Alla agronomer - se hit!

Sv: Alla agronomer - se hit!

*KL*

Puttar upp den här tråden lite istället för att skapa en ny.

Alla ni som börjat plugga agronom nu, hur känns det?

Jag är väldigt mycket i valet och kvalet om att hoppa av min nuvarande utbildning då jag inte trivs alls, och tycker att agronom låter kul.

Är fortfarande nyfiken på vad man kan jobba sen (vet att många har sagt det), men skulle vara glad om någon lite mer specifikt kan säga vad dem jobbar med/vill jobba med. Alternativt länka till någon bra informativ sida.

Tack på förhand!

Jag har börjat i höst så jag har inte kommit så långt än ;)

Hittills har det varit kul. Har 2 kurser nu, introduktionskursen och en matte kurs. När matte kursen avslutas så kommer det en etologi kurs nu innan jul :bump: Vi har mest räknat matte, haft föreläsningar och gjort en bunt med studiebesök till de olika stallarna häromkring. Vi påbörjar ett litet projektarbete i introkursen nu också.

.. ja det var nog allt :D

Det låter som att det är kul :laugh:

Får man fråga vad du har för framtidsplaner, så som läget känns nu? :)

Jag går i samma funderingar som du, men det jag undrar över är om det är mycket kurslitteratur på engelska? Såg länken som någon hade visat, där olika kurser var uppskrivna. Där var många på engelska, och om det är något jag är rädd för så är det att läsa kurser på engelska! Så hur är det med den saken?

Citerar mitt egna tidigare inlägg (#19) i tråden

Än så länge har vi bara haft en kurs (cellbiologi) helt på engelska, detta då vi hade en utbytesstudent med på den kursen. Alla föreläsningar, labbar, rapporter/inlämningar, arbeten och redovisningar var på engelska. Tentan var till stor del på svenska (fanns en engelskverision också) men några enstaka frågor var på engelska och skulle besvaras på engelska.

I de övriga kurserna som jag har hunnit med så har vissa föreläsningar och labrapporter varit på engelska, detta då föreläsarna och amanuenserna varit utländska.

Kurslitteraturen är i huvudsak på engelska (de böcker som varit på svenska är första kursens böcker, matte och statistikböckerna).

Jag var själv "livrädd" för all engelska i utbildningen men man vänjer sig och nu ser jag längre inget problem med att böcker och förläsningar mm är på engelska

Det låter som att det är kul :laugh:

Får man fråga vad du har för framtidsplaner, så som läget känns nu? :)

Jag går på samma linje som när jag började: professionell avel inom svenska varmblodiga ridhästen. Möjligtvis börjar jag få lite blodad tand för att forska inom färglära och/ eller inspelningen av arv, miljö, utfodring och liknande när man avlar. Det är alltså främst avel jag riktar in mig på :P

Angående engelskan så kan jag inte svara så mycket på det mer än att det kommer att komma en del kurser och en del litteratur. Jag är dock inte överdrivet rädd eftersom jag har alltid klarat engelskan bra dock har in rumskompis en kemi kurs till jul som all litteratur är på engelska- ser inte nådigt ut då böckerna är FETA. Hon går biologi och miljövetenskap btw.

Oj ursäkta, jag hade helt missat ditt inlägg! Okej men då vet jag... Är nog ingen idé för mig att ens försöka då jag har hoppat av min nuvarande utbildning pga att det började komma in för mkt engelsk litteratur. Har verkligen problem med den. Men tack för svaret!

Färglära fick jag upp ögonen för när det var tal om att betäcka mitt skäcksto, och det är verkligen jätteintressant. (Tyvärr fick jag ta bort henne förra hösten så det blev inget.. Men det r en annan historia.)

Nu blir det verkligen tusen frågor här (du får ha överseende ;))
Men vad tror du du kommer jobba med sen? Forskning? Avelsansvarig?

Skulle vilja ha lite mer specifika svar på vad man kan "bli" (även om jag vet att det är ett jättebrett område ;) ) Står och väger lite mellan agronom och civ. ing. nämligen, så vill ha lite exempel. (Det här får gärna alla som läser/läst svara på)

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 664
Senast: Lightzone
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 514
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross