Alla dessa hundar....

Wild Rein

Trådstartare
Jag tittar ofta på Bl***et och diverse andra annonssidor och blir ibland förfärad över alla dessa hundar (och katter för den delen)..

Foxterrier behöver nytt hem 500:-
Snäll och trevlig blandis 1000:-
Underbara blandisar 7500:-
Schäfertik 1000:-
Rottishane måste bort 500:-
Ulliga charmtroll blandisar 6000:-

Massor, massor, massor...vart tar alla dessa djur vägen???
Vad har folk för planer med sina parningar? Finns det någon plan? Lägg till alla föreningar som placerar (säljer) hundar från världens alla hörn, där många hamnar i Sverige...

Känns som att har man en tik eller katthona ska den liksom bara ha avkommor..handlar det om att tjäna pengar? Eller vad är det?

Varför inte kastrera/sterilisera mera??
Det verkar som om det finns ett överflöd av oönskade/oplanerade avkommor, hittedjur och allergioffer...och det bara ökar...:confused:

:cool:

Sv: Alla dessa hundar....

många slutar nog på avlivningsbordet är jag rädd, eller hos nån som inte kan ta hand om dem.

sen är det ju många som inte kommer ut på annons, även när de kanske har rätt till det. Min kompis jobbar som vetassistent på klinik, och hon blev rätt knäckt häromdagen när en kvinna kom in och skulle avliva sinaunghundar, urgulliga och jättesnälla vita herdehundar för att hon skulle resa bort ett halvår "och det inte fanns nån som kunde ta hand om dem bättre än hon så då var det lika bra att de fick avlivas".:crazy:

många slutar nog på avlivningsbordet är jag rädd, eller hos nån som inte kan ta hand om dem.

sen är det ju många som inte kommer ut på annons, även när de kanske har rätt till det. Min kompis jobbar som vetassistent på klinik, och hon blev rätt knäckt häromdagen när en kvinna kom in och skulle avliva sinaunghundar, urgulliga och jättesnälla vita herdehundar för att hon skulle resa bort ett halvår "och det inte fanns nån som kunde ta hand om dem bättre än hon så då var det lika bra att de fick avlivas".:crazy:

Just ditåt mina tankar vandrar och jag är en blödig djurvän...det gör mig förkrossad...
Är vi inte smartare än så?? :eek:

Jag har köpt en blocket-hund och i det fallet så visste inte köparen att en hund var vaken mellan rastningarna och ville vara med

Jag har köpt en blocket-hund och i det fallet så visste inte köparen att en hund var vaken mellan rastningarna och ville vara med

Nej, precis, jag har också haft såna hundar...dom måste rastas, få mat stimulans...ahaaa...:devil:

Jag har även försökt rädda all världens hundar..från Sverige, Spanien, Rumänien och USA....:crazy:

Nu känns det som om ett konstaterande för mig att istället sponsra renrasig, planerad avel...och köra runt med min mobila kastreringsklinik...:grin:

Jag har svårt att se ett djur i nöd utan att ta hand om, eller hjälpa till...men jag undrar om det inte blir bakvänt...istället sponsrar jag och hjälper till med produktionen av dessa oönskade djur...
Jag menar avlivning kostar ju också...

Ja, nuär det väl fler hundannonser än någonsin på blocket. Och flera gånger ser man hur de sänker priset om och om igen. Det verkar inte lätt att få hundar sålda nu.

Ok...då kanske man ska försöka att starta upp nån sorts mobil spay/neuter klinik som kan erbjuda kastrering/sterilisering till ett reducerat pris eller gratis till dom som inte har råd alls????...........:angel:

Hehe ja gratis lär det aldrig bli. Men faktum är att det kostade mig mer att kastrera min rottis hane än vad det kostade att kastrera min häst=/ Skrämmande summor!!!! Så jag kan förstå att folk ej kastrerar hundar! Dock är det ju kampanjer varje vår på kattkastrering. Hos oss betalar man 200kr för hane och 400kr för hona. Katter alltså.

Vissa försäkringsbolag ger ju faktiskt rabatt på kastrerade honor/hanar.

Var tvungen att gå in på Blocket och kika lite.

Jag blir så ledsen när jag ser alla dessa blandraser som är några år gamla. Ofta schäfer, bordercollie, rottis, dobbis i olika kombinationer. Som ägaren förmodligen inte orkar med. Jag skulle vilja ta hand om allihop... :cry:

Såg förresten 16 v valpar, korsning riesen-collie. Vad tror ni om den blandningen? :crazy:

Hehe ja gratis lär det aldrig bli. Men faktum är att det kostade mig mer att kastrera min rottis hane än vad det kostade att kastrera min häst=/ Skrämmande summor!!!! Så jag kan förstå att folk ej kastrerar hundar! Dock är det ju kampanjer varje vår på kattkastrering. Hos oss betalar man 200kr för hane och 400kr för hona. Katter alltså.

Vissa försäkringsbolag ger ju faktiskt rabatt på kastrerade honor/hanar.

Oj, det var väl väldigt bra priser.....Här kostar hona 1000:-, hane 700:-...och min hund som är ett kastrat kostade ju betydligt mer eftersom hon opererades i samband med livmoderinfl.

Fler förs. bolag borde följa exemplet med rabatt för kastrerade hundar och katter....

Och även om man inte har råd att kastrera/sterilisera sin hund behöver man ju inte spotta fram avkommor....plus att folk borde tänka efter före...

Var tvungen att gå in på Blocket och kika lite.

Jag blir så ledsen när jag ser alla dessa blandraser som är några år gamla. Ofta schäfer, bordercollie, rottis, dobbis i olika kombinationer. Som ägaren förmodligen inte orkar med. Jag skulle vilja ta hand om allihop... :cry:

Såg förresten 16 v valpar, korsning riesen-collie. Vad tror ni om den blandningen? :crazy:

Ja, vart tar dom vägen?????? Vandrar runt för en billigare och billigare peng...:cry:

Jag tycker att blandraserna blir dyrare faktiskt. I alla fall alla valpkullar man ser på annonser överallt, vuxna är väl billigare.
Sen när dom fattar att många inte köper så dyra, då man lika gärna kan köpa en renrasig så har dom väl inget val än att sänka priset.

Såg en labbe blandning för 15.000 häromdagen, vuxen hund. Såg ut såhär när jag läste annonsen :eek:

Visst ska man inte ge bort hundarna men det där var på tok för mycket pengar tycker jag!
Fattar inte tanken bakom alla blandraser faktiskt :crazy:

Gjorde en snabb runda in på Blocket nyss, blev bara ledsen som vanligt. Alla dessa blandraser...
-"Tollare/Schäfer/någon Spets/Bordercollie (eller ev Dobermann) Jättefina valpar!" .. Kul!

-Inte tid med 1årig hanne blandning "Labrador/Rottweiler/Shäffer/Gandanoia/Flatcoat Retriver"... Undrar hur livet blir för den...?

Gjorde en snabb runda in på Blocket nyss, blev bara ledsen som vanligt. Alla dessa blandraser...
-"Tollare/Schäfer/någon Spets/Bordercollie (eller ev Dobermann) Jättefina valpar!" .. Kul!

-Inte tid med 1årig hanne blandning "Labrador/Rottweiler/Shäffer/Gandanoia/Flatcoat Retriver"... Undrar hur livet blir för den...?

Jaa, det är verkligen tragiskt, att sälja en gulle gull valp kanske inte är så svårt??? Alla valpar är ju så söööta...:cool:

Men dessa hundar 8 månader eller ett par år senare...???? När ägarna konstaterat att valpen faktiskt blev större..:eek:, att vapen behöver stimulering och utrymme...är det då en annons slängs ut..för en femhundring eller två???

Man blir mörkrädd...och förstår inte folk som avlar hej vilt att vissa raser kanske inte är kompatibla med varandra?? Man kan få rejält oönskade egenskaper...:confused:

Och som jag tycker så stegras denna annonsering...hur många annonser finns det tex om miniblandisar för 10-15.000:-...herregud!!!

Sorgligt!!

Är inne ofta på Blocket, är väl på halvjakt efter hund. Men det är svårt för jag har inga egna kriterium att gå efter. Det jag vet, är att ovanstående exempel aktar jag mig noga för. Jag väljer efter hur annonsen är utformad misstänker jag, men då jag inte kan säga denna hunden vill jag ha så är jag nog inte första-hands-val för hundägarna.

Men jag funderar ofta över alla dessa korsningar och varför folk gör dem. Jag har faktiskt inget emot blandraser, tvärtom. Men varför måste folk ha med sådana "svåra" raser, som ett halvår senare ligger ute på annons igen med texten, "behöver komma till hem på landet, vill springa fritt/få mkt motion/ har mkt energi".

När man medvetet avlar på dessa sjuvägskorsningar får jag ett psykbryt. Typ tik med egen hemsida där man kan gå in och förhandstinga de fantasiska valparna som är en blanding av typ fem raser. Då skulle man vilja veta om den personen har hål i huvet eller nåt.

Jag förstår inte vad man vill ha en "pigg och arbetsvillig" hund till om man ändå inte får tävla, men de är ju jag uppvuxen på bruksplan...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka