Alla dessa dofter

Jag är ju en sån hemsk människa som älskar allt som doftar gott och hela mitt hem bygger på att olika dofter harmonierar med varandra, får alltid komplimanger för just detta! :love:

Jobbar likadant gällande mig själv, dofter på allt men allt går med varandra så det blir en helhet.
Hatar oparfymerat och tycker att de flesta människor som använder det luktar just så, som en blandning av unken hud och ja, unken hud.
Har extremt svårt för människor som inte luktar gott utan bara är, det känns så himla tydligt när någon luktar så eller typ mat istället O_o:rofl:

Har typ halvpanik inför att jag måste tvätta vår kommande sons kläder i oparfymerat och googlar sönder mig på vad jag ska ha för medel då jag bara vägrar ett som ger ett "unket" resultat. Har hittat ett nu som verkar käckt, typ 165kr för 500ml men vad gör man? :o:crazy:

(+ att jag tvättar våra maskiner med jämna mellanrum och VET att tvätten är fräsch oavsett doft men jag älskar doft helt enkelt)

Jag är ju en sån hemsk människa som älskar allt som doftar gott och hela mitt hem bygger på att olika dofter harmonierar med varandra, får alltid komplimanger för just detta! :love:

Jobbar likadant gällande mig själv, dofter på allt men allt går med varandra så det blir en helhet.
Hatar oparfymerat och tycker att de flesta människor som använder det luktar just så, som en blandning av unken hud och ja, unken hud.
Har extremt svårt för människor som inte luktar gott utan bara är, det känns så himla tydligt när någon luktar så eller typ mat istället O_o:rofl:

Har typ halvpanik inför att jag måste tvätta vår kommande sons kläder i oparfymerat och googlar sönder mig på vad jag ska ha för medel då jag bara vägrar ett som ger ett "unket" resultat. Har hittat ett nu som verkar käckt, typ 165kr för 500ml men vad gör man? :o:crazy:

(+ att jag tvättar våra maskiner med jämna mellanrum och VET att tvätten är fräsch oavsett doft men jag älskar doft helt enkelt)
När jag var i Hongkong var blöjorna som bebisen använde parfymerade. Kanske en lösning för dig?

Har så lite dofter som möjligt hemma och på mig.
Städar med såpa, citron, ätttika och vinäger. Inget annat. Jo bakpulver.

Använder parfymfria hygienprodukter och parfymfritt smink.
Parfymfritt tvättmedel och ättika istället för sköljmedel.

Däremot kan jag använda 1-2 spray parfym om jag ska på fest t ex. Men då som "det lilla extra".
Ingen har någonsin påpekat att jag/barnen/hemmet skulle lukta illa.

Jag gillar dofter, men de måste vara väldigt milda och svaga. Lakan och sånt tvättar jag gärna i parfymfritt, och med en BRA tvättmaskin som hålls ren så doftar tvätten jättegott!

Parfym använder jag aldrig och fattar inte hur folk kan använda. Hemskt (blir både allergisk och får migrän). Mardrömmen är att sätta sig på en föreläsning eller på flyget bredvid nån som har parfym på sig.

När jag duschar brukar jag ha schampo och balsam av samma märke och doft. Ibland tar jag olja eller torrschampo i håret med andra dofter. Till kroppen använder jag den tvålen vi har hemma, samma sak med handtvål. Jag har en bodylotion av ett annat märke, ibland tar jag en handkräm som är av ännu ett märke. Det sista innan jag går hemifrån är att ta deo och parfym, av olika märken och dofter.

Ni fattar poängen, har ni det likadant? Stör ni er på det eller bekommer det er inte alls? Eller har ni hittat någon serie som har grym och täcker in alla produkter? Kände att gränsen var lite nådd nu när jag (omedvetet) köpte trosskydd med ytterligare en doft :banghead:
Jag använder inte så många parfymerade produkter.
När jag duschar: en sorts schampoo. En sorts duschtvål.
När jag "bara" tvättar mig: en sorts tvål.
Använder inte bodylotion, balsam, handkräm (de gånger jag använder handkräm blir det oparfymerat).
Deo använder jag, men inte hårspray eller parfym.

Så jag är nog rätt doftfattig jämfört med många andra människor.
För jag tror att ditt beteende är det vanligaste.

Köper shampoo och balsam från barnängen och tycker de har rätt neutral doft, duschtvål brukar bli det som är på extrapris men brukar även där välja en ganska mild doft, oparfymerat tvättmedel. Har svårt för parfym och deo som luktar blommigt eller kvalmigt så brukar köra axe eller nån annan herrdeo som luktar fräscht.

Jag gillar harmoniserande milda dofter, så jag har doft på schampo, balsam, duschkräm, kroppslotion, deo, sköljmedel, skurmedel osv. och de som sniffat på mig tycker jag doftar gott.

Använder inga starka, kraftiga dofter, där man känner lukten från flera meters håll :wtf:

Har lite svårt för såna som tvättar sig med typ bara vatten, inte använder deo, sköljmedel etc. De får en för unken, lite frän doft för min näsa och den lukten känner man från ett hyfsat avstånd tyvärr.

Jag har två tonårssöner som verkligen inte har förstått grejen med hur liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite parfym man ska använda. Det är fruktansvärt, ibland får de ta av sig kläderna och lägga i en påse i tvättkorgen och ta på rena för annars kan jag inte andas alls. NU har äldsta på 17 år börjat förstå att jag inte tål parfym, eller börjat respektera det, det har varit många år av att jag har fått stå ut med hans parfymindränkta kläder och honom själv trots min känslighet. Det har varit så illa att han tagit på sig parfym på sitt rum, gått genom lägenheten för att gå till skolan och så har parfymen suttit kvar i lägenheten i några timmar efter det.... Kan säga att dörren till hans rum är alltid stängd!
"Alla gör så" är tonåringarnas svar. Ja, vem bryr sig liksom, man ska inte!
Åh, det här är min mardröm :nailbiting:
Tagit mig flera år att få min sambo (!) att förstå detta, hoppas sonen är smartare...

Nu har jag funderat lite på det här. Varför har folk parfym? Måste man känna doften från flera meters håll? Varför räcker inte parfymerad duschgel och liknande?

Hur rengör ni era tvättmaskiner? Mina har aldrig börjat lukta unket?
Det enda jag gör är att rensa ventilen och ha luckan öppen när den inte används...

Våran tvättmaskin sjunger på sista versen och jag får rengöra den ganska ofta. Kör en tom maskin på 90 grader och 1 dl ättika.

Schampo och balsam har lukt, det är det enda som har fungerat med mitt hår. Tror deon har en svag doft. Alla hudkrämer är parfymfria. En kompis hade en handkräm som jag helst inte var i närheten när hon öppnade, den luktade extremt starkt!

Väljer parfymfritt så långt det går. Gillar dock att skura golvet med lite "doft", så jag brukar tillsätta ytterst lite eterisk olja i rengöringsmedlet. Gör även det i ättikan jag använder som sköljmedel.

Använder parfym kanske 2-3 gånger om året, då man ska ut på fest, men liten mängd.

Jag har behövt flytta mig på bussen några gånger, gör folk stinker parfym!

Jag stör mig inte på dofter och har aldrig tänkt att det skulle bli konstigt bara för att mitt schampo och duschcreme luktar olika. Gillar inte oparfymerat, det är ju inte så att oparfymerat = doftfritt utan det har ju sin egen doft.
Sen behöver inte saker lukta starkt parfymerat för det. Jag använder inte just parfym heller utan gillar bodymist och liknande. Handlar en hel del på bodyshop så jag går väl runt och luktar som en hel fruktkorg🤣

En av anledningarna är ju att man bör ha så lite kemikalier som möjligt i underlivet.
En annan är att det är vansinnigt vridet att kvinnor ska tro att deras kön behöver parfymeras.

Det beror väl på. Vissa kvinnor luktar ifrån underlivet och det ihop med en oparfymerad unken doft gör att det vore perfekt för oss andra om de kunde börja med intimdeo och trosskydd med doft :up:

Jag behöver själv inte använda trosskydd men hade gärna köpt med parfym om jag behövt.

Köper shampoo och balsam från barnängen och tycker de har rätt neutral doft, duschtvål brukar bli det som är på extrapris men brukar även där välja en ganska mild doft, oparfymerat tvättmedel. Har svårt för parfym och deo som luktar blommigt eller kvalmigt så brukar köra axe eller nån annan herrdeo som luktar fräscht.

Axe är känt just för att lukta kvalmigt och fränt! Huvudvärken ifrån ungdomen :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag använder extremt sällan parfym, dels för att jag ogillar parfym helt enkelt och dels för att jag arbetar med sjuka människor och kan...
2
Svar
27
· Visningar
3 784
Senast: tott
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Kropp & Själ En längre tid- alltid kanske? har jag funderat på varför det finns duschtvål för män och en annan sort för kvinnor. De luktar olika. Har...
2
Svar
38
· Visningar
3 798
Senast: hier
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka