Alla dessa begrepp...

Smokey

Trådstartare
Hästfolk svänger sig med väldigt många begrepp och jag lyckas inte alls lista ut riktigt vad ni menar :o Pinsamt men sant! För att jag (och andra oupplysta människor) ska slippa sitta och koncentrera oss på vad fikonspråket och kodorden innebär - så hjälp mig att fylla i listan!

De som kommer på fler ord som de vill ha en förklaring till postar frågor om dessa och så fyller vi hela denna tråden med en massa fikonord! :D

Det vore också JÄTTEBRA om ni, som förklarar vad orden innebär, även kunde skriva vilka kommandon (heter det hjälper eller liknande på hästar) som man bör använda!

Här nedan är de ord som jag vill ha förklarade:

Övergångar:
Öppnor:
Slutor:
Skänkelvikning:
Framdelsvändning:
Bakdelsvändning:
Sidoförflyttningar:
Halv halter:
Lösgörande övning: (gärna ett par exempel på lösgörande övningar)

Det är säkert massor av ord som jag har glömt att fråga om, men nu får alla fylla på och svara! Heja heja!

Sv: Alla dessa begrepp...

Dessa "fikonord" och kortkommandon är inget annat än olika rörelser för hästar.. Om jag var du så skulle jag leta upp en bra nybörjarbok och läsa om dessa! Eller ta hjälp av en ridlärare som kan lära dig dessa orden och rörelser när du kommit så långt i ridningen.. Hoppas det går bra.

Hästfolk svänger sig med väldigt många begrepp och jag lyckas inte alls lista ut riktigt vad ni menar :o Pinsamt men sant! För att jag (och andra oupplysta människor) ska slippa sitta och koncentrera oss på vad fikonspråket och kodorden innebär - så hjälp mig att fylla i listan!

De som kommer på fler ord som de vill ha en förklaring till postar frågor om dessa och så fyller vi hela denna tråden med en massa fikonord! :D

Det vore också JÄTTEBRA om ni, som förklarar vad orden innebär, även kunde skriva vilka kommandon (heter det hjälper eller liknande på hästar) som man bör använda!

Här nedan är de ord som jag vill ha förklarade:

Övergångar: övergångar i gångarter, altså ex skritt till trav el trav till gallop eller galopp till trav
Öppnor: En sidvärtsrörelse, andvänds till för att gymnatsisera och öka sammlingen. I öppna så går hästen med Ytterframben (det ben som är ut från ridbanan, mot staket eller vägg) i en linje med inner bakben.Slutor: En rörelse som tillhör skolorna (precis som öppna). Här är hästen ställd (lite böjd i nacken) i rörelseriktningen frambenen går på spåret och bakbenen går aningen innan för (mot mitten av ridbanan)
Skänkelvikning: En sidvärstsrörelse där hästen korsar sina ben i riktningsnett frammåtFramdelsvändning: ytterframben går i en cirkel runt inner framben (som trampar på stället). Bakbenen trampar runt framdelen.
Bakdelsvändning: Tvärtom, altså ytter bakben cirkulerar runt inner bakben (som trampar på stället) Framdelen trampar runt bakdelen.
Sidoförflyttningar: skänkevikning eller skolornaHalv halter:Precis som det låter en halv halt, altså man stannar inte men bormsar upp et steg. Andvänds för att sammla hästen eller kolla att den är med på noterna, eller att nu skall det händå något.
Lösgörande övning: Övningar som lösgör hästen, altså får den att arbeta rätt och avslappnat i en riktig form. exempelvis att rida skolorna öppna eller sluta. skänkevikning. (gärna ett par exempel på lösgörande övningar)

Det är säkert massor av ord som jag har glömt att fråga om, men nu får alla fylla på och svara! Heja heja!

Ett tips är att gå till ett biblotek där du kan läsa om dressyr och dess övningar...

när det gäller komandon: hästspråk i ridningen heter det hjälper! Hjälper är de medel man andvänder för att påverka och prata med hästen.

Framåtdrivande hjälper: Vikthjälper, skänklar=ryttarensben, röst=smackande

Förhållandehjälper eller bromsande: Hand som håller i tyglarna, säte eller vikthjälper (hur man fördelar sin vikt eller rider med sin sits..

Yttre förstärkande eller förfinade hjälper= sporrar eller spö

Jag rekommenderar dig att köpa den otroligt grundläggande boken "Ridlära" av Bo Tibblin. Den boken tar upp ALLA dessa ord och många till.

Annars finns det bra dressyrböcker med både Lussan (Louise Nathorst) och Kyra Kyrklund. Jag har dem bägge ttvå. Just nu kommer jag inte ihåg vad de heter.

Lösgörande övningar, har du FLERA exempel på i en av de nålade trådarna överst i detta forum.

Atoxa förklarade mycket bra. Sidoförflyttningar för mig, kan också vara bara att flytta hästen en meter från ridspåret, eller åt sidan, när man rider i skogen. Eller bara att flytta rumpan på hästen ett eller två steg, i "tanke" framdelsvändning". Eller bara att flytta framdelen på hästen ett eller två steg i "tanke" bakdelsvändning". Övningar för att bara känna efter var bok och rumpa är, för att kunna bestämma när, var och hur hästen flyttar fram eller bakben.

Jag rekommenderar dig att använda sökfunktionen, här på buke. Det finns många duktiga bukeanvändare som tidigare har förklarat dessa knöliga ord på olika ställen. Ett bra forum att söka i, är dressyr. :idea:

Och i övrigt, rekommenderar jag också dig att hälsa på, på en ridskola. Man lär sig mkt på att bara sitta på läktaren och lyssna. Jag har till och med någon gång faktiskt FRÅGAT instruktören om det är något jag undrat över även om jag inte har ridit lektion just där. De är oftast väldigt trevliga och hjälpsamma.

Mvh

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har tidigare haft problem med vissa grundläggande övningar men nu, efter att kiropraktorn fått mig rak är det katastrofalt illa. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 022
Dressyr hej! är ny här på dressyr vet inte om detta skivits om förut men jag tänkte fråga lite endå. det är så att vi ska tävla dressyr för...
Svar
10
· Visningar
2 002
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama