan du säkert göra själv sen och det som du inte vill ge dig på får du be någon annan att göra. Träna på. Du lär dig!!:)

Jag är född och uppvuxen mitt i Malmö. Köpte egen hästgård först som vuxen. Hade visserligen gått trädgårdsutbildning, och även jobbat, på Alnarp och då lärt mig köra traktor och en del andra nyttiga saker, men var f ö en typisk stadsmänniska när jag flyttade ensam ut på landet och skaffade hästar.

Fick alltså lära mig det mesta "the hard way" - trial and error. Och fann snabbt att det var en väldigt stor fördel att ha snälla och trevliga grannbönder, för de var mycket hjälpsamma i början.

Allting går (eller det mesta) om man bara vill :)

självlärd ;) Jobbade på en besöksgård/ridskola där ja lärde mig en hel del. Hängt i stallet i 18 år. Och första gången ja körde med släp var det en resa på 10 mil enkelväg. Man lär sig av sina misstag helt enkelt

Det slår mig ibland att många hästägare verkar så himla händiga! Man bygger div. saker, kör traktor o motorsågar utan problem, kör miltals med hästtransporter själv. Att röja i hagar o slå ner hagstolpar med järnspett är inga problem. Alltså är ni uppvuxna med sånt eller har ni lärt er som vuxna? Själv är jag född mitt i stan o har inte varit i direkt närkontakt med vare sig järnspett eller traktorer;). Inte ens hästtransport kan jag köra! Blev mest lite nyfiken o höra hur ni lärt er allt detta?
Man får inte vara rädd för att försöka och inte gå i däck fullständigt när man misslyckas. Det tror jag är det största problemet med folk som inte anser sig klara av vissa saker. Det är bara att se på ditt inlägg t ex. (ta inte illa upp nu) Du säger att du inte ens KAN köra hästtransport. Hur vet du det om du inte försöker? Det är bara att hänga på transporten och träna det. Lätt som en plätt :) Att stängsla och köra traktor är inte heller några svårigheter, men man måste våga försöka och sedan rätta till det som inte blev så bra första gången.

Jag är själv uppväxt i stan och har inte jobbat på gård eller gått naturbruksgymnasium. Högskoleutbildningen har gett mig en hel del kunskap, men det är ju teoretisk kunskap. Intresset för lantbruk och det praktiska arbetet har gett mig det som jag behöver för att driva min lilla gård. Hur många har inte fått slackande stängsel för att man inte har stadgat upp hörnstolparna ordentligt till exempel. Man lär sig med tiden vad som funkar bäst.

För att trivas med hästlivet är man nog en speciell sorts människa. Hästlivet är i sig "hantering" av div slag. Annars är det som allt annat - att lära sig. Man kan inget av sig själv.
För de flesta är det av nöden tvunget att lära sig. Man kan ekonomiskt sett inte hyra in folk till allt och då får man lösa det själv.

Jag är nog självlärd, och har alltid varit nyfiken på hur saker och ting fungerar... och så mycket "kan själv!" :)

Jag blir faktiskt lite förvånad när jag pratar med hästägare som inte "vet" hur man sätter upp en hage, skruvar upp sadelhängare så att de sitter ordentligt, snickrar ihop en höhäck osv... :angel:

Född och uppvuxen i villa förvisso men i en förort till Sthlm...
Pappa är bilmekaniker, mamma "tummen mitt i handen", bägge födda och uppväxta i lägenhet i Sthlm, så jag måste ärvt mest av pappa ;)

Pappa är självlärd hovslagare (men med nära kontakt med både hovslagare och lärare inom yrket) och MKT händig som sagt. Han har egenhändigt höjt taket i vårt förra stall (hela nocken i lösdriften)...

Både jag å syrran har gått NBG, bägge kan köra traktor, motorsåg osv och när vi köpte gård så gjorde vi det ibland men mest va de ändå pappa som körde och greja.

Men inget är ju direkt "rocketscience" utan mer "sunt förnuft" och funkar det så funkar det :)

Att köra släp är VANA och åter VANA ... Inget man kan över en natt...

Jag är uppvuxen mitt i Göteborg, är så mycket stadsbarn som man kan bli men har tillbringat väldigt mycket tid i stallet. Har händiga föräldrar som har lärt mig att vill man få något gjort så är det bara att sätta igång. Jag har haft möjlighet att lära mig av dem men är väldigt kreativ och tycker om att hitta egna lösningar på praktiska problem. När jag började jobba extra i ett ridskolestall så fanns det sällan någon där att fråga, stötte man på ett problem så fick man klura ut en lösning.

Jag kan tyvärr inte köra traktor, men om någon sätter mig i en traktor på en gårdsplan så kommer jag nog på hur man gör, det är ju inte speciellt avancerat om man bara ska gräva en grop eller mocka lite skit i en lösdrift. I övrigt kan jag nog göra det mesta som behövs göras i ett stall och kan jag inte så lär jag mig.

Är dock värdelös på att arbeta med andra människor, och speciellt då folk som faktiskt kan det som ska göras. Jag har jättesvårt att ta in verbal information (ADHD) och blir hämmad av att någon står bredvid och berättar för mig hur jag ska göra. "Gör det själv då, så får vi det överstökat" tänker jag. Jag vill hellre titta på och se hur det utförs, så vet jag precis hur jag ska göra nästa gång istället.

Jag är inte uppväxt på landet. Men jag har lärt mig mycket sen vi skaffade häst 2001. Bl.a använda järnspett och göra hagar. Varit med och byggt stall. Men att köra traktor tycker jag är läskigt! Har inget körkort så har aldrig kört med släp.
Fick köra traktor när jag gick på plönningegymnasiet, Halmstad. Men fy jag tyckte det var läskigt ^^ Fick prova köra med släp m.m. Så länge vi höll oss till grunden så gick det bra. Men när det blev mer krav så vågade jag inte och så kunde jag aldrig växla i farten så att säga. Traktorn hann stanna när jag skulle växla från 1:an till 2:an xD
Att använda tex röjsåg, är också läskigt ^^ Om jag ska ta ner högt gräs längs trådarna så går jag med våran slöa lie haha.
Men annars gör jag mycket själv, så länge det inte kommer till att köra traktor eller annat fordon ^^

Jo, det stämmer nog till stor del. Men det är väll så att om man ska ha häst så ingår ju jobbet runt omkring till stor del och då är det bara att göra. Nu är jag själv uppvuxen på landet och har sen jag var liten alltid fixat saker själv. Allt från att bygga kaninburar till att vara med och skörda hö, ta yxan och fixa hagstolp och hängna in nya hagar.

Köra med släp gjorde jag redan när jag övningskörde hemma, sen är jag inte värdsbäst på det nu heller. Men jag tar mig fram och runt med en hästtrasport på ett säkert sätt i alla fall ;).

Saken är väll den att man måste öva och våga prova på det som kommer. Ingen har ju en medfödd kunskap att bygga foderhäckar eller hugga ved, alla måste lära sig.

Ja jag måste erkänna att jag är riktigt avundsjuk på er som är uppvuxna på landet =). Men det verkar ju som det finns hopp ändå fast man är stadsfrasse! Tack för svaren, intressant att läsa.

Jag är uppvuxen på bondgård, gick naturbruk, tog en time out och bodde i stan och återvände sedan till landet :).
Däremot kan jag erkänna att jag fortfarande tycker det är lite trixigt att backa med transport om det är trångt, det går så mycket "fortare" än när man ska backa med ett x antal ton tungt spannmålslass & traktor ;).

Jag är en förortsunge (eller åtminstone var, på 60-70-talet) och red på ridskola. Bodde väl mer eller mindre där all ledig tid :D . Drog norrut och skaffade gård och djur. Bara att bita ihop och lära sig hantera grejorna för inte kom det någon och hjälpte till direkt...så jag har varit tvungen att fixa till det ;)

Kl - Också jag är förortsunge, med nyckel i band runt halsen:) Hängde i stallet från 10 års ålder, har ridit på ridskola längre än jag vill erkänna, flyttade ut på landet för 10 år sen. Är begåvad med en mycket händig man, fast transport kör jag själv, och traktorn har jag provkört:) Lyfter in torvbalar själv, men staket fixar maken:love:

Man får inte vara rädd för att försöka och inte gå i däck fullständigt när man misslyckas. Det tror jag är det största problemet med folk som inte anser sig klara av vissa saker
Håller med dig och just den egenskapen fattas hos en del (dock ej hos mig utan där finns de snarare för mkt av den varan :D). Tänk vad tråkigt livet skulle vara om man aldrig vågade sig på nytt!

Blir oxå förvånad när man träffat folk som har häst men har inte ens aning om hur man ens byter batteri till ett aggregat och sätta isolatorer ska vi inte tala om :angel:. För mig känns de som något som hör till allmänbildningen om man har häst i elhage.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka