Alla åsikter om släp!!

lady_vip

Trådstartare
Det ska inhandlas nytt släp och jag tittar och tittar, men blir inte mycket klokare... Det ska vara hyffsat nytt släp, gärna helt nytt, men självklart ska det inte kosta så mycket pengar.

Kan högst tänka mig 45.000 egentligen, men förslag på något dyare går ju.

Kollat mycket på tyska släp, då de ju är billigare, men där funderar jag på om man hittar reservdelar till ett sånt släp...?

Tittat en del på begagnade svenska släp, men vilket andrahandspris på detta släp!! Även om de ser ut som f-n så ska folk ha väldigt mycket pengar för dem.

Finesserna jag vill ha är boggie, och man ska få lasta 2 hästar i den. Dessutom lyse inuti, och säkerhetsbommar är ett krav. Gärna en liten sadelkammare och en liten önskan är ju dörrar bak, eller sparkdörrar, men det är inget krav.

Vad säger ni? Några förslag, jag har nog tittat på de flesta hemsidor och blir som sagt inte klokare.

Någon som vet dessutom vad man kan tänkas få för en enkelaxlad Värmlandsvagn fårn 1991, där man behöver byta en del trä men allt annat ät bytt såsom kulhandske och elsystemet. Rampen är fullständig hel. Tänkte dessutom måla den vit inuti som försäljningstrick :idea:

//E

Sv: Alla åsikter om släp!!

Har en VV från -95 som jag vill sälja för att kunna byta till en som får lasta mer och som har boggie och gärna fronturlastning.
Men det verkar lite dött på marknaden, våran är dessutom bytt golv, kulhandske och lite mer på..

Jag gissar att du kan få ca 15-17 000 för den du har.

Som en liten fingervisning så köpte jag mitt Tranesläp från -90 för 15000, i mycket (!!) bra skick, endast använt under två år (jag köpte det för ett år sedan) och hade innan de två åren stått parkerat under tak. Jag fick nog detta väldigt billigt (kompispris) men jag kan tänka mig att du får mellan 15-20000 för ditt.

Dock har Tranesläpet (vad jag vet) något bättre rykte än VV, men det spelar nog mindre roll på dessa lite äldre släp.

Ullis

Hm, jag vill också ha förslag... Har en helt ny Gaupen (norska motsv till VV), 2004 modell med boggi (körd 5ggr, haha), men den är egt för liten till hästen tycker jag, vill ha en stooor transport, som man får dra med vanlig körkort och som är bekvämare för hästen att åka i... Men sen får den inte vara så dyr heller, eftersom den mest står hemma på stallplanen... :p Så, stor men rimlig, finns det?

Jag tycker man får mycket släp för pengarna om man tittar på Böckmann-släp. Rejäla lösningar, bra kvalité och man kan välja hur mycket utrustning man vill hänga på.

Utgår från att du har en rejäl bil och E-kort om du vill köra två hästar, köper man nytt kan man ju välja en rätt rejäl totalvikt. Gäller INTE Chevals släp (utom XL).

Vad behöver du för lastkapacitet i kilo? Vad är högsta totalvikt som är acceptabelt?

*knapplån*

Jag letar också stor och prisvärd transport och hade mer eller mindre bestämt mig då jag upptäckte en mindre trevlig egenskap med släp med totalvikt överstigande 1999 kg. Dom är _svindyra_ att försäkra. Det skiljer ca 3500 kr per år mellan ett släp som väger 1999 och ett som väger 2001 kg i mitt försäkringsbolag. Det är vagnskade delen som är dyr.

Det beror på totalvikten på släpet och vad du får dra med B-kort efter din bil.

Det är totalvikten på släpet som räknas om du har B-kort, dvs du får inte ens köra ett tomt släp vars totalvikt överskrider det som du får dra med B-kort efter din bil, då du helt enkelt inte har körkort för kombinationen.

Har du däremot BE-kort räknas vad tranporten väger inklusive aktuell last.

För att svara på frågorna angående vikten. Jag vill köpa ett släp som får ha totalvikt på 2000 kg, men ska själv typa ner det till mitt B-körkort tänkte jag iaf, det blir då 1350 kg.

MEN ska inom kort (planerar iaf) ta BE-körkort och vill då kunna typa upp det så att jag kan dra 2 hästar med lämplig bil. Har fått för sig att man kan göra så, bara man besiktigar och lite så...?

Har tittat på Böckman, men det är trots allt dyrt...
Funderar på material. Jag tänkte köpa en transport som håller typ tills min pension, dvs rätt många år. Då bör jag ju egentligen välja glasfiber eftersom trä kan ruttna, men glasfiber är ju då dyrt...
Håller plyfan länge? Jag ser ju på min VV med hål i väggen att det är ju ingen vidare kvalite på den....

//E

Huruvida glasfiber är överlägset plyfa som material i hästransporter finns blandade åsikter om. Att en Westfalia eller Böckman i glasfiber från tidigt 90-tal ser lite halvtrist ut så här 15 år senare har man ju sett rätt många exempel på. Gelcoaten spricker och färgen bleknar i solen. Å andra sidan börja det bli dags att byta både golv och väggar i en plyfavagn av samma årsmodell.

Hur hållbart det är när hästar sparkar i väggarna har jag dålig koll på. En del säger att det tål mycket mer än plyfa och är väldigt lätt att laga om det trots allt skulle gå sönder andra säger att det spricker lätt och är svårt att laga så att det blir bra. Jag vet inte. En plyfaskiva kostar i sammanhanget inte många spänn och räknar man med att byta var tionde år så är det ändå en rimlig kostnad.

Sen kan man ju alltid diskutera hur smart det är att "gjuta in" plyfa i glasfiber som konstruktionen ser ut i det flesta helglasfibervagnarna. Vad händer om det blir en skada på glasfibern och det trots allt kommer in fukt i plyfan? För att inte tala om alla transporter med limmad matta, hur bra är det när det blir en skada på mattan och det kommer in t ex urin mellan mattan och golvet?

Och sen dessa aluminiumtransporter och golv. Aluminium rostar inte, det korroderar, vad händer med golv av aluminium som inte sköts? Jag har sett transporter med aluminiumgolv som gått på västkusten i allt salt och efter 10 år så är dom inte heller helt kul...

Sen tycker jag att en del lösningar verkar direkt farliga på vissa vagnar, men det kanske är jag som är nojjig i överkant. Jag tänker till exempel på de där stagen som vissa släp har på sidorna. Om man har ett klantar*le till häst som får för sig att stoppa in tassen ovanför baklyktan så kommer den naturliga reaktionen, att lyfta benet uppåt, bara att leda till att de sitter hårdare fast.

Efter denna pessimistiska uppräkning av funderingar som jag haft så finns det inte så många transporter som får godkänt...

Vilka har du titta på och hur bedömer du dessa vagnar?

Snabbt svar om att väga upp och ner släp. Har för mig att det blivit svårare att göra både och, men det är nog Alexandra som har mer information om detta. Alltså bör man nog tänka till en extra gång innan man köper nytt, väger ner med baktanken att förr eller senare väga upp igen.

Kolla gärna med Bilprovningen innan du vidtar någon åtgärd. BE är trots allt inte SÅ svårt, det tar inte långt tid om man tar tag i projektet.

Böckmann är en av de få släp som jag tycker att man får mer än valuta för pengarna med. Många av de nya släp vi tittade på hade skrämmande brister vid t ex fönstergenomtagningar, låslösningar, govlmattor och en hel del annat. Lösningar vi (sambon och undertecknad) inte trodde på. Sammantaget har vi nog varit igenom de flesta situationer man kan hamna i med häst ./. släp....

Bekymret är inte själva körkortet, det är kvickt taget som du säger med tanke på att jag har B-kortet rätt friskt i minnet dessutom. Har kört mycket med släp och gör det varje dag i jobbet, bekymret är bilen, jag kommer inte ha ekonomisk möjlighet att köpa både släp och ny dragbil och jag prioritetar då släpet eftersom den jag har ruttnar upp...

Ska kolla med bilprovningen.

//E

Jag har nog tittat på de flesta...

Har börjar kika lite på en ny hollänsk vagn, xx-trail, men vet inte så mycket om den, dock är den billig...

Kikat en del på böckman, men det blir dyrt och en begagnad transport är svårt att få tag på. Gillar dem stark, men det är som sagt priset. Jag är bara 20 år och tänker inte skuldsätta mig för ett släp...

Har också kollat på Cheval Liberte 2002XL, men de är något dyrare, tänkte mig då modellen med integrerad sadelkammare. vad jag har förstått kan man använda rampen som dörr och det var väl främst det jag fastnade för där.

Ifor Williams har varit mitt drömsläp länge, men är tveksam på säkerhet och kvalité?? Dörrarna bak som jag har fastnat för där också.

Boj är för dyrt, Värmlandsvagnen har för lite totalvikt, Star är onödigt dyrt i min mening, Kylingekärran går faktiskt bort pga den tråkiga designen och dyra priset, dok är det vad jag har förstått en säker kärra? Hade en begagnad på G, men det blev inte så.

Vilket är ditt förslag?

//E

Henra har jag. Mkt nöjd efter 1 års flitig användning. De som hyrt av oss har själva införskaffat sig en.

Amazone Proline- extra utrustade modellen har vi. Dock de bakersta bågarna vill vi att de ska svetsa igen som de gjort med de främre. Man vet aldrig vad pållan hittar på.

www.henra.se

Skall tillägga att de är hemskt trevliga och tillmötesgående här i Stockholm. Väldigt ärliga och dessutom medvetana om fel och brister och fördelar med deras släp. De undanhåller inget mao.

Sök tidigare inlägg om Henra släp. Vet att det är några som köpt såna här på Buke.

Lycka till med släpköp! Been there , done that! ;)

lady_vip skrev:
Bekymret är inte själva körkortet, det är kvickt taget som du säger med tanke på att jag har B-kortet rätt friskt i minnet dessutom. Har kört mycket med släp och gör det varje dag i jobbet, bekymret är bilen, jag kommer inte ha ekonomisk möjlighet att köpa både släp och ny dragbil och jag prioritetar då släpet eftersom den jag har ruttnar upp...

Ska kolla med bilprovningen.

//E

Men du, om du har BE-kort så kan du dra ett släp med 1990 kg totalvikt med en bil som får t ex 1350 kg bara du inte lastar det så att det väger mer än 1350 kg. Alltså är det bättre att ta körkortet först om du ändå har tänkt att ta det. Dessutom så får du med många bilar dra lite mer med BE-kort än med B så du tjänar lite på det i de fallen även om du inte får utnyttja släpets kapacitet fullt ut.

Det är från och med i år (eller rättare sagt, på transporter som har första registreringsdatum) inte bara att ändra vikter hur som helst har jag förstått, däremot är det ingen som kan förklara hur det ska gå till nuförtiden... Men utgå från att det är dyrt och jobbigt så blir du inte besviken.

Jag och min sambo tog BE-kort i våras, ingen av oss har tagit körkort speciellt nyligen (därmemot kör vi mycket bil och en hel del med släp) men jag tror att vi betalade runt 6000 kronor för bådas körkort.

lady_vip skrev:
Jag har nog tittat på de flesta...

Har börjar kika lite på en ny hollänsk vagn, xx-trail, men vet inte så mycket om den, dock är den billig...

Kikat en del på böckman, men det blir dyrt och en begagnad transport är svårt att få tag på. Gillar dem stark, men det är som sagt priset. Jag är bara 20 år och tänker inte skuldsätta mig för ett släp...

Har också kollat på Cheval Liberte 2002XL, men de är något dyrare, tänkte mig då modellen med integrerad sadelkammare. vad jag har förstått kan man använda rampen som dörr och det var väl främst det jag fastnade för där.

Ifor Williams har varit mitt drömsläp länge, men är tveksam på säkerhet och kvalité?? Dörrarna bak som jag har fastnat för där också.

Boj är för dyrt, Värmlandsvagnen har för lite totalvikt, Star är onödigt dyrt i min mening, Kylingekärran går faktiskt bort pga den tråkiga designen och dyra priset, dok är det vad jag har förstått en säker kärra? Hade en begagnad på G, men det blev inte så.

Vilket är ditt förslag?

//E

Vad gäller IW så kan jag rekommendera dessa transporter, vi har haft en 401:a, deras enhästarsmodell. Vad är det du funderar över säkerhets och kvalitetsmässigt? Det är bland de stadigaste byggena jag har sett. Komforten både för människa och djur är fortfarande bäst av de många transporter vi har provat. En 510 är den billigaste lösningen som vi hittat för att transportera 2 stora hästar. Många sprintar? Nej, det är inget du tänker på efter ett tag.

En Henra vore ju inte fel, men den stora Contessa XL som är den som har plats för två stora hästar kostar en del pengar precis som dom andra i samma klass. Men med komfortaxlarna och kompositgolvet är den faktiskt en riktig favorit.

Humbaur har också trevliga transporter, framför allt verkar Atis privärd.

Böckman är som någon annan säger också bra vagnar med smarta lösningar.

Vi måste bestämma oss endera dagen, det lutar just nu åt en grå IW HB510.

Funderar på aluminiumen... Efter ett tag så finns ju risken att den vittrar..? Då är det billigare att renovera ett plyfasläp än ett aluminiumsläp och lättare.

Dessutom har de ju ingen sadelkammare vad jag förstår.
Men är förälskad i IW, har haft span på några, men de har sålts snabbt.

//E

Jag kan vara blind, men varför står det inga priser på hemsidan?

//E

hmmm nä... sant. Okej standard Amazone ligger runt 59´ink moms. Med extra utrustning som min proline ligger på runt 68´ink.

Grand chevalier ligger runt 80´ink. Sen kan man ju välja till front urlastning och mängder av önskemål.

Man kan "strippa" släpet på småsaker för att få ner kostnaden. Sett många enhästars oxå. De ser lika bekväma ut.

Underbart släp att köra med, bräcker de flesta släp jag dragit. :D

Liknande trådar

Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 458
Senast: Buck
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 310
Senast: Liten
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 266
Senast: Larka
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka