Alla hästägare miljonärer?

Sv: Alla hästägare miljonärer?

Har fast kostnad varje månad runt 3000:- då med räknat stallhyra, mat, strö, hovslagare och försäkring.

Sen köper jag det mesta begagnat, snål kan man tycka men min häst bryr sig ju inte om det är nytt eller inte, är inte alls märkesfixerad utan jag vill att det skall sitta bra på hästen, sen om det är okänt märke eller inte struntar jag fullständigt i.:devil:

Sen är en beganad westernsadel inriden och formad än om man köper en ny hård, på sadlar vill jag dock ha ett välkänt märke för längre livslängd, i regel ligger märkes sadlar bättre på hästen och har inte papp och annat skräp i stoppningen:devil:

Vissa månader blir det mera och andra månader mera t.ex som jag nyligen har bytt sadlar har det kostat lite, men det är det värt inte minst för min älskade pålle som skall må gott av att sadlarna inte klämmer och ligger fel.

Tycker det är värt att köpa begagnat och inte nytt för passar det inte har det inte heller kostat skjortan, och oftast går det att sälja igen.
Men jag har köpt mkt begagnat som har sett helt nytt ut så det är ju inte skit jag köper.

Och skiter inte pengar, är inte direkt högavlönad att jobba som tidningsbud, men jag älskar mitt jobb och det handlar om att prioritera här i livet.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

det är ju olika, jag har vänner som har två hästar för 1500 kr sammanlagt i månaden (hyr stall), min kostar typ 1700 kr i mån helinackodering. Nu när jag flyttar blir det mycket dyrare. Jag köper ingen märkesutrustning, tycker ofta det är ganska fult (o jag HATAR blingbling), jag köper det jag behöver.

Nu har jag unghäst, men det ska mycket till när jag köper nya täcken. Mitt enda täcke jag äger t hästen kostade 30 kr, ett fint mörkblått fleecetäcke som är helt och rent :D Så jag gillar begagnat.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Mycket handlar om prioriteringar. Har man inte mycket pengar och har häst så får man kanske skippa den där jackan för 3000 eller det där resturangbesöket med väninnorna. Jag studerar och har det vill säga ca 8000 kr i månaden att leka med).
Jag har löst min kostsamma livsstil som hästägare genom att äga min häst ihop med en vän som sitter i samma sits som jag. Vi har enbart haft häst ihop, vi kände alltså inte varandra innan vi började rida på samma privathäst. Sedan köpte vi allstå en häst ihop och därefter har det rullat på. Detta gör det ekonomiska livet lättare för oss båda och vi slipper skaffa medryttare :D
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Förr i tiden när man tränade, tävlade och stod uppstallad på lyxanläggning så kostade min ponny nog runt 10 000 kr i månaden.

Nu kostar hon betydligt mindre då hon står och är dräktig. 2600 kr i stallhyra och sedan tillkommer runt 900 kr för försäkringen i
månaden och mellan 1500-2000 kr för skoning var 7:e vecka. Sedan så tillkommer ju en del för extrafoder/vitaminer/utrustning/
bensin/vaccineringar och så vidare.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Som så många andra skrivit handlar det om att prioritera, att hålla på med hästar är ingen hobby utan en livsstil!

Jag jobbar 75% som städerska och har dessutom uppehållstjänst så får bara ut strax över 10 i månaden. Jobbar utöver det lite extra ibland och hyr ut stallplatser så det blir kanske ett par tusen till i månaden om jag har tur.

Jag har i dagsläget 6 hästar i varierande storlek och planerar lite smått att köpa en till i vår.

Vad jag lägger i månaden på hästarna vill jag inte tänka på ;) Har ju alla vanliga kostnader som foder, veterinär hovslagare osv men har i princip gratis stallplats, Har två stall och båda är pappas och det han har hemma på gården använder jag gratis det andra betalar jag hyra och el för men får ju igen det iom att jag hyr ut boxar där.

Så kan ju tillägga att det är bra att ha föräldrar och eller sambo som sponsrar lite! Jag har ju pappa och världens bästa sambo som betalar lite mer än mig på våra övriga kostnader och räkningar utöver hästeriet och så köper han saker som jag vill ha till hästarna ganska ofta! Och så köpte vi en traktor ihop nu för nån månad sen och den kommer ju till största del att användas till sånt som hör till hästarna.

Jag har dessutom ganska mycket märkesgrejer :o. Inte just för märkets skull utan mer för kvalitén vill ha snygga och funktionella grejer och då är det ju faktiskt oftast märkesgrejer! Köper dock gärna begagnat eller passar på när det är rea.

Försöker att ha en buffert men just nu är den liten. La det jag hade på att köpa traktor (fick låna en hel del också) men hade förut en liten sjukling så har lärt mig att en buffert behövs, och har man otur så kan även en i mina ögon ganska rejäl buffert ta slut fort.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Värst vad du betalar mycket.

Själv så kostar herrn
2000 kr stallhyra inkl. torv och fri tillgång på hö.
800-1000 kr var 8:e vecka i skoning
1400 kr/ år i försäkring (nordsvensk)
ca 100 kr per månad i övrig foder så som lucern, korn, mineraler, vitaminer o.s.v.
Sedan kanske ca 150-200 kr/ månad utspritt för "jag-tycker vi- måste-ha-prylar" och täcken.

allt som allt ca 2900 kr/ månaden, delat på två pers = 1450 kr!! :D
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Min är ganska högt livförsäkrad men själva veterinärvårdsförsäkringen som täcker
vård upp till 150 000 kr kostar runt 280 kr i månaden, hon har specialskor runt om och min hovis åker
extra långt för att sko henne, så då blir det resekostnader. I min stallhyra ingår halmpellets, fri tillgång
till halm och silage samt mockning och in och utsläpp.

Jag bor dessutom precis utanför stockholm och där blir allt dyrare. ;)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Det ska väl erkännas att det är många som inte har råd. Det ser man tydligt i många trådar på Buke.

Jag har varit hos flera toppryttare men inte sett en enda som bara har ny dyr märkesutrustning. Tycker tvärtom att många som tar detta med häst på allvar och vill satsa handlar smart och framför allt är väldigt duktiga på persedelvård.

Själv köper jag gärna bättre begagnat och inte så mycket prylar men det jag köper är av god kvalitet. Och sen tar jag väl hand om grejerna. Och hästarna. Det verkar som att en del glömmer bort vikten av det senare nu för tiden? Jag har i alla fall uppfattat det så när jag sett mig omkring.

Det kostar att ha häst inhyst, men det är ju inte gratis att köpa hästgård heller. Det är nog lite svårt att tro att man sparar pengar på vare sig det ena eller andra alternativet men man får välja det som passar en själv bäst.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Nej, långt ifrån miljonärer...har dock rätt ok lön, egen gård som inte kostade skjortan eftersom det är glesbygd vi bor i. Tar eget hö som regel, men i år blev det tokigt så vi har fått bränna det och kommer att köpa (3,50/kg) från leverantör i grannbyn. Hästarna äter lucern+mineraler utöver höt. 600 kr var 6:e vecka i hovslagarkostnad (mina hästar går barfota, har två stycken).

Det som kostar mest just nu är själva stallbygget, en ridbana ska anläggas nästa år.

Vi håller oss hemma mest när vi inte jobbar. Sällan att vi går ut och roar oss, kläderna sliter vi på tills dom faller isär...då dom är som skönast :o ...förutom tävlingskläderna då som det måste vara stil på. Lägger mesta kostnaderna på träningarna, skulle jag tro...
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

KL

Just nu har jag 3 hästar på egen gård, billigt och bra.
Ca 500kr/månad på hösilage, 1300kr (framskoningar och 1 verkning) var 8e vecka.. Försäkring ca 200kr månad (billiga raser). Inget extra foder utöver hö.

Utrustning köper jag i stort sett aldrig nytt, köper gärna begagnat om jag behöver något. Annars använder jag till det går sönder :D


Har alltid haft hästar men tror att jag skulle lagt pengar på att resa, om jag inte hade haft hästar, och då hade haft dom där pengarna :cool:

Har ju tidigare stått uppstallad och då drar kostnaderna iväg mer, både för stall och resa dit.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Drar man allt som allt över ett år så ca 1400 kr per månad. Inkl allt då.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Du har inte lika mycket tid att göra av med pengar när du har häst. :)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Mina hästar kostar mig 15 000 kr i månaden.
Då är det räknat in alla "grundsaker" så som stallplats, foder, hovslagare.

Sen tillkommer ju ev veterinär mm.

Jag är egen företagare med tre barn och hästarna. Makens pengar går till försörja familjen. Mina till hästarna.
Köper aldrig nya kläder. Längsta resan jag gjort är till Finland en kryssning sista åren ;) Men är lycklig ändå.
Vi har så vi klarar oss. Barnen får kläder, mat och allt de behöver och vi kan tanka bilar och spara några kr per månad :)

Tillägg: Är 6 hästar och hästarna är mitt jobb :D Har sjukdomar som förhindrar mig från normala jobb så maken stöttar.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag sätter in 5600 på ena hästens konto, försäkringen oräknat och den kanske är på 1000 kr/månad (Hilfe! vad mycket pengar) - har dock betalande medryttare till honom så kostnaden blir lite mindre i slutänden.
Den andra hästens konto är ngt mindre, kanske 5500 inklusive försäkring.
Mina andra tre har jag i princip inga kostnader för förutom försäkringarna som kanske ligger på totalt 2000 kr/månad

Så alla mina kostar i runda slängar 13000 i månaden ! Tur att jag har rätt bra betalt och en snäll och förstående sambo.

Jag är som Görel - alla pengar går till pållarna, jag reser ingenstans (förutom till hästevenemang) och är billig i drift vad det gäller kläder och sånt. Dessutom är jag inte så intresserad av märkesutrusning, mina hästar har bra grejer som passar och funkar, men inte det dyraste och nyaste.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

kl

Kostnaderna varierar ju även en hel del vart i landet man bor.
Och hur mkt service man vill ha i stallhyran.

Men som de flesta andra så prioriteras det.
Sen skall väl erkännas att tiden inte finns till de där xtra sakerna som kostar pengar.
Tänker då främst på utlandssemestrar,nya bilar,frisörbesök,dyrare kläder etc.

Men visst, emellanåt kan jag ju tänka att det vore trevligt att åtgärda rosten och stenskottet på bilen, göra ngt åt mitt råttbo till hår eller åka iväg 3 veckor och gotta mig i Egyptien:D
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Önskar att jag vore miljonär. Men det gäller att kunna välja vad man vill ha.
Listan över vad som går bort är hur lång som helst. Inga semesterresor, inga dyra besök hos frissan, välja kläder efter prislapp inte "vill ha"....
Det hästen behöver köper jag begagnat eller på rea. Vettiga grejer men inte det dyraste som finns.
Ibland är det jämrans trist men med ett budget-liv har jag möjlighet att ha min underbara häst. Det går att leva med en "tjock-TV", gammal mobil telefon och inte lägga ner pengar på sånt också.
Men vore jag "miljonär", eller hade en annan inkomst skulle jag nog hellre lägga ner mer pengar och ha en häst till, bara tiden räckte till. Andra tycker väl att hästfolk är skumma som plöjer ner sin lön på något som i stort sett bara ger dynga på dynghögen om man ser vad "man får för pengarna". Men det är ju värt all tid och alla pengar.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag betalar ca 2000, lite plus minus beroende på månad ( t ex vaccineringar, tandkoll osv) för min shetlandsponny. Då är allt inräknat, stall, foder, strö och hovslagare. Han är just nu oskodd så hovslagare är bara 350 kr/gång.

Hade dock en storhäst som jag sålt för inte så länge sen. Hade honom inräknad i min budget också utan problem.

Vill inte skriva ut hur mycket jag får ut i lön men jag är outbildad (endast gymnasie) och jobbar på en kundtjänst just nu.


Men jag tycker inte det är de fasta kostnaderna som är dyra, de lär man sig att räkna in i sin budget. Men desto värre när man ska köpa nya täcken, vagn, sele, sadel osv.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Kl

Det är nog många som inte har råd egentligen. Framför allt är det många som inte har råd ifall de skulle separera från sin partner. Så skulle jag själv aldrig vilja ha det.
Jag har svårt att förstå hur folk har råd med gårdar: 4-5 hästar, tre barn, en hästtansport och två bilar. För mig går det liksom inte ihop ifall personen inte har ett välbetalt jobb. Jag tror faktiskt att hästmännisor generellt sätt har svårt att få ekonomin att gå runt.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Kostnaden att ha häst varierar mycket beroende på vad man gör med sin häst skulle jag vilja säga.

När jag hade en pensionär som jag bara red hemma på gården kostade han 25-30 tusen per år. dvs ca 2250:-/mån. Men då var det inga nya saker mer än det som slets ut som köptes, inga träningar osv. (även billigare försäkring)

Nu med min unghäst som jag tränar och tävlar lite smått blir kostnaden betydligt mer. Hon kostar mer i försäkring, hon har sönder mer saker plus att det är mer lockande att köpa fina saker då man är på träningar och tävlingar mm. ;) Så nu ligger kostnaden på 40-45 tusen per år. dvs ca3600:-/mån.

Då står jag i ett litet billigt stall köper foder billigt av bönder och bekanta, handlar gärna på tradera :love: (där kan du köpa både beg och nytt till mycket bra pris.)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Har inte räknat på vad hästarna kostar faktiskt. Men jag har stall hemma så ingen stallhyra. Jag köper inte mer utrustning än jag behöver så den biten blir inte så dyr. Märken bryr jag mig inte om. Det viktiga är att det är bra saker, rätt sydda och med bra hållbarhet och passform. Det finns många bra budgetsaker.
Visst är det en dyr hobby, men jag drar in på annat istället. Jag är aldrig på krogen, köper sällan kläder osv. Det är en prioritering. Man lägger sina pengar på det man tycker ger mest helt enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Amma till valpar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp