Alla dessa fodertillskott.....

Ela

Trådstartare
Jag sitter och läser lite om olika fodersorter och tillskott och blir väldigt fundersam.
Hur många vet egentligen varför de ger hästarna just de tillskottet de ger :angel:
Ja menar det finns ju hur mycket olika tillskott som helst, olika sorter mineraler, olika vitaminer, biotin, vitlök, alger, kalk, tokosel ja listan kan göras hur lång som helst....
Har vi idag så dåligt grovfoder så att vi behöver alla dessa tillsatser??

Nu vill jag veta: Vad får just din häst? Och varför?

Sv: Alla dessa fodertillskott.....

Jag är så snål så min häst får ingenting. :angel:

Mja, men i vinter kommer han gå på enbart Grovfoder, Betfor, mineraler och salt. Grovfodret har så bra värden att jag egentligen bara behöver ge Mineraler och Salt men det är svårt att lura i honom detta utan betforen.

Ska bli spännande att se hur det går i vinter med en grovfoderdiet. Han har väldigt krånglig mage och är allt som oftast väldigt lös - detta har orsakat problem i karlederna och under pälsfällningen på våren. Får han betfor försvinner problemen med magen och därmed karledsproblemen och fällningen blir lättare för honom, så jag hoppas att hans mage ska må bra av att äta så lite "kraffs" som möjligt.

Under våren får han B-vit för fällningen och ev. lusern då han brukar rasa i vikt under den perioden, det återstår att se.

Tokosel är snudd på ett måste, om man inte fodrar med mycket färdigfoder som innehåller tillräcklig mängd att täcka behovet. Selen finns ju inte alls i numera varken i spannmål eller grovfoder, taget på svensk mark.

Vad som sen används hänger ju på vilka brister som finns, den får man reda på vid en uträkning av foderstat.

Övrigt får vår gammelgubbe OrtoHyl numera, den hjälper hans ben som kan vara lite kackiga och innehåller hyaluronsyra enligt rekommendation från veterinär.

Att vi i Sverige kan behöva att ge tillskott av selen är ju helt riktigt, ger själv detta till mina dräktiga ston och unghästar.

Ja menar inte att klanka ner på de som ger sina hästar tillskott, vissa tillskott är bra och behövs för en balanserad foderstat.

Det jag vill få fram med tråden är att: vet vi alla varför vi ger hästarna det vi ger dem?? eller fodrar vi med det tillskottet bara för att det är "bra"

Vi gör grovfoderanalys (odlar själva). Beräknar en grundfoderstat. Normalt resulterar det i att vi behöver ge en mindre mängd mineraler för att balansera. I övrigt enbart proteinfoder i slutet av dräktighet. Saltsten.

I övrigt ser jag ingen anledning att experimentera med hästarnas hälsa och tarmflora. Lägger hellre 500:- på en foderanalys än något "hokus-pokus" med glassig reklambroschyr.

Mina hästar får krafft miner grön = täcka fosfor, kalcium och magnesium samt selen behovet..

Chevinal Plus = för att få i sig andra nyttiga vitamin/miniral ämnen..

Glucosamin = ger jag bara till min gammle ponny för att hålla lederna rörligare..

VSL vitamin E = för att hjälpa till med musklerna..

Shy feeder B = pälsfällning och sättning..

Nu får min pålle bara lite minneraler och B-vitaminer till ½ kg krafft grov. Det är för att hon växer och förra fällningen tog hårt på henne & då vår sommar har varit knas har jag redan börjat med B.vitaminerna. Har inget hö analyserat då vi inte tagit dom från bete ännu och inte heller köpt in hö.

Min häst får ett bra hö, det är rätt bra värden i detta 8,2 MJ samt 49g/smbrp . Det är bra balans mellan Kalcium-fosfor. Givetvis god hygienisk kvalité.

Men hon får 10-11 kg utav detta hö, sedan får hon kraftfoder bestående av havrekross som jag krossar själv i stallet, och hestekrafft som är ett danskt müslifodret. Anledningen till val av fodret är för att det passar bra in i foderstaten, det är rätt mycket protein i hestekrafften, som jag dessutom köper relativt nära då vi har en återförsäljare ca 20 min från där jag bor. Dessutom blir det rätt billigt eftersom att havren är billig. Havren köper jag direkt i stallet, får den leverad dit direkt också så det är jätte smidigt.

Hestekrafften innehåller det mesta min häst behöver, men täcker tyvärr inte upp selen och magnisumbehovet. Därför ger jag just nu Biomag magnesiumtillskott och VSL som är ett tillskott med e-vitamin, selen och lysin.

B-vitamin får hon också så här års lite extra av, enligt rekommendationer vid pälssättning/fällning, ger rimlig giva men b-vitamin är ju inte farligt eftersom det är vattenlösligt.

Ska börja ge lite linfröolja också för dess välgörande egenskaper. Sedan ger jag lite betfor också tillsammans med övrigt kraftfoder eftersom jag har en häst som hetsäter så tycker jag det är bra.

Mina hästar får krafft miner grön = täcka fosfor, kalcium och magnesium samt selen behovet..

Chevinal Plus = för att få i sig andra nyttiga vitamin/miniral ämnen..

Glucosamin = ger jag bara till min gammle ponny för att hålla lederna rörligare..

VSL vitamin E = för att hjälpa till med musklerna..

Shy feeder B = pälsfällning och sättning..

En fråga ? I de som du räknat upp ingår nästan samma saker. Dvs: miner grön, har ungefär samma innehåll som Shevinal plus förutom P och Ca....Sedan ger du vitamin E, som ingår i både miner grön och Shevina plus..därefter ger du B-vitamin som ingår i miner och Shevinal plus. Är det inte lite kaka på kaka du ger ? Inte rädd för överdosering av vissa mineral/vitamin sorter eller ??

Miner Grön innehåller INGA vitaminer! Det är långt från samma sak som Chevinal. B-vitamin är ej skadligt att ge överskott av.

Jag ger följande:

2 msk Nyponpulver: För lederna enl. rekommendation av ET. Och det hjälper!
1 dosmått Glucosamin: Se ovan
Miner Grön: För att täcka selenbehovet samt för att vara på den säkra sidan att hon får i sig allt nu på sommaren

Krafft Miner grön innehåller

Vitamin A

Vitamin D3

Vitamin E

Vitamin C

Vitamin K3

Vitamin B1

Vitamin B2

Vitamin B6

Vitamin B12

Så vad pratar du om egentligen ? Dessutom är de fettlösliga vitaminerna som A, D, E farligt att överdosera.

vi har vääldigt låga fosfor, kalcium och magnesium värden i höet, och med miner grön så balanseras knappt dem värdena upp så det är okej, inte ens med maxgivan av miner grön som man kan ge.. Och B-vitamin får dem tillskott vid päls sättning och fällning för dem blir himmla trötta annars.. Och extra E-vitamin till min stora unghäst..
Det blir inte kaka på kaka, detta behövs för att få en komplett foderstat..

Har man en grovfoderanalys så kan man ju ganska bra se vad man behöver tillsätta eller om det kanske inte behövs något alls.

Själv har jag inte haft någon analys tidigare men jag ska faktiskt ordna det från bonden detta året.

Det är nog lätt att "följa med strömmen" i ett stall och köpa en massa tillskott som de andra menar är absolut "livsnödvändigt". Jag gjorde lite så själv i början och tyckte nästan det var riktigt roligt att hålla på och pyssla med de olika burkarna. :D

Ändå tycker jag inte att jag gav himla mycket tillskott. Det var vitlök mot fästingar (hjälpte inte ett dugg) och B-vitamin när pållen fällde.

Jag slutade dock med både vitlök och B-vitamin eftersom jag märkte att det enda som hände var att hästaffärerna tjänade pengar på något som inte gjorde någon som helst skillnad. Pålle fällde varken snabbare eller blev piggare. :) Han var som han alltid brukar vara.

Något som jag däremot ger är magnesium eftersom det faktiskt märktes på hästen att han hade haft brist på det. Han jagar inte upp sig så lätt nu på uteritterna om det hänger ett löv på fel sätt eller en sten har flyttat på sig sen sist. :p

Selen ger jag också eftersom det är ett kännt faktum att våra svenska jordar är selenfattiga.

Ska bli väldigt intressant när jag får analysen på mitt nya hö.

eftersom våra går på bete än så får dom lite lusern för att blanda i mineralerna samt kiselgur då en har exem och alla utom 1 har mkt. bärrandröta (den hage dom gått i har tyvärr varit "smittad"), en står kraftigt uppverkt för hålvägg med sjukbeslag och fullblodet lätt får sprickor sommartid. ger även periodvis lite vitlök för flygfäna (och ja, hästarna blir mindre ätena på här) 10 gram/dag och ponny. 20 gram/häst/dag rent pulver samt saltsten.

min gammelponny (36 år) får B-sprutor och även vitaminsprutor av vet. på våren för att underlätta pälsfällningen, det har hon fått dom senaste 15 åren (då hon började få svårare för att fälla av).

vad det blir till hösten/vintern vet vi inte än då vi inte tagit del av analysen av hösilaget än. men vi brukar ha mineralkrubba (ej smaksatta mineraler, sorten kan variera) och kalkkrubba samt saltsten, sedan avgör analysen resten.

I "mitt" nya stall (Endast islandshästar) finns ett jättegulligt äldre par med varsin häst. I foderkammaren har de en 4-våningshylla med burkar & hinkar med olika preparat, örter, pulver & torkade växter. Enligt stallägaren lägger de ner ca 2-3000 kr på olika tillskottsfoder, som säkert egentligen inte behövs, men hästarna är allt för dom och de sköts på bästa sätt - Deras barn! :)

Min egen häst äter hösilage, Krafft lusernhack, lite havre samt linfrön & mineraler. Men i dagsläget klarar de sig enbart på betet i hagen. //Linda

Krafft Miner grön innehåller

Vitamin A

Vitamin D3

Vitamin E

Vitamin C

Vitamin K3

Vitamin B1

Vitamin B2

Vitamin B6

Vitamin B12

Nej det gör det inte alls. Miner Grön är avsedd för betesgång då hästarna får i sig alla vitaminer genom gräset.
Se på denna länk (det står inga siffror efter vitaminerna och innehåller alltså INTE de vitaminerna - jämför gärna med de andra där vitaminerna igår):
http://www.krafft.nu/pro_swe/pop/produktpop.asp?prod=miner_gron

En fråga till alla vitamingivare..varför ger ni en häst tillskott av vitaminer egentligen ?? En häst har nästan inget behov av vitaminer som NI tillför i form av tillskott.

Jasså säger du det. ok.

Japp, läs också detta:

"Ett pelleterat mineralfoder som ger föl, unghästar och avelsston samt betande hästar ett balanserat intag av de mineraler och spårämnen som är speciellt viktiga för dem. Då gräset och solljuset är naturliga vitaminkällor, behövs ingen tillsats av vitaminer. Kompletteras vid behov med KRAFFT VITAMIN Multi,
t ex under vinter och vår"

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 116
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
520
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka