Alla dessa dofter

Mitt schampo och balsam har en rätt svag doft, duschtvål, deo och lotion är från Nivea och luktar mest typisk tvål och rent.
Är sparsam med parfym, får ofta höra att jag luktar gott.

Håret är det värsta, de produkterna luktar starkt! Fuktighetskräm, olja och kanske lite spray på det och jag får ont i huvudet själv. Det mattas av när håret är ordentligt torrt och jag varit ute en stund.

Köper shampoo och balsam från barnängen och tycker de har rätt neutral doft, duschtvål brukar bli det som är på extrapris men brukar även där välja en ganska mild doft, oparfymerat tvättmedel. Har svårt för parfym och deo som luktar blommigt eller kvalmigt så brukar köra axe eller nån annan herrdeo som luktar fräscht.
Blommigt är nog det absolut värsta för mina luftrör faktiskt, näst efter det kommer Axe i vilken form det än har. Jag har försökt samtala med sönerna om att Axe inte fungerar alls för mig men har bara mötts av oförståelse så till slut tog jag och kastade alla deras Axe-produkter de kom hem med. Det fick dem att sluta välja det och istället acceptera det jag köper åt dem.
Varför måste Axe lukta så skarpt?1/10 av det de luktar hade nog räckt för att lukta gott tror jag. Och varför måste kvinnor lukta blommor eller vanilj?

Nu har jag funderat lite på det här. Varför har folk parfym? Måste man känna doften från flera meters håll? Varför räcker inte parfymerad duschgel och liknande?

Vissa luktar ju så starkt att det är obehagligt att gå bakom dem. Jag förstår inte varför man kan vilja ha på sig så mycket att man stinker ner hela bussen.

Det finns ett rakvatten som luktar så fränt att man skyggar och vill springa åt andra hållet när man känner det, jag har så svårt att förstå att man vill att andra ska reagera så på en.

Åh, det här är min mardröm :nailbiting:
Tagit mig flera år att få min sambo (!) att förstå detta, hoppas sonen är smartare...
Håller tummarna för det!
Vad jag upplevde så fanns det ändå en viss förståelse, deras mormor reagerar på samma vis och där fanns en helt annan respekt för hennes problem än för mina, men jag märkte att trycket från kompisarna var ganska starkt och det var viktigt att vara som dem och göra som dem, inte skilja sig. Inte råka lukta illa eller inte lukta alls för då skulle man kunna riskera att bli anklagad för att vara äcklig. Alla människor luktar ju något någon gång så jag som vuxen tycker ju inte det är så farligt, men tonåringar ska ju luktar gott 24/7 för annars är det onaturligt typ och mobbningsrisken är överhängande.

Vissa luktar ju så starkt att det är obehagligt att gå bakom dem. Jag förstår inte varför man kan vilja ha på sig så mycket att man stinker ner hela bussen.

Det finns ett rakvatten som luktar så fränt att man skyggar och vill springa åt andra hållet när man känner det, jag har så svårt att förstå att man vill att andra ska reagera så på en.
Lite ledsamt att kroppsodör sällan utlöser allergi ;)

Jag undviker att använda för mycket. Jag vill ju bara ha en aning av doft, inte överväldiga omgivningen. Man vänjer sig ju vid lukter så de som öser på sig, känner nog itne att de stinker för myckeet.

Däremot får jag kräkkänslor av äldre män som luktar illa. Män som inte byter underkläder eller tvättar kläderna tillräckligt ofta. I kombo med sparsamma besök i duschen kan det bli fullständigt vidrigt. Men allergi utlöser de inte. Tyvärr. Hade varit praktiskt att kunna hänvisa till allergi för att få dem att sanera sig....:grin:

Lite ledsamt att kroppsodör sällan utlöser allergi ;)

Jag undviker att använda för mycket. Jag vill ju bara ha en aning av doft, inte överväldiga omgivningen. Man vänjer sig ju vid lukter så de som öser på sig, känner nog itne att de stinker för myckeet.

Däremot får jag kräkkänslor av äldre män som luktar illa. Män som inte byter underkläder eller tvättar kläderna tillräckligt ofta. I kombo med sparsamma besök i duschen kan det bli fullständigt vidrigt. Men allergi utlöser de inte. Tyvärr. Hade varit praktiskt att kunna hänvisa till allergi för att få dem att sanera sig....:grin:

Och den där aningen av doft kan förstöra dagen för din medmänniska. Själv skulle jag åka mycket mer kollektivt än vad jag gör om det var parfymförbud i kollektivtrafiken.

Använder parfymfritt så långt som möjligt. Till deo och schampo väljer jag sorter som inte doftar starkt, just nu kokosprodukter. Det som luktar mest är duschtvålen som luktar timjan, men den doften är mkt flyktig.

Och den där aningen av doft kan förstöra dagen för din medmänniska. Själv skulle jag åka mycket mer kollektivt än vad jag gör om det var parfymförbud i kollektivtrafiken.
Jag bor på landet och har ingen kollektivtrafik. :)

Om jag ska vara på platser med många människor nära mig så använder jag inga dofter. Det känns rätt självklart. Samma med besök i vården. Ingen doft.

Är det inte rätt självklart att man väljer sina tillfällen?

Lägg till urinlukt på det. :yuck:
Var på banken en gång och in kommer ett par som fullkomligt stinker gammalt piss. Tänkte stackars sate som ska sitta på kontoret med dom

Jag bor på landet och har ingen kollektivtrafik. :)

Om jag ska vara på platser med många människor nära mig så använder jag inga dofter. Det känns rätt självklart. Samma med besök i vården. Ingen doft.

Är det inte rätt självklart att man väljer sina tillfällen?
Ingen doft? Betyder det att du har en uppsättning oparfymerade hygienprodukter för alla tillfällen då du ska ut bland folk? Typ allt från tvättmedel till shampo till hudkräm?

Nu har jag funderat lite på det här. Varför har folk parfym? Måste man känna doften från flera meters håll? Varför räcker inte parfymerad duschgel och liknande?
Jag tycker helt enkelt inte att det luktar lika gott eller tillräckligt :). Jag har en parfym som jag har på pyttelite på handleden och ännu pyttemindre på halsen. Den känner man bara när man är riktigt nära mig, annars inte.

Min duschkräm känner man nog bara när man står i duschen med mig, inte annars :p.

Det tanken verkar du vara rätt ensam om. Här stinker folk jämt, på bussen tisdag morgon som söndagspromenaden i skogen.
Du kanske kan svara på en fråga jag undrat länge över?

Hur lite doft kan en allergiker klara? Eftersom du nämner "aningen av doft" som något som kan förstöra dagen och och i nästa inlägg skriver "stinker"?

I min värld har doft varit något man känner när man är i absolut närhet av en annan person,. Något som anas om man omfamnar varann eller står tätt intill.

Menar du att du kan få allergiproblem på avstånd, även om någon doftar så lite att du bara känner det om du står pressad tätt intill.

Ingen doft? Betyder det att du har en uppsättning oparfymerade hygienprodukter för alla tillfällen då du ska ut bland folk? Typ allt från tvättmedel till shampo till hudkräm?
Jag talar om parfym.

Vanlig tvål räknar jag inte dit. En normal hårdtvål bör inte ha doften kvar efter några minuter. Samma med tvättmedel.
Kläder ska inte lukta någonting alls när de torkat och hängt i garderoben.

Jag använder inte oparfymerade produkter. Mest för att de ofta stinker starkt och jag själv inte har några allergier. Stanken hänger ofta kvar väldigt länge.

(hudkräm använder jag knappt alls)

Om allergiker skulle reagera på vanlig tvål, på vanliga tvättmedel och hårschampo så kan de antagligen inte vistas annat än på ensliga ställen utan kontakt med andra? Alla tvättar sig ju?

Hur lite doft kan en allergiker klara? Eftersom du nämner "aningen av doft" som något som kan förstöra dagen och och i nästa inlägg skriver "stinker"?

I min värld har doft varit något man känner när man är i absolut närhet av en annan person,. Något som anas om man omfamnar varann eller står tätt intill.

Menar du att du kan få allergiproblem på avstånd, även om någon doftar så lite att du bara känner det om du står pressad tätt intill.
Jag har inga problem med människor som luktar när man är nära, det är människor som luktar inte bara när de går förbi utan också att lukten är kvar en stund efter de har gått förbi som är det jobbiga. Då är det för mycket. Så "en aning" är i mitt tycke helt normalt.
Dofter ska man liksom förnimma lite grann, svagt känna och sedan är de borta. Och ska inte störa på något vis.

Axe är känt just för att lukta kvalmigt och fränt! Huvudvärken ifrån ungdomen :rofl:
Det är därför jag väljer sambons Axe doft :D

Själv använder jag rätt milda dofter, barnängens schampo/balsam och tvål. Får inte har parfym på jobbet så det blir bara när vi ska ut, deo använder jag en från Nivea som doftar i Max 1 timme. :)

Jag skulle säga att det är individuellt och beror på vilken doft det är. För mig så svullnar halsen igen, ögonen börjar svida och svullna och vissa dofter känns som att man sprayar något frätande i mitt ansikte. Ibland känner jag inte ens någon lukt utan symptomen dyker upp först och efter ett tag kommer lukten fram till mig. Tänk tunnelbana eller pendeltåg.
Det finns också några enstaka som jag inte reagerar på alls som green tea.

Med förstöra dagen menar jag att en välparfymerad person på bussen till jobbet kan utlösa ett sånt astmaanfall att jag blir påverkad i flera timmar efteråt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag använder extremt sällan parfym, dels för att jag ogillar parfym helt enkelt och dels för att jag arbetar med sjuka människor och kan...
2
Svar
27
· Visningar
3 784
Senast: tott
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Kropp & Själ En längre tid- alltid kanske? har jag funderat på varför det finns duschtvål för män och en annan sort för kvinnor. De luktar olika. Har...
2
Svar
38
· Visningar
3 798
Senast: hier
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka