Älglusfluga?

P

pikoon

Under hösten 2008 hade min häst en så kallad älglusfluga i svansen, aldrig hört talats om odjuret innan. Men min häst blev helt knäpp, piska med svansen och slog i väggarna. Vi var på väg att ge henne lugnande medans vi skulle kolla igenom henne men vi hittade den innan som tur var, efter det blev hon helt normal.

Nu för två dagar sedan började det igen, piskningar med svansen och sparkar i väggen, fast hon är betydligt lugnare nu. Men det knepiga är att så fort jag tar av täcket beter hon sig såhär, har hon det på gör hon inte ett fnatt? Hon försöker inte rulla eller sparka mot sig själv, utan visar bara att hon är irriterad. Vi har kammat igenom henne på samma sätt som sist men hittar ingenting.. och det konstiga är ju om det skulle vara en sån där insekt igen? Det ska väl vara ganska ovanligt att dom går på hästar vad jag har förstått? Idag visade hon dock inga irriterande tecken, förhoppningsvis inte imorgon heller annars blir det veterinär på måndag. Hon är normal i psyket annars, ingen feber, äter och beter sig som hon ska när hon är lugn. Verkar inte ha ont vid träning. Någon som varit med om liknande? Hon är ett 19 årigt gammalt sto.

tacksam för svar och tips!

Sv: Älglusfluga?

Nu vet jag inte var du bor men här hos mig i västragötaland så tycker jag nog att älgflugorna är mest aktiva under oktober- November månad.
Märker aldrig av dem annars.

Det är inget annat som besvärar din häst?
Kolik?

/B

Jag tog en promenad med henne och hon var helt normal, bajsar som hon ska och allt annat. Förutom att hon är irriterad över något, har som sagt kammat igenom hela hennes päls med luskam utan att hitta nåt. Jag tycker oxå det är märkligt om det skulle vara en älgloppa nu? Jag bor i Gävle och vi har haft neråt 10 minus nu i flera dagar, men hon beter sig på exakt samma sätt som då hon hade odjuret på svansen.

nja, älgaloppa är väl inte så troligt nu... men det fins ju andra typer av löss/loppor... för att hitta löss så måste djuret vara rätt rejält angripen.

Är det just i ögonblicket som du drar av täcket som hon gör reagerar, eller sen efteråt när hon står utan nånting på?

Tänkte om det kanske blir statiskt och hon tycker det är obehagligt med stötarna, hade en häst på ridskolan innan som reagerade så.

Älglus är väl inte så vanligt den här tiden på året (inte i södra sverige iaf) men visst går de på hästar, däremot så biter de inte hästar. Utan de biter bara älg vad jag hört iaf. Har faktiskt aldrig sett någon som biter på hästar, men visst "landar" de på hästar och kan springa runt i pälsen så de kan vara svåra att få bort/hitta.

Jodå, den är aktiv nu pga av det varma vädret. Hjortlusflugan heter den. Det är mycket vanligt att dom går på både hästar och människor. 1758 beskrevs den av Carl von Linné som en sällsynt vingförsedd insektsfamilj som på latin fick namnet hippoboscidae: hästätaren. Lusflugan rör sig i sidled över värddjurets kropp på jakt efter kal hud där den kan suga blod och föröka sig. Den sydsvenska hästlussläktet söker sig dessutom med förkärlek till området under svansen. Man kan inte klappa till dom som med en mygga, utan det krävs våld för att få bort dom. Den är besläktad med tse-tse flugan.

jag tror nog att älgaloppan biter även hästar, dom biter människor...men kan inte överleva på vårat blod.

Dessa djur är vidriga. Brukar dock vara värst sep till nov sen klarar de inte kylan längre så du värkar ha en extrem otur. Lusen brukar hålla till mest i skogen så om du han byta hagar till mer öppen mark så kanske det skulle vara ett alternativ. För två år sedan under älg jakten hade vi hur mycke löss som helst de gick på vår ena hund ordentligt. Hon blev super stressad och tacka för det, dessa djur tar ju riktiga tuggor. Fick kamma och kamma varge dag tills alla försvann.

kl

här är de små djävlarna till överlevare vanliga.

första gången jag såg en var för ca 5 år sedan, sen dess har de ökat huvudlöst..

går ej att rida i skogen på hösten.. behövs bara typ 2 träd så har du 15 älgflugor.

mina hästar har fått variga skorpor efter flugornas bett. de blir även väldigt irriterade.. svansen går som en propeller.

inte är de farliga men så helvets äckliga!!

Ja så var det nog. Kom inte ihåg riktigt.

Har aldrig varit med om att de bitit på oss som tur är. Fy vad äckligt.:crazy:

Vågar nog påstå att de olika arterna av lusflugor inte är särskilt aktiva just nu. Om det skulle finnas någon stackare kvar där ute torde den vara tämligen slö. De är ju växelvarma och jag kan inte svara säkert om just lusflugorna, men andra flugor går in i en sorts vinterdvala = diapaus.

Näe, jag skulle söka en annan orsak till att hon beter sig så här. Min fäller päls just nu och är irriterad i huden. Det kan ju vara en orsak. Mask kan oxå vara en orsak till kli i rumpan och en irriterad häst som piskar med svansen. Irriterad pga av brunst? Jaa, jag känner ju henne inte men det är vad jag kan säga som små tips.

Jodå... vi har många såna där vidriga figurer här..... inte nu i minusgrader dock. Mina hästar har inte haft så ont av dem ännu som tur är... däremot biter de min mamma sanslöst - hon får såriga "bölder" i håret efter hon plockat svamp el varit ute o jagat trots att hon har skyddsnät över hela sig. Mig sätter de sig på men har aldrig bitit. De är hopplösa på att ta sig in överallt o gräver sig ner där de kan. Platta typer som kan vara mkt svåra att få tag på o framförallt att döda - på en häst kan jag tänka att de är näst intill omöjliga att hitta i pälsen.....

Jaa, men om ni går ut i skogen så här års, utan minusgrader säg att det är 0-10 grader, menar du att ni blir attackerade av dessa flugor? De är ju dessutom som mest AKTIVA under sommaren-hösten då det är perioden för parning och äggläggning.

nä - personligen har jag inte sett ngn sedan sen höst....

Vet inte om de kanske kan vara aktiva längre i varmare miljö längst söderut eller nåt möjligen....

Den är inte helt ofarlig. Den kan faktiskt döda sitt värddjur. Med det menas att: de äter av pälsen på älgarna och en pälslös älg kan inte överleva vintern och dör därför. Flugangreppena är mycket plågsamt, och älgarna får klåda och inflammationer. Hjortlusen som den heter, är på stark frammarch i Sverige och har tom etablerat sig i Dalarna. Nu dör väl inte hästar direkt av denna, för dessa ses ju över samt tas in emellanåt. Men på bete kan den ge skador i form av klåda/inflammationer.

Här jag bor, i värmland, har vi haft 20 minus och min ena häst har nyss fått ett bett av en hjortlus.
Vad jag har hört, så kan dom överleva ned til 30 minus. Dock inte så aktiva då...

Våran häst fick flera såna, han blev skogstokig. Om man vill få fram dom kan man testa att blöta ner hästen, då kryper dom fram.

Jag hade en sån på shettisen också, upptäckte det när jag klippte honom. Men han var inte alls påvekad.

Detta måste vara ett av det läbbigaste djur näst efter fästing som besudlat vår planet. :eek: De kommer flygandes i skogen, släpper sina vingar och kravlar sig in i pälsen (eller som en gång, i mitt ena ögonbryn!)
Hästarna blir som tokiga o gnuggar sig hysteriskt. Med ett tränat öga kan man se små upphöjningar i pälsen där de sitter men det är omöjligt att ta de platta asen med fingrarna. Luskam eller dylikt mothårs brukar funka.

Märkligt dock att din häst inte reagerar när hon har täcket på? Det borde ju irritera lika mycket med eller utan täcke om det nu skulle vara älgloppa. Min pålle får också lite frispel när jag tar av täcket och vill gärna bli kliad på rumpan, men jag har inte sett en älgloppa sen i höstas trots att vi har gott om skog, rådjur & älg runtomkring. Jag tror nog mer på statisk elekricitet som någon sa.. Vissa hästar är ju extra känsliga i hårremmen vid sättning/fällning. Kanske hon har satt mer päls nu när det varit så kallt..?
Hur som helst..lycka till!

//Cinnamon

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 842
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar