Alla Buke (d)jurister

Sv: Alla Buke (d)jurister

Ett tips skriv ett eget avtal, använd det som är bra i det färdiga som du hade. Låt sedan någon som är insatt i lagstiftningen ta titt på det så att det inte är uppåt väggarna. Den som tittar kan ju vara allt från en jurist till konsumetvägledaren i komunen.
Är ni sedan bara överens du och köparen så lär det inte vara någon större risk för att du ska råka illa ut i framtiden.
Köplagstifningen är ju inte till för att ruinera privatpersoner som av någon anledning måste sälja något. Utan för att skydda konsumenter från oärliga personer.

Eftersom du bara har haft hästen i 7 manader, borde du i din tur kunna reklamera köpet till den du köpte hästen av..om det blir nagot problem.
är hästen inte frisk?

jo vad jag vet är den kärnfrisk, säljarna sålde hästen pga utlandsflytt... så det kanske inte går då?

Eller så får jag flytta efter ;)

Punkt 1, blir nog svårt för köparen att åberopa, såvida inte säljaren kommit med falska förespeglingar. Det minsta man måste kunna begära av en köpare i det exemplet, är väl att vara informerad om basregler! Tror inte att detta är vad lagskrivaren menar.

Punkt 2 faller helt klart inom "underlåtenhet att upplysa om kända, dolda fel", dvs köparen har rätt att reklamera.

Punkt 3 är nog inget bra exempel på vad som avses. Jag är osäker på hur användbar 19/3 är i hästsammanhang.
Kanske om köparen orerar lite allmänt och luddigt om hästens "stora potential och framtidsutsikter" och därför begär ett belopp (högt!) i överensstämmelse med detta. Men då det senare visar sig att hästen är tämligen medioker och aldrig kommer att kunna prestera ens i närheten av vad köparen fick anledning att tro, kan man kanske åberopa paragrafen. Men så har vi undersökningsplikten ... :confused:

LIA

Eftersom det är en arab sa skulle jag röntga bakknän för att friröntga fran cystor..och sedan besiktiga ua. Och sälja!
Med gott samvete och utan att oroa mig för dolda fel.

Varför målar du f*n på väggen?
Om du gör en seriös affär, inkl skriver att hästen säljs i befintligt skick, så är risken liten att du får framtida problem. Att helt friskriva sig från ansvar går knappast (se § 19), med mindre du mer eller mindre skänker bort hästen.
Kom ihåg att det genomförs många hästaffärer varje dag, och antalet som det i efterhand blir problem med, torde vara mycket lågt. Så länge man är seriös och ärlig!

Reklamationsmöjligheten innebär inte att köparen har rätt att bara kräva en återgång av affären, långt därifrån.

LIA

Nej det är inte så allvarligt menat :angel: Känner själv att jag har rent mjöl i påsen

Började bara undra hur det fungerar med hästaffärer, ska kontakta en klinik (skara) på måndag.
Så väntar jag med att sälja tills det är gjort.

Nån som vet vad det kostar att röntga?

:bow:tack för alla bra svar:bow:

Röntgen kostar otroligt olika beroende på klinik.

I vårt område kan det variera flera tusen mellan exakt samma röntgenundersökning.

Varför ska nu hon börja leta fel på hästen som hon har köpt för att kunna reklamera hästen? Är inte de lite att ta i!!

Tänk om folk som haft hästen i nästan ett år skulle börja säga att nej nu har jag tröttnat på hästen, eller nej nu har jag insett att jag inte har rådm då lämnar jag tillbaka hästen och få pengarna tillbaka...:crazy:

Varför ska nu hon börja leta fel på hästen som hon har köpt för att kunna reklamera hästen? Är inte de lite att ta i!!

Tänk om folk som haft hästen i nästan ett år skulle börja säga att nej nu har jag tröttnat på hästen, eller nej nu har jag insett att jag inte har rådm då lämnar jag tillbaka hästen och få pengarna tillbaka...:crazy:

Det har jag inte alls skrivit. Folk läser vad de vill tydligen. Ts förstod ju vad jag menade iallafall sa det är väl huvudsaken..

Men jag kan förklara. Om hon säljer hästen och köparen reklamerar pga dolt fel borde ju ts teoretiskt sett i sin tur kunna reklamera hästen till den hon köpte den av, eftersom hon bara ägt den i 7 manader.
Jag formulerade en hypotes.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 938
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar