Alla agronomer - se hit!

aprilia

Trådstartare
Har sökt till agronom (husdjur) i höst, o undrar om det finns några agronomer eller agronomstuderande här. :laugh:

Ge er till känna! :D Och kom gärna med lite tips o erfarenheter. :bow:

Hur tycker ni utbildningen är? (hur den är upplagd osv)
Motsvarade det era förväntningar?
Hur ser utsikterna ut för jobb?

:bump:

Sv: Alla agronomer - se hit!

jag har verkligen varit jätte sugen och är fortfarande sugen på att läsa husdjursagronom,. men det känns om, om att många husdjursagronomer blir djurskyddsinspektörer pga att det inte finns tillräkligt med jobb?

vet inte om det är så eller är det jag som bara fått känslan?

Jag pluggar till husdjursagronom, har precis gått klart andra året.

Är nöjd med utbildningen än så länge och det känns som att det är nu i höst (år 3) som den "verkliga" utbildningen börjar.
Sen jag började ht -06 så har de lagt om utbildningen lite, de som började ht -07 har ett litet annorlunda uppläg än vad vi som började år 04-06. Det första året är det en massa baskurser och mkt kemi. "Kemiterminen" tycker många är ganska tuff, det är många timmar i skolan då och mycket rapporter som ska skrivas.
(Här kan du kolla på ramschemat och se vilka kurser som läses de olika åren, går även att trycka på kurserna och se vad dem handlar om).

Jobbutsikterna har jag inte så stor koll på, men visst finns det jobb. Beror lite på vad man är intresserad av och vad man gör utbildningen till tror jag :)

Visst finns det husdjursagronomer som jobbar som djurskyddsinpektörer, men jag tror inte att det beror på att det inte finns några jobb.

Det är många husdjursagronomer som jobbar med djurhälsa, djurvälfärd, avel, är rådgivare inom olika sektorer, forskare mm.
Det är en väldigt bred utbildning och vad man jobbar med beror nog mycket på vad man själv är intresserad av :)

Jag är agronom med byggteknisk inriktning, tog examen 1997, inskriven 1993. Tyvärr finns inte den inriktningen kvar i samma form längre, men som husdjurare har du möjlighet att läsa en del byggkurser i alla fall. Gör det, det är jätteroligt och de husdjurare jag känner som har gjort det tycker att det har gett dem mycket.

Sedan jag blev färdig har jag inte varit arbetslös en enda dag utan hela tiden haft roliga jobb, dessutom på de platser i landet där jag har velat bo. Alla agronominriktningar ger dessutom en så pass stor bredd att det finns alla möjligheter att hitta roliga saker att göra. Se bara till att utnyttja de möjligheter till bredd som utbildningen ger och njut av livet på Ultuna. Gör gärna en liten tripp på någon termin eller så ner till Alnarp också, det är nyttigt....

Wilfa (som funderar på att doktorera när jag blir gammal och klok.....)

Har sökt till agronom (husdjur) i höst, o undrar om det finns några agronomer eller agronomstuderande här. :laugh:

Ge er till känna! :D Och kom gärna med lite tips o erfarenheter. :bow:

Hur tycker ni utbildningen är? (hur den är upplagd osv)
Motsvarade det era förväntningar?
Hur ser utsikterna ut för jobb?

:bump:
Jag är färdig husdjursagronom sedan ett par år. Som någon annan här sade är de första två åren tuffa, men även de efterföljande även om man då kommer upp från molekylnivå. Att ha läst till agronom är det bästa jag gjort i hela mitt liv i arbetslivsväg. Otroligt roligt och stimulerande. Utbildningen är mycket bred och man kan jobba med så många olika saker. Att många blir djurskyddsinspektörer beror inte på att det inte finns jobb utan för att vissa har det intresset (riktar in utbildningen åt det hållet) och för att det är en väldigt bra erfarenhet att ha om/när man går vidare till rådgivare/forskare/produktutvecklare etc. En fördel är dock att man är någorlunda flyttbar förstås om det är något speciellt man vill jobba med.

tack för länken och dina erfarenheter :bow:

hur mkt föreläsningar är det och så? gör man laborationer och skriver rapporter alltså? och gör ni studiebesök?

nu blev det mkt frågor :p

okej :laugh: kan du förklara lite närmare vad byggteknisk inriktning innebär?

ok, vad kul! :laugh:
ja precis, jag tror inte heller att många blir djurskyddsinspektörer pga för lite jobb utan för att mkt intresse ligger där.
själv skulle jag gärna vilja forska :love:

ok, vad kul! :laugh:
ja precis, jag tror inte heller att många blir djurskyddsinspektörer pga för lite jobb utan för att mkt intresse ligger där.
själv skulle jag gärna vilja forska :love:
Räkna med att vara i skolan mellan 8-16 varje dag. Visst kan man missa någon föreläsning någon gång då och då utan att det gör något, men som sagt räkna med att vara där hela dagarna. På plussidan är dock en herrans massa nya kompisar som har djurintresse precis som du. Många har också häst med sig som de stallar upp i Uppsala. Så visst funkar det att ha häst och plugga till agronom också :) Jag är helt säker på att du kommer älska livet som agronomstudent (även om man som student alltid måste klaga på lärare, pluggande och annat, men det hör till :) )

Man kan i princip säga att man blir expert på alla byggnader som hör till ett lantbruk. Stallar för olika djurslag, maskinhallar, verkstäder, torkanläggningar, gårdsslakterier och vad mer man kan komma på. Man lär sig att planera, konstruera och utforma dem. Mycket biologi, kemi och etologi för att vara en teknisk utbildning, däremot något mindre med hållfasthetslära, fysik och matte. Tyvärr finns inte inriktningen längre, men det finns fortfarande en hel del kurser i bland annat byggnadsplanering som är mycket matnyttiga för husdjurare. Byggnadsfunktion är också mycket nyttigt, att lära sig att bedömma om klimatet i stallet är bra eller inte tex.

tack för länken och dina erfarenheter :bow:

hur mkt föreläsningar är det och så? gör man laborationer och skriver rapporter alltså? och gör ni studiebesök?

nu blev det mkt frågor :p

Jag kommer inte riktigt ihåg hur mkt föreläsningar vi hade ibörjan men det var nog i snitt minst 5h per dag.
Under "kemiterminen" så kunde vissa dagar vara från kl 8-18 då vi hade labb, men vanligast var som tur var till kl 16 :D
Efter skolan så var det bara att sätta sig och skriva labbrapport på det som gjorts på labben. I dessa kurser så var det inte så stort krav på hur labbrapporten skulle vara skriven, större krav på rapporterna blir det i senare kurser men då är det inte lika många rapporter som ska in ;)
Hoppas att jag inte skrämde dig alltför mkt nu :p
Visst var det jobbigt men samtidigt ganska kul och det blir bättre sen när man kommer ifrån dessa kurser :D

Det är lite mjukstart med föreläsningar de 2 första veckorna i "ettan", tror att vi hade runt 3h per dag då, men dagarna fylldes upp med en massa aktiviteter ändå då det är småttingveckorna (typ nollningsveckor) :laugh:

Vi åkte på ganska många studiebesök i den första kursen, husdjur - introduktion, det var besök på alla olika slags gårdar. Tyckte att det var i det mesta laget men det var skönt att bryta av med lite annat. Vi hade även något som kallades praktik, då var man med några timmar i något av SLUs stallar och hanterade djuren bla väga ägg, väga kultingar och mjölka kor.

Det har iaf varit så om man jämför mellan kurserna i ettan och tvåan, fast sen att rapporterna i tvåan har varit "jättestora" istället är en annan sak :angel: :D

Det har iaf varit så om man jämför mellan kurserna i ettan och tvåan, fast sen att rapporterna i tvåan har varit "jättestora" istället är en annan sak :angel: :D
Och sedan blir de större, eller mer tidskrävande om man ska vara uppriktig, men dunderroliga att fördjupa sig i!

Kan väl tala om vilka fördjupningskurser jag tyckte var bäst:

Djurmiljö och byggnadsfunktion är en given favorit (som jag dessutom tog i repris då jag jobbade som amanuens på den kursen när jag gick mitt sista år)
Näringsfysiologi och fodervetenskap var grymt givande, men svår
Jämförande nutrition var superbra att ha inför examensarbetet och man fick jättemycket träning i att tala inför andra.
Men överlag hade alla kurser sin tjusning (Mattens enda tjusning var dock när man till slut klarade tentan:D)

KL,
Hejsan, en nära än till mig vill också läsa agronom - husdjur. Jag är inte så insatt i vad arbetet innebär, men blir man "bonde" av det?

Läs tråden, man blir så mycket mer än bara bonde!

Vad jag undrar är hur mycket i utbildningen är på engelska? Ex föreläsningar, inlämningar osv?

Vad jag undrar är hur mycket i utbildningen är på engelska? Ex föreläsningar, inlämningar osv?

Än så länge har vi bara haft en kurs (cellbiologi) helt på engelska, detta då vi hade en utbytesstudent med på den kursen. Alla föreläsningar, labbar, rapporter/inlämningar, arbeten och redovisningar var på engelska. Tentan var till stor del på svenska (fanns en engelskverision också) men några enstaka frågor var på engelska och skulle besvaras på engelska.

I de övriga kurserna som jag har hunnit med så har vissa föreläsningar och labrapporter varit på engelska, detta då föreläsarna och amanuenserna varit utländska.

Kurslitteraturen är i huvudsak på engelska (de böcker som varit på svenska är första kursens böcker, matte och statistikböckerna).

Jag var själv "livrädd" för all engelska i utbildningen men man vänjer sig och nu ser jag längre inget problem med att böcker och förläsningar mm är på engelska :D

KL,
Hejsan, en nära än till mig vill också läsa agronom - husdjur. Jag är inte så insatt i vad arbetet innebär, men blir man "bonde" av det?
Nej, man blir inte bonde. De flesta som har egen gård och arbetar som lantbrukare har gått på naturbruksgymnasium och eventuellt lantmästarutbildning (universitetsutbildning)eller driftledarutbildning (eftergymnasial utbildning) och är ofta uppvuxna på gård själva och har därför den praktiska erfarenheten därifrån. Som agronom arbetar man med forskning, rådgivning, foderutveckling, inom djurskydd eller andra lite mer teoretiska områden.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 664
Senast: Lightzone
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 514
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?