Alla duktiga western ryttare!

H

hon_med_skäcken

Hallo...:D Jag är en ny western ryttare som just har börjat rida western kurs med min lilla polle... eftersom jag ridit dressyr går det ganska skapligt.. Men undrar hur man ska få dom att jobba utan någon värst kontakt med tygeln i munnen? Min häst vill gärna ha ett litet stöd på yttertygeln men inte så lätt i western. Ska jag bara rida med lång tygel och strunta i om hon går ner på tygeln eller inte och vänta tills hon söker sig ner av sig självt? Någon som har lite bra tips.. ;) HA det bra kramar

Sv: Alla duktiga western ryttare!

Jag hade nog fortsatt rida på lite kortare tygel men gett ordentligt med eftergift när hästen gör rätt. Vet inte vad du har för utrustning men förhoppningsvis har du westerntyglar så att du kan länga ut ordentligt på tyglarna.

Jag hade gjort tvärtom. Det finns hästar som är så felridna att dom överhuvudtaget inte har kvar någon sökning framåt-nedåt, men det brukar gå snabbt att plocka fram detta (förutsatt att hästen inte har ryggproblem och därför inte vill länga halsen och komma upp med ryggen). Jag brukar släppa yttertygel HELT för att locka hästen att stretcha ut yttersidan ordentligt, vilket inte är möjligt om man håller emot... Tar man sedan lätt i innertygeln kommer hästen förhoppningsvis att söka sig framåt-nedåt och då ger man efter även på innertygeln. Är hästen väldigt spänd och låst i den gamla formen kan man jobba på detta sätt från marken istället till att börja med... Detta är i alla fall ett sätt jag har fått lära mig :)

Jaha... men min häst söker sig alltid bäst neråt när jag har jobbat en stund och fått henne avslappnad och då kan ja släppa henne... Tänkte passa på att fråga om tredelade western bett är mjukare än ett rakt western bett? Några tips på vad jag kan använda som nybörjar bett... Nu har hon tredelat vanligt... Tack o hej :)

hon_med_skäcken skrev:
Jaha... men min häst söker sig alltid bäst neråt när jag har jobbat en stund och fått henne avslappnad och då kan ja släppa henne...

Ok, jag fattade nog inte riktigt vad det är du vill ha hjälp med i ditt första inlägg (?). Trodde du hade problem med formen...

JO har alltid lite problem att få ner henne utan ngon kontakt med tygeln lixom.. :smirk:

Eh, är väl inte nån spec duktig westernryttare, men jag svarar iaf...

Lär henne att det är bekvämast att "gå i form". Dvs när hon gör rätt, ge henne 100% eftergift både i hand och bendvs släpp ALLT! Inget tjyvhållande). Om hon då "kommer ur formen" ta i henne o bara be om arbete igen. Tillslut efter x antal upprepningar så kommer hon att välja det som är bekvämast. Så har iaf jag jobbat. Om du bara rider på lång tygel utan att be om arbete så är nog risken stor att hon faller ner på bogarna och inte trampar under sig. Även om hästen arbetar i en lägre form så är det ju viktigt att bakbenen och ryggern arbetar rätt!

Ett litet tips bara... :)

hon_med_skäcken skrev:
JO har alltid lite problem att få ner henne utan ngon kontakt med tygeln lixom.. :smirk:

Då kan du läsa mitt svar en gång till :idea:. Alltså, du måste först ta lite i innertygel och BE henne komma ned "på tygeln" som du kallar det, och när hon gör detta släpper du och ger eftergift. I början kanske du måste be om detta var tionde meter! Gå i en bra form på lång tygel är ingenting dom lär sig på en vecka :)

*lånar tråd*

Min häst går i bra from i skritt på ganska lång tygel och det är där jag vill ha honom eftersom han annars krullar ihop sig jättemycket. Problemet för mig är att när han ska travas så krullar han ihop sig och toktravar. Han är travare kan jag tillägga. Några tips på hur jag ska behålla honom i långlågform även i traven???

Hur länge är han riden/tränad på att bära sig i skritt?
Att en travare travar fort beror oftast på två saker: Dom har ännu inte den muskeluppbyggnad som krävs för att orka trava sakta och i balans eller dom har inte förstått vad man ber om. Ofta är det båda sakerna.
Rent generellt så behöver de flesta hästar en del stöd från tygeln i början (som kan vara rätt lång tid) Även en w-häst ska kunna gå med stöd i tygeln utan att protestera eller dra sig undan. Och det handlar aldrig om löst hängande tyglar. Man ska ha lätt kontakt eller möjlighet att snabbt ta en lätt kontakt utan att få tygeln i magen eller uppe i ansiktet.

Tussemaja skrev:
Hur länge är han riden/tränad på att bära sig i skritt?
Att en travare travar fort beror oftast på två saker: Dom har ännu inte den muskeluppbyggnad som krävs för att orka trava sakta och i balans eller dom har inte förstått vad man ber om. Ofta är det båda sakerna.
Rent generellt så behöver de flesta hästar en del stöd från tygeln i början (som kan vara rätt lång tid) Även en w-häst ska kunna gå med stöd i tygeln utan att protestera eller dra sig undan. Och det handlar aldrig om löst hängande tyglar. Man ska ha lätt kontakt eller möjlighet att snabbt ta en lätt kontakt utan att få tygeln i magen eller uppe i ansiktet.

Hans igångsättning efetr 1 års vila sattes igång i april. Så han är väl riden sedan i slutet av april ungefär.

När det gäller traven så kan han i bland trava lungt iofs på korta tyglar man utan att jag tjyvhåller honom. Har precis börjat att försöka länga tyglarna när han hittat bra tempo. I bland går det bra och ibland inte. I hans fall tror jag i så fall att det handlar om balans för när man tömkör på volt eller longerar då kan han gå i ett mycket trevligt tempo så han kanske inte har balansen med mig på ryggen än.

Givetvis rider jag inte på helt långa tyglar utan har lite kontakt. Men efetrsom Travare oftast har det i sig att ju mer man tar ju mer ska man springa så jobbar jag nu på att han ska kunna gå i trevligt tempo med minimal kontakt i munnen.

Tänkte passa på att ställa om en annan fråga.. Vilket western bett skulle man kunna köpa till att börja med? Har hört att desto mer delat ett bett är desto svagare är det... Är det sant?? :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 809
Senast: MiniLi
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka