Alla dessa fodertillskott!

Sv: Alla dessa fodertillskott!

MSM = För hästen är stel, har en del gamla skador i musklerna och knäppig i lederna. MSM gör så han blir smidigare, mjukare och minskar knäppningarna och gör dem mkt tystare
Mineraler = För att täcka selen och magnesium behovet, och höja Ca/P kvoten som blir för låg annars.
Fodertran = Han blev lite matt i pälsen och misstänkte lite vitaminbrist då hösilaget från förr förra året är lite gulaktigt och vitaminfattigt. Nu är han glansig och fin igen, så fodertran frå han bara tills den skörden är slut.
Saltsten i boxen har han för att täcka saltbehovet.
Morötter och äpplen = För att det är gott och nyttigt, och som lite variation. Brukar bli mest morötter.

I övrigt får han kli, korn och soja.

Senast ändrad av en moderator:

SofiaOfSweden skrev:
har man ett bra kraftfoder och ger hästen "full" foderstat så behöver den inte en massa tillskott. i foder som mustang och krafft finns alla dessa tillskott redan iblandade, så får hästen en bra foderstat på ex. dessa foder så är det redan avklarat med tillskotten.

men pålle går på krafft grund och pyttepytte betfor (för smakens skull) och just nu shevinal B-vitamin tror jag den heter, i pälsfällningstider. (rosa som luktar jordgubbssylt, pållen är helt tokig i den,:D)

oj då, foran skulle det va ;P

min pålle får
majsolja- pälsen och bra fett i oljan
0,5 dl mineraler blå
kalk- bra för henne
salt- slickar inte på saltsten, salt måste ju alla hästar ha i någon form
enzion- till hennes dåliga hovar, nu är dem uuuuundeeerbaaara men vågar inte ta bort det
b-vitamin- vid fällning, mår bättre av det

hon är ett fullblod på 5 år rids normalt

Har ju ingen häst för tillfället, men jag brukar ge
B-vitamin i pelleterad form med vitlök i. Ger jag ungefär sju-åtta månader om året.
Majsolja brukar jag ge dels för pälsen och magen, men ffa för att det ersätter havre i energi, och brukar inte stiga galna små hästar åt huvudet. :smirk:
Salttillskott inför tävlingshelger och dylikt.
Mineraler ungefär åtta månader om året.

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 004
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10