Alkoholkulturen (#metoo-relaterat)

Ja, jag har haft flera såna samtal med män i min närhet nu. Där de sagt att "det där har ju jag gjort, det är så jävla sjukt att man inte fattade bättre".
Och jag menar inte heller grova övergrepp. Men liksom haft en mansgrisig jargong, säkert kladdat på någon i ett raggförsök på krogen, "retats" med tjejer under uppväxt a la kärlek börjar med bråk..

Jag tror de allra flesta gjort iaf något sånt. Och jag tycker det är skönt med de som kan erkänna sånt rakt av och ta på sig hundhuvudet utan att för den sakens skull vilja ha cred, ha offerkofta etc.
Bara rakt av säga : Fan, vad dum jag varit..
Även om det bara är små saker.
Men menar du det, att män i din närhet har tafsat på kvinnor på krogen? Jag känner vad jag vet, jag har faktiskt frågat, ingen man som uppträtt så när de var yngre. Det är alltså så mycket vanligare än jag trott.

Japp, så kan det absolut vara! Så sjukt skrämmande.
Det är ju meningslöst att jag tror något om män du, men inte jag, känner. Men jag utgår från att det här i åtminstone någon mån gäller alla män. Att någon säger "inte jag!", tar jag rätt lätt på.

Tex en kollega som tafsade lite på mig för många år sedan. Det tror jag att han har glömt, bara. För han tyckte inte vid tillfället att han TAFSADE. Men jag tyckte det (även om det var mycket lindrigt).

Men menar du det, att män i din närhet har tafsat på kvinnor på krogen? Jag känner vad jag vet, jag har faktiskt frågat, ingen man som uppträtt så när de var yngre. Det är alltså så mycket vanligare än jag trott.

Inte bland de som är min generation så mycket. Men bland de äldre finns en del ja.. Inte att de direkt gått fram och kladdat a la grabba tag och klämma till. Men att de tex om de dansat tryckare låtit handen glida lite etc.. Man har trott att det varit ett ok sätt att ragga och att kvinnan säger nej om hon inte vill och då är ingen skada skedd liksom.
Och då i unga år främst. Som äldre har de ju fattat mer.
Men främst har det väl handlat om att man ändrat sin syn på kvinnor öht. Att man inser att man uppfört sig mansgrisigt på olika vis.

En del har kunnat filosofera om hur det i deras yngre dagar var ett helt annat samhällsklimat där sånt som idag anses vara över gränsen bara var som vanligt då.

De här männen har också delat min åsikt i att dagens unga har en annan syn på jämnställdhet än vad de vuxit upp med. Åt det positiva hållet.

Inte bland de som är min generation så mycket. Men bland de äldre finns en del ja.. Inte att de direkt gått fram och kladdat a la grabba tag och klämma till. Men att de tex om de dansat tryckare låtit handen glida lite etc.. Man har trott att det varit ett ok sätt att ragga och att kvinnan säger nej om hon inte vill och då är ingen skada skedd liksom.
Och då i unga år främst. Som äldre har de ju fattat mer.
Men främst har det väl handlat om att man ändrat sin syn på kvinnor öht. Att man inser att man uppfört sig mansgrisigt på olika vis.

En del har kunnat filosofera om hur det i deras yngre dagar var ett helt annat samhällsklimat där sånt som idag anses vara över gränsen bara var som vanligt då.

De här männen har också delat min åsikt i att dagens unga har en annan syn på jämnställdhet än vad de vuxit upp med. Åt det positiva hållet.
Ja, jag förutsätter ju inte att alla män har stoppat in händerna i tjejers underkläder som exempel på tafs. Eller så.

Jag förutsätter att ALLA män jag känner har gjort något dumt tafs el dyl nån gång. Och nu med me too tar jag tillfället i akt att berätta det för dem. :devil:
Haha jag ändrade det jag skrev faktiskt. Men ja, jag skrev nåt liknande som du gör här. Blev dock så deprimerad att jag inte kunde posta det :p.

Mm du har säkert rätt. Män i min umgängeskrets är nog undantagen som bekräftar regeln.

Det är ju rätt många man vet som är vänner med män som tom våldtagit någon och inget anar.
Så att man inte vet om ifall de begått andra övergrepp ser inte jag som bevis för att de inget gör.

Jag har blivit rejält förvånad flertalet gånger över vad snälla, hyggliga snubbar jag känner tar sig för.
Det kan vara såna som alla älskar för att de är så omtänksamma och vänliga normalt.

Ja, jag har haft flera såna samtal med män i min närhet nu. Där de sagt att "det där har ju jag gjort, det är så jävla sjukt att man inte fattade bättre".
Och jag menar inte heller grova övergrepp. Men liksom haft en mansgrisig jargong, säkert kladdat på någon i ett raggförsök på krogen, "retats" med tjejer under uppväxt a la kärlek börjar med bråk..

Jag tror de allra flesta gjort iaf något sånt. Och jag tycker det är skönt med de som kan erkänna sånt rakt av och ta på sig hundhuvudet utan att för den sakens skull vilja ha cred, ha offerkofta etc.
Bara rakt av säga : Fan, vad dum jag varit..
Även om det bara är små saker.

Vi diskuterade runt detta på jobbet häromdagen - vinkeln var inte bara vad som folk hade gjort utan också vad de inte gjort - när de inte sagt ifrån vid sexistiska skämt eller anekdoter eller beteenden utan hur de skruvat sig och "hö hö-at" lite fast de inte alls tyckt det var kul. Fegheten att inte våga säga stopp fast "skämtet" eller jargongen var långt bortom gränsen. Svårt att tackla men förbättringspotentialen är stor och det kommer göra skillnad hoppas jag på

Vi diskuterade runt detta på jobbet häromdagen - vinkeln var inte bara vad som folk hade gjort utan också vad de inte gjort - när de inte sagt ifrån vid sexistiska skämt eller anekdoter eller beteenden utan hur de skruvat sig och "hö hö-at" lite fast de inte alls tyckt det var kul. Fegheten att inte våga säga stopp fast "skämtet" eller jargongen var långt bortom gränsen. Svårt att tackla men förbättringspotentialen är stor och det kommer göra skillnad hoppas jag på

Ja, jag tror det är många som inte sagt ifrån. Alla skulle jag gissa.

Jag vet ju att även jag själv valt den enkla utvägen och inte tagit ställning i vissa lägen.
Och ibland också blivit så ställd att jag inte kommit på vad jag ska säga/göra.

Ja, jag tror det är många som inte sagt ifrån. Alla skulle jag gissa.

Jag vet ju att även jag själv valt den enkla utvägen och inte tagit ställning i vissa lägen.
Och ibland också blivit så ställd att jag inte kommit på vad jag ska säga/göra.
Och ibland fattar man först i efterhand vad som egentligen hände. Osv.

Men det där med att säga ifrån, gäller det alla inblandade på t.ex. tv4 eller dramaten då? För det verkar vara massor med kvinnor och män som vetat om detta men inte sagt något.

Jag tror att även om det är många som har gjort saker även finns många som varken gjort något eller direkt upplevt att saker skett i deras umgänge. Med tanke på att så många håller tyst trots att man vet om att saker och att det är så vanligt att offren känner skam så håller jag det inte som otroligt att många även varit där när saker har skett men helt enkelt inte uppfattat vad som har hänt.

Men det där med att säga ifrån, gäller det alla inblandade på t.ex. tv4 eller dramaten då? För det verkar vara massor med kvinnor och män som vetat om detta men inte sagt något.

Jag tror att även om det är många som har gjort saker även finns många som varken gjort något eller direkt upplevt att saker skett i deras umgänge. Med tanke på att så många håller tyst trots att man vet om att saker och att det är så vanligt att offren känner skam så håller jag det inte som otroligt att många även varit där när saker har skett men helt enkelt inte uppfattat vad som har hänt.

Klart alla bör säga ifrån. Och iom det här hoppas jag fler gör det.

Sen ang att hålla käften så har jag hållit käften om en del för att offret kan råka än mer illa ut om jag pratar. Och de har själva bett mig vara tyst.
Egentligen vill man ju få stopp på mannen och ärligt talat också låta honom få ett straff.
Jag vet ju att fler resonerat som mig.

Klart alla bör säga ifrån. Och iom det här hoppas jag fler gör det.

Sen ang att hålla käften så har jag hållit käften om en del för att offret kan råka än mer illa ut om jag pratar. Och de har själva bett mig vara tyst.
Egentligen vill man ju få stopp på mannen och ärligt talat också låta honom få ett straff.
Jag vet ju att fler resonerat som mig.
Jo precis så kan det vara,. Det är svårt för folk att veta, hjälpa, ingripa om det inte uppmärksammas samtidigt som det kan vara svårt att dela med sig av vad som hänt av flera skäl. Så behövs nog både att vi blir "bättre" på att dela med oss och säga ifrån när vi ser eller upplever något (i den mån det går) och även att förhoppningsvis vi alla lär oss att fånga upp och se situationer bättre.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 984
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 893
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 744
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka