All denna päls

A

Anna_89

Hej, jag har en 7 årig hona som är norsk skogskatt. Hon har väldigt mycket päls och gillar inte att bli borstad. Nu på sommaren känns det som hon blir jätte varm i all päls och undrar om man kan tunna ut pläsen med en trimsax eller nått, något man kan göra själv?

En till fråga. Hur mycket ska en kastrerad hona väga? Min katt väger ca 5 kg och jag tycker att hon har en "kula" på magen. Hon har ju så mycket päls så det är svårt att se om hon är tjock. Hon får enbart torrfoder och förut hade hon fri tillgång för då åt hon knappt något och var mager. Jag tror de beror på att hon inte är så nervös längre som hon har gått upp i vikt. Nu försöker vi begränsa maten men hon skriker väldigt mycket när hon inte har någon mat kvar. Men bara jag får reda på hur mycket en norsk skogskatt väger så kan jag ju kolla i mattabellen på fodret hur mycket hon ska ha..

//Anna

Sv: All denna päls

Man kan trimma med effileringssax eller trimkniv, det går fortare och lättare med trimkniv. (Om man inte helt enkelt klipper ner en bit, ser lustigt ut men fyller sin funktion)

Normalvikt går inte att säga på rak arm, en skogishona i rätt hull kan väga mellan 3,5-6 kg. Hullet avgör du genom att känna över ryggrad och revben, de ska kännas vid ett lätt tryck men inte kännas beniga. Hängmagen beror till största delen på anlag och inte på övervikt.

Sv: All denna päls

Sassy skrev:
Man kan trimma med effileringssax eller trimkniv, det går fortare och lättare med trimkniv. (Om man inte helt enkelt klipper ner en bit, ser lustigt ut men fyller sin funktion)

Normalvikt går inte att säga på rak arm, en skogishona i rätt hull kan väga mellan 3,5-6 kg. Hullet avgör du genom att känna över ryggrad och revben, de ska kännas vid ett lätt tryck men inte kännas beniga. Hängmagen beror till största delen på anlag och inte på övervikt.

tack för svaret! i fall du orkar vill du förklara hur man gör med trimkniv? hon har inte rikitgt hängmage utan man känner att hon är tjock vid magen (lite hård..) hon har innan varit mager och då var hon ju slank och fin.
//Anna

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen? Harry är väldigt...
2
Svar
34
· Visningar
2 884
Senast: Tonto
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 868
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 206
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 062
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama