Alla dessa sjukdomar och preparat hur vet ni allt??

Aliche

Trådstartare
Jag har kanske en jättedum fråga men när jag sitterhär på Buke å läser hästvård trådarna så är det inte speciellt ofta jag har en aning om vad folk pratar om! :confused:

En hel helsikes massa olika preparat, lugnande å annat med namn jag aldrig hört talas om.. sedan alla dessa fackuttryck för sjukdomar..*hjälp* känner mej jättedum som inte vet speciellt mycket men å andra sidan har alla hästar jag tagit hand om varit friska :banana: därför har jag aldrig behövt handskas med allt det där men ändå kunde det ju va kul å veta allt det som ni vet?

Så till min fråga hur har ni lärt er alllt det här? Är det pga att ni har råkat ut för det själva? Suttit å läst i böcker? Hört om från andra?Skulle vara väldans intressant å veta :)

Sv: Alla dessa sjukdomar och preparat hur vet ni allt??

För egen del har jag pluggat djursjukvård och hälsa och även arbetat med det praktiskt plus att jag läser allt jag kommer över i ämnet.

Sedan är jag inte jättesäker på att ALLA som diskuterar diverse sjukdomar och preparat egentligen vet så mycket som det låter som om de vet...

Det jag vet har jag fått lära mig genom erfarenhet!

Eller så har jag frågat roslagen ;)

Någon av er som har nåt bra tips på böcker som är vettiga att läsa? Håller på att skaffa häst så jag tänkte det kan ju vara bra att ta reda på så mycket man kan om allt möjligt :smirk:

Det kan nog vara olika. Alla här inne är ju inte jätteunga och för varje grej man råkar ut för så lär man sig något.

Om mig: Jag är utbildad hästmassör vilket är en utbildning där man läser mycket anatomi. Hästens anatomi och rörelseapparat är mitt stora intresse, så jag läser mycket facklitteratur och dissekerar ibland ben för att "titta själv". Sen tycker jag om att diskutera här på Hästvård, de frågor som dyker upp här är ofta intressanta så man får läsa på lite extra och lär sig mer tack vare det.
mvh
Lejonelle

Apotekets hälsoråd för häst är en liten billig bok som behandlar lite vanliga sjukdomar och problem och också har lite om första hjälpen vid sårvård etc. Håll hästen frisk av Green är en allround bok om sjukdomar. STC har gett ut skrifter om utfodring, anaotmi mm som är rätt bra och ger baskunskaper. Bästa investeringen när du köper din första häst är att ha duktigt folk omkring dig att fråga eftersom du garanterat kommer råka ut för saker som inte står i böckerna :)
Lycka till med ditt hästköp!
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ När ska livet bara få vara bra? Jag har en (flera) jobbiga sjukdomar som fan aldrig blir bra. Får mängder med mediciner och åker på...
Svar
18
· Visningar
1 352
Hästvård Inte riktigt säker om jag skulle posta denna tråd på utrustning eller hästvård men den landade här så får den väl flyttas på om det ska...
Svar
4
· Visningar
1 755
Senast: affinity
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama