Alla agronomer - se hit!

aprilia

Trådstartare
Har sökt till agronom (husdjur) i höst, o undrar om det finns några agronomer eller agronomstuderande här. :laugh:

Ge er till känna! :D Och kom gärna med lite tips o erfarenheter. :bow:

Hur tycker ni utbildningen är? (hur den är upplagd osv)
Motsvarade det era förväntningar?
Hur ser utsikterna ut för jobb?

:bump:

Sv: Alla agronomer - se hit!

jag har verkligen varit jätte sugen och är fortfarande sugen på att läsa husdjursagronom,. men det känns om, om att många husdjursagronomer blir djurskyddsinspektörer pga att det inte finns tillräkligt med jobb?

vet inte om det är så eller är det jag som bara fått känslan?

Jag pluggar till husdjursagronom, har precis gått klart andra året.

Är nöjd med utbildningen än så länge och det känns som att det är nu i höst (år 3) som den "verkliga" utbildningen börjar.
Sen jag började ht -06 så har de lagt om utbildningen lite, de som började ht -07 har ett litet annorlunda uppläg än vad vi som började år 04-06. Det första året är det en massa baskurser och mkt kemi. "Kemiterminen" tycker många är ganska tuff, det är många timmar i skolan då och mycket rapporter som ska skrivas.
(Här kan du kolla på ramschemat och se vilka kurser som läses de olika åren, går även att trycka på kurserna och se vad dem handlar om).

Jobbutsikterna har jag inte så stor koll på, men visst finns det jobb. Beror lite på vad man är intresserad av och vad man gör utbildningen till tror jag :)

Visst finns det husdjursagronomer som jobbar som djurskyddsinpektörer, men jag tror inte att det beror på att det inte finns några jobb.

Det är många husdjursagronomer som jobbar med djurhälsa, djurvälfärd, avel, är rådgivare inom olika sektorer, forskare mm.
Det är en väldigt bred utbildning och vad man jobbar med beror nog mycket på vad man själv är intresserad av :)