Alla dessa dofter

Använder allting pargfymfritt förutom schampoo och balsam. Vissa andra saker ibland milt parfymerade, men sällan.

Parfymfritt luktar inte unket om det är rent. Däremot om man är van vid att allting i omgivningen ska ha en konstgjord doft kan ju parfymfritt kanske upplevas unket, men det är ju långt från samma sak.

Många parfymerade produkter döljer ju dålig lukt så att saker upplevs rena när de inte är det. Har man till exempel bytt blöja på en bebis och behöver tvätta bort bajs från händerna tar det betydligt längre tid innan bajslukten är borta om du använder parfymfritt. Det beror inte på att händerna snabbare blir rena med parfymerad tvål...

Jag talar om parfym.

Vanlig tvål räknar jag inte dit. En normal hårdtvål bör inte ha doften kvar efter några minuter. Samma med tvättmedel.
Kläder ska inte lukta någonting alls när de torkat och hängt i garderoben.

Jag använder inte oparfymerade produkter. Mest för att de ofta stinker starkt och jag själv inte har några allergier. Stanken hänger ofta kvar väldigt länge.

(hudkräm använder jag knappt alls)

Om allergiker skulle reagera på vanlig tvål, på vanliga tvättmedel och hårschampo så kan de antagligen inte vistas annat än på ensliga ställen utan kontakt med andra? Alla tvättar sig ju?
Jag vet inget om sådan allergi. Men ditt upplägg lät ofattbart jobbigt, men jag missförstod tydligen.

Det jag vet är att jag i vissa miljöer reagerar på att många kvinnor doftar som ett mischmasch av parfymerade produkter, medan det är mer ovanligt i andra miljöer. (Alltså tex olika i olika delar av min jättestora arbetsplats.)

Vilka produkter det handlar om mer exakt, vet jag ju inte. Jag frågar ju inte vilket shampo, tvättmedel osv folk använder. Själv kör jag helst doftfritt på allt (och i perioder av livet har jag använt någon parfym, men det är ju mer som en sorts smink, inte hygien).

Parfym (riktig parfym, inte doftsatta produkter), uppfattar jag som mycket mer diskret än det där kaotiska doftmolnet en del omger sig med. Det är en helt annan sak.

J
Om allergiker skulle reagera på vanlig tvål, på vanliga tvättmedel och hårschampo så kan de antagligen inte vistas annat än på ensliga ställen utan kontakt med andra? Alla tvättar sig ju?

Så tror jag definitivt att många doftallergiker har det, jag känner en sån person. Det är oerhört besvärligt. Sånt som vi tror inte luktar "så mycket" eller kanske tänker/upplever att doften från hudkrämen i morse har försvunnit för länge sen känner denna person jättestarkt.

Så tror jag definitivt att många doftallergiker har det, jag känner en sån person. Det är oerhört besvärligt. Sånt som vi tror inte luktar "så mycket" eller kanske tänker/upplever att doften från hudkrämen i morse har försvunnit för länge sen känner denna person jättestarkt.
Ja, jag har en kollega som tex kan bli jättedålig av att nån på kontoret inte tvättat ut torrschampo från dagen innan, eller att nån tar på sig handkräm med "fel" doft. Hen kommer eventuellt vara tvungen att byta jobb för att det är så många som luktar på kontoret eftersom det påverkar hen då mycket.

När jag duschar brukar jag ha schampo och balsam av samma märke och doft. Ibland tar jag olja eller torrschampo i håret med andra dofter. Till kroppen använder jag den tvålen vi har hemma, samma sak med handtvål. Jag har en bodylotion av ett annat märke, ibland tar jag en handkräm som är av ännu ett märke. Det sista innan jag går hemifrån är att ta deo och parfym, av olika märken och dofter.

Ni fattar poängen, har ni det likadant? Stör ni er på det eller bekommer det er inte alls? Eller har ni hittat någon serie som har grym och täcker in alla produkter? Kände att gränsen var lite nådd nu när jag (omedvetet) köpte trosskydd med ytterligare en doft :banghead:

Jag blir oftast inte störd av olika dofter. Men om jag har kört oparfymerat ett tag blir jag märkbart känsligare för parfym och tycker allt och alla luktar för starkt. Man vänjer ju sig vid lukter. Det är därför vissa luktar illa och inte märker det, de har vant sig. Samma som när man går in i en lagård eller nåt och tycker det luktar skit men efter en stund märks det inte längre.

ja , mig stör det inte att blanda. Luktar man i håret så luktar det shampo och luktar man på huden luktar det tvål liksom. Jag gillar ifs dofter och ska jag vara ensam hemma kan jag gå helt bananas med parfymer. Men inte om jag skall träffa folk
Däremot blir man ju blind för dofter som man har omkring sig hela tiden och folk som stinker ner en hel lokal känner inte det själva eller ens har en aning om det är jag övertygad om. Dom stått hemma och *sput* - nä, den här luktar ju inget *sprut, sprut* har den tappat kraften helt, eller? * sprut, sprut, sprut*

Jag har två tonårssöner som verkligen inte har förstått grejen med hur liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite parfym man ska använda. Det är fruktansvärt, ibland får de ta av sig kläderna och lägga i en påse i tvättkorgen och ta på rena för annars kan jag inte andas alls. NU har äldsta på 17 år börjat förstå att jag inte tål parfym, eller börjat respektera det, det har varit många år av att jag har fått stå ut med hans parfymindränkta kläder och honom själv trots min känslighet. Det har varit så illa att han tagit på sig parfym på sitt rum, gått genom lägenheten för att gå till skolan och så har parfymen suttit kvar i lägenheten i några timmar efter det.... Kan säga att dörren till hans rum är alltid stängd!
"Alla gör så" är tonåringarnas svar. Ja, vem bryr sig liksom, man ska inte!
Fast jag vet inte :D är du säker? Det var alltid någon kille som man visste hade gått igenom korridoren om man gick där fem minuter senare... och det var bara ett par i varje klass så inte "alla" :) (och aldrig en tjej)Detta var ju iofs länge sedan, väldigt länge sedan, men ingen av småbröderna stinker på långt håll och ingen av den hord manliga ungdomar som tassade runt på kontoret i julas luktade parfym. Men en luktade iofs svett på avstånd brr.

När jag duschar brukar jag ha schampo och balsam av samma märke och doft. Ibland tar jag olja eller torrschampo i håret med andra dofter. Till kroppen använder jag den tvålen vi har hemma, samma sak med handtvål. Jag har en bodylotion av ett annat märke, ibland tar jag en handkräm som är av ännu ett märke. Det sista innan jag går hemifrån är att ta deo och parfym, av olika märken och dofter.

Ni fattar poängen, har ni det likadant? Stör ni er på det eller bekommer det er inte alls? Eller har ni hittat någon serie som har grym och täcker in alla produkter? Kände att gränsen var lite nådd nu när jag (omedvetet) köpte trosskydd med ytterligare en doft :banghead:
Det brukar inte störa mig men jag har inte så skarp doft på deon utan kör på någonting som bara luktar lite fräscht (om det är en blommig stark doft så brukar jag efter ett tag tycka att själva doften stinker armhåla och börjar avsky den.)

Just nu har jag ingen riktigt trevlig parfym men jag brukade ha alltid/har ibland, typ spreja lite och hoppa igenom molnet.

Har parfymerade tvättmedel men tycker inte det hänger kvar i kläderna direkt, de luktar mest lite friskt. Jag använder två olika, så köper inte samma märke många gånger i rad (har hört någontans att de tvättar lite olika). Men jag tvättar också mina kläder till kingdom come, dvs 2 timmar eller så på renaste programmet, 40 grader och 60 grader på underkläder 90 grader på lakan. Tvättmaskinen luktar inte unket, eller det har hänt men avhjälptes. med 90 tvätt och luftning. Sedan har jag börjat proppa maskinerna mindre mosfulla med trevlig effekt. Har aldrig sköljmedel gillar inte känslan på kläderna då.

Handkräm använder jag inte så ofta, men om jag gillar doften, gör det mig ingenting alls att dofta X en kort stund. Body lotion typ aldrig och i så fall knycker jag barnets som luktar inget.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag använder extremt sällan parfym, dels för att jag ogillar parfym helt enkelt och dels för att jag arbetar med sjuka människor och kan...
2
Svar
27
· Visningar
3 784
Senast: tott
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Kropp & Själ En längre tid- alltid kanske? har jag funderat på varför det finns duschtvål för män och en annan sort för kvinnor. De luktar olika. Har...
2
Svar
38
· Visningar
3 798
Senast: hier
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka