Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lambi

När tonåringen har fyllt 18 så är det ju ok att dricka alkohol men man får ju inte gå på systemet och köpa. 18-åringen blir serverad på krogen och jag får bjuda hemma.

Men får jag ge 18-åringen en flaska champagne att ta med till nyårsfirandet hos kompisen?
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Lambi skrev:
När tonåringen har fyllt 18 så är det ju ok att dricka alkohol men man får ju inte gå på systemet och köpa. 18-åringen blir serverad på krogen och jag får bjuda hemma.

Men får jag ge 18-åringen en flaska champagne att ta med till nyårsfirandet hos kompisen?
Enligt lag är det väl att betrakta som langning. Men jösses; jag skulle absolut ge 18-åringen en flaska att ta med. Jag tycker lagstiftningen är tokig där.. myndig och får handla på krog, men inte på systemet... :crazy:. Däremot tycker jag absolut att man inte ska göra så i fallet med någon yngre än 18. (Drack inte något alls själv, utom en smakklunk från mammas eller pappas glas före 18 års ålder.)
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Okej, då vet jag.

Tack för hjälpen! :)
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

fick en pytteliten flaska skumpa redan när jag skulle gå ut åk 9 (vi skulle på champagnefrukost) och inte blev jag alkis för d :) inte värre än mina kompisar eller någon annan i min ålder varken då eller nu! ;) så att ge sin 18 åring något att fira på anser jag heeelt okej! lycka till!
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Nä, man får inte ge 18-åringen en flaska skumpa att ta med till kompisen...

Däremot får du bjuda på ett glas eller en flaska... Om de dricker upp det hemma under "kontrollerde former"... eller vad det nu heter..

Sen är det ju en samvetsfråga, jag har tonårsbarn och.... Nej, jag skulle inte köpa ut... Inte ens till nyår faktiskt... :smirk:
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Tror inte att de blir alkisar av att jag köper champange åt de heller, men jag tycker inte att det är ok! -Tråkig mamma som jag är....
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Daniela skrev:
Tror inte att de blir alkisar av att jag köper champange åt de heller, men jag tycker inte att det är ok! -Tråkig mamma som jag är....
Du är inte alls tråkig!! :bow:
Jag tycker att det är det enda raka för att förhindra att ens ungdomar dricker i "förtid". Före 18 är det faktiskt farligare för kroppen att inta alkhol.

Däremot tycker jag personligen (som sagt) att 18 och 20-gränserna är konstigt satta. Så för mig är 18 den gränsen som gäller. Före den åldern kan man faktiskt avstå från att dricka alkhol. Helt och hållet.

Allmänt:
Många säger: "jo, men då vet jag i alla fall vad h*n dricker." Eller "men annars får de bara tag i sprit någon annanstans". Vilket jag tycker är ett väldigt konstigt resonemang. För inte låter man en 14 eller 15-åring låna bilen "annars kanske de tar en bil och kör ändå" eller säger att "jag röker på med min tonåring, för då vet jag i alla fall att hon bara haschar kvalitetsvara och har koll på att inget går tokigt" ? :crazy: Sen kan jag förstå att det är svårt att "förbjuda" tex en 15 eller 16-åring att dricka om/när de bestämmer sig för att göra det. Men inte 17 skulle jag själv "sponsra" drickandet i alla fall!
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Björk skrev:
Däremot tycker jag personligen (som sagt) att 18 och 20-gränserna är konstigt satta. Så för mig är 18 den gränsen som gäller. Före den åldern kan man faktiskt avstå från att dricka alkhol. Helt och hållet.

Jag tycker det är ganska bra med olika åldersgränser. På krogen kan man ju normalt sett inte dricka sig redlös, det sätter (förhoppningsvis) personalen och/eller plånboken stopp för. Medan man på systemet kan köpa sådana mängder sprit att man kan supa sig medvetslös för en förhållandevis billig slant om man så önskar. Förhoppningsvis har man väl hunnit få lite mer alkoholvett vid 20 än vid 18. Fast jag vet ju att undantag förekommer långt upp i åldrarna.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Tror du verkligen att det är så? Hur många krogar har inte "happy hour" , "after work" osv, med billig öl mellan vissa tider.
Om de under en begränsad tid har stor stark för runt en tjuga kan du bli redigt berusad för en hundring :smirk:
Och ärligt talat så är min erfarenhet att det ska ganska mycket till innan personalen ingriper på krogen. Man måste nog vara väldigt störig eller aggressiv för att bli nekad att dricka på krogar från 18 år.
Åtminstone var det så på den tiden jag var 18.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Sparkling skrev:
Jag tycker det är ganska bra med olika åldersgränser. På krogen kan man ju normalt sett inte dricka sig redlös, det sätter (förhoppningsvis) personalen och/eller plånboken stopp för. Medan man på systemet kan köpa sådana mängder sprit att man kan supa sig medvetslös för en förhållandevis billig slant om man så önskar. Förhoppningsvis har man väl hunnit få lite mer alkoholvett vid 20 än vid 18. Fast jag vet ju att undantag förekommer långt upp i åldrarna.
Jag köper i och för sig ditt resonemang också. Det är ju lite så det brukar förklaras att vi har olika gränser. Man säger också att langningen skulle bli värre till ännu yngre om 18-åringarna fick köpa på Systemet. Men jag känner ändå att det rent principiellt är konstigt med hänsyn till myndighetsåldern i landet. Om vi hade myndighetsålder vid 20 skulle jag tycka det vore mer konsekvent att 18-åringar ej får köpa sprit på annat än krogen.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Fast du blir ju fortfarande fullare för en hundring på systemet...
O jag tror ändå det är lite mer koll på krogen än på en privat fest.

Jag blir livrädd den dagen min lille son vill ut festa....inte för att jag är rädd att han ska bli alkis (är nog inte största risken) utan allt annat som kan hända med en berusad person, o då i synnerhet en yngre som inte tål så mycket....
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Jag tycker att det är ok att ge en 18-åring en flaska champagne till nyår.
Jag anser att det är lite konstigt att du får köpa sprit på krogen och välja viljka som ska styra landet när du är arton, men du får inte gå på systemet!:confused:

Jag kommer att köpa ut åt min dotter när hon blir arton men inte en dag innan....
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

OT En stilla undran,

ligger den här tråden egentligen i rätt forum? Vad säger ni om det? Skulle den ha blivit flyttad om jag lagt den på Senior där det nog är fler tonårsföräldrar än i Barn?

Funderar lite över det ibland för själv går jag numera sällan in här eftersom det oftast handlar om graviditeter, bebisar, barn i förskoleålder och ibland barn i grundskolan.

Vet att det varit på tapeten förut och jag är INTE ute efter en ny kategori men var ska det vara? :confused:
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

En anledning till att inte ge en 18 åring en flaska skumpa är att en 18 åring ofta har polare under 18. Således blir det fler flaskor att dela på för de minderåriga.
Om nu ditt barn kan köpa sprit ute så kan det väl räcka med det hän har råd med på krogen.
Och om det nu är så att det är en privat fest....ska hän alltså inte dricka något annat än skumpa - kanske lite naivt att tro.
//fritidsledarn Luff som ser alltför spritvälförsedda 18åringar på stan utan att deras föräldrar "hjälpt till".
Ungdomar dricker inte bara det mamma köpt - dom dricker även det dom köpt själva av andra...
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Tänker inte skicka med något, se inlägg tidigare ;)

Blir mest konfunderad hur gränserna går, blir ju lite diffust där mellan 18 och 20 men Daniela skrev mycket bra förklaring där.

*tackar Daniela*
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Luff skrev:
Ungdomar dricker inte bara det mamma köpt - dom dricker även det dom köpt själva av andra...
Exakt! Eller så får alla kompisar en vinare/bubbelflaska "att dela på" med kompisarna men då har man ju redan varsin...
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Russin8 skrev:
Jag tycker att det är ok att ge en 18-åring en flaska champagne till nyår.
Jag anser att det är lite konstigt att du får köpa sprit på krogen och välja viljka som ska styra landet när du är arton, men du får inte gå på systemet!:confused:

Jag kommer att köpa ut åt min dotter när hon blir arton men inte en dag innan....

Det här är någonting jag inte heller förstår med reglerna och bestämmelserna som finns idag. När du är 18 får du rösta, du får gifta dig och du blir myndig. Du får dricka på krogen. Du får dock inte handla samma sak på systembolaget, det krävs att du är 20.
Jag förstår faktiskt inte resonemanget att ge allt sådant ansvar till en 18-åring, om "man" ändå inte anser samma ålder klara av att handla dricka på systemet.
Varifrån kommer egentligen bestämmelserna, vad var skälen och när togs besluten? När man ändrade myndighetsåldern till 18, hur var det då med systembolaget? (Jag har inte nån direkt koll där)

Själv har jag inte fått dricka utköpt av mina föräldrar, och det har inte lett till att jag hittat det på annat håll heller. Var jag ovanligt skötsam?
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Tintomara skrev:
Själv har jag inte fått dricka utköpt av mina föräldrar, och det har inte lett till att jag hittat det på annat håll heller. Var jag ovanligt skötsam?
Kanske var du en sån som jag som inte letade på annat håll heller... :D
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Förmodligen så. Tror jag ungefär drack ett halvt glas på en nyårsafton när jag var 17 och var på en "fin" fest, och fick dåligt samvete för det sen. :) Så, nja, leta var nog inget jag höll på med...
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Tintomara skrev:
Förmodligen så. Tror jag ungefär drack ett halvt glas på en nyårsafton när jag var 17 och var på en "fin" fest, och fick dåligt samvete för det sen. :) Så, nja, leta var nog inget jag höll på med...
Som jag då! Och mina kompisar. Vi tyckte det bara var dumskallar som drack och rökte. (Men de tyckte nog vi var jättetöntiga). Sen blev man 18 och drack första gången, sen 20 och provade feströka... ja, det går utför för mänskligheten, i alla fall för mig. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 589
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 849
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 819
Relationer Jag har nyligen flyttat hemifrån och har ett hat till alkohol. Speciellt om den intas av mina föräldrar. (Har inget hat emot dem...
2
Svar
39
· Visningar
4 260
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp