All hjälp och tips tar tacksamt emot (sticksår i ledvätskeblåsan)

yrbin

Trådstartare
Hej min mamma köpte sig en jättesnäll och trevlig ponny 2 veckor efter köp når vi skulle ta in de så hade hon ett litet sår på hasen vänster fram som slutede blöda men efter ca 30 minuter började hon bli halt efter 50 min kom vet och hon var jättehalt. I med smärtstillande ner tilll helsingborg och där konstaterades att hon hade stick sår in i ledblåsan så ledvätskan rann ut. De öppnade upp hon fick stå där i ca 10dagar Hämtade hem henne skulle stå inne ca 10-12 dagar till stygnen togs 3 dagar efer hemkommen hon skulle stå med stöd bandage till vi skulle på återbesök när vi skulle ha in henne i transport så tog det 3 timmar så vi kunde inte komma den dan var inne i ytransporten när vi skulle vara i kalmar på atg klininken. fick ny tid 3 dagar senare. Bandage togs av rätt så halt i traven skulle gå i lite mindre hage ute om dagarna .Ska tiläga röntgen bilder togs allt såg bra ut som det skulle hon trodde halt heten berodde på att mjukdelarna runt om behövde tränas upp att det berodde på det. Rekommenderade promenader vi har gått lite men hon är hovöm och vi tror inte hon går med på att hovis klämmer fast benet och skor. Plus det är alltid jag som få gå med henne och jag har 3 andra varav en 4 åring som kräver sin tid. Så jag hinner inte så ofta promenera. Då kom regnet hon stog i lera så vi öppnade upp paddocken så hon fick större yta samt slippa gegggan. Nu är det ca 4 veckor sedan hon var på atg hon är bättre men inte bra fortfarande rätt halt. Nån som har varit med omliknade kan hon nånsin bli fullt ridbar tips som man kan hjälpa henne att bli bättre. Vi ger bioglucasemin och dodson och horrells convalecent diet. Ringde vet på atg vi skulle hålla kontakt och berättade läget och hon ville att vi skulle ta ut vetetrinär om ca 2-3 veckor eftersom hon inte vill bli lastad sen skadan och se vad de säger. Hon går i ca 22*42 paddock plus ca en hage på 20*30 som löper ihop med varandra är dettta förtort hon har shettis til sällskap som hon ibland jagar när hon känner för det och det tyckte väl vet inte heller var så bra utan hon skulle väl inte springa så mycket. Tacksam för alla svar och tips

Sv: All hjälp och tips tar tacksamt emot (sticksår i ledvätskeblåsan)

HUR halt är hon?
Hur ofta får hon gå på promenader?
Vad är dte för underlag på dessa promenader?

Får hon smärtstillande nu?

Hej
Jag har en häst som det har hänt samma sak med.Hon ville inte stödja på det benet när hon togs in och vilade det. Såret hon hade var ett litet sår som inte blödde speciellt mycket men det kom med ledvätska i blodet.
Vetrinär var ute på kvällen och dan efter så var hennes ben ungefär som en elefantsben.Då skickade vetrinären oss till kliniken där det konstaterades att det läckte ledvätska. Så hon spolades i leden det gjordes liggande för då kan man spola med högre tryck. Stod sedan kvar på kliniken i 10 dagar. Efter hemkomsten var det boxvila som gällde. Hon stod ungefär en månad på box. Med promenader varje dag men hon var inte speciellt halt när man ledde henne på dessa promenader.

Idag är det ungefär 2 år sedan det hände och man ser ingen skillnad på benen.:)
Har du några funderingar eller frågor kan du ju PM:a mig
/molle

Rekommenderade promenader vi har gått lite men hon är hovöm och vi tror inte hon går med på att hovis klämmer fast benet och skor. Plus det är alltid jag som få gå med henne och jag har 3 andra varav en 4 åring som kräver sin tid. Så jag hinner inte så ofta promenera.

Då kom regnet hon stog i lera så vi öppnade upp paddocken så hon fick större yta samt slippa gegggan. Nu är det ca 4 veckor sedan hon var på atg hon är bättre men inte bra fortfarande rätt halt. Nån som har varit med omliknade kan hon nånsin bli fullt ridbar tips som man kan hjälpa henne att bli bättre.

-klipp

Hon går i ca 22*42 paddock plus ca en hage på 20*30 som löper ihop med varandra är dettta förtort hon har shettis til sällskap som hon ibland jagar när hon känner för det och det tyckte väl vet inte heller var så bra utan hon skulle väl inte springa så mycket. Tacksam för alla svar och tips

Det är JÄTTEVIKTIGT att de promenerar om veterinären sagt det. Så det är sånt man verkligen måste se till att hinna. Även när det är stressigt och känns segt och så.

Samma sak gäller om vet har ordinerat stillhet, då får de helt enkelt inte springa runt och jaga andra hästar, göra ruscher etc.

Så det bästa du kan göra i nuläget är att följa veterinärens ordination till punkt och pricka, även omd et tar tid, är bökigt och kanske känns 'taskigt' mot hästen om den ska stå i pyttehage etc.

Hur halt hon är skulle tippa på runt 2 graders hälta kanske 3 men så farlig tycker jag hon inte är. Hon går på grusväg hon ska skos idag om det lyckas för hon är hovöm. Nej hon fick 10dagar fenylbutazon när vi varit i kalmar hon är ute ca 2 dagar i veckan men behöver nog ut så gott som varje dag tycker vet i kalmar gärna en timme varje gång. hon haltar inte i skritt bara snabbare gångart.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka