Älglus?! Nån med erfarenhet???

Aliche

Trådstartare
Vår ena häst, ett tinkersto var idag helknasig. Hon brukar verkligen va lugnet själv men idag när vi gjorde iordning henne för att rida så bara for hon runt i boxen och bet sig mot rumpan och bakbenet, försökte leta men hitta ingenting.. sen när vi hade sadlat lägger hon sig ner för att rulla bort det som biter/sticker/kliar! Till slut tar jag ut henne på gårdsplan för att sadla, jag tänker det kanske är småknott inne i stallet men hon fortsätter sparka och bita mot rumpan och bakbenet! :devil:
Så jag börjar leta efter nån typ av broms eller fluga men istället hittar jag något som ser ut som en större version av brun fästing! Den försökte försvinna snabbt i pälsen och jag fick jaga den en stund över rumpan på henne men fick till slut tag på den.
Satte mej då och sökte lite här på Buke och hörde talas om nåt som heter ÄlgLus, har aldrig härt talas om det men det verkade vara precis det jag hade hittat! SÅ nu till slut ;) Är det någon annan som har/haft det här hur blev ni av med det, varför kommer dom, kan man förebygga på nåt sätt?? Väldigt tacksam för alla svar och ideer!!

Sv: Älglus?! Nån med erfarenhet???

dom suger blod. sätter sig ofta i svansroten. Vi brukar alltid råka ut för dem på hösten, dem är INTE trevliga. Min häst har fått såna på sig och hon sparkar upp i taket i stallet av panik, är hon ute så sparkar hon bakut som en galning. Man ska undvika att gå i skogen, men tydligen så blir man ändå inte av med dem någonstans för min häst har fått såna på sig i stallet också. Tyvärr vet jag inget sätt att bli av med dem. Det verkar bara bli fler också dessutom:crazy:
förra året hittades ju flera älgar som hade dött av älglusar det fanns flera 100000 på dem! får flytta till en annat land tror jag:idea:

Älglus eller älgfluga som vi kallar de små otäcka krypen:devil: ja de är riktigt ruskiga de.....
De lever på älgar och lägger ägg i älgarnas päls:eek:, men det är endast älgen som duger som värd så att säja.De bits riktigt illa och hästar i allmänhet är besvärade av dem,men de är egentligen inte farliga för människan eller hästen.Vad jag vet finns det inte något förebyggande knep.Där det har gått älgar brukar det också finnas älgflugor.Det är bara att fånga dem och klämma ihjäl dem när man ser nån.De tappar förresten vingarna när de landar,så jag för min del tycker att de ser ut som övermusklade spindlar....

mina hade bara 6 ben och var ungefär lika stora som en stor fästing såattsäga...*om nån fattar* fick tips av nån att koka vitlök med vatten och sen spraya på (svalnat) så vi får se imorn om det har hjälpt, gjorde det ikväll... jäklarns äckliga småkryp va det och vårt tinkersto som vanligtvis inte blir påverkat av nånting var som gaaaalen! aldrig sett henne så *suck* man får väl tvätta hästarna med nån sån högtrycksspruta eller nåt emellanåt så kanske dom ramlar av :rofl: nej men om nån annan har nåt bra tips på förbyggande åtgärder dela gärna med er :D

Tyvärr är det nog inte mycket att göra. Nu på hösten kommer de otäcka rackarna och hästarna blir tokiga om de får dem på sig. Jag tycker de ser ut som en en brun krabba i miniformat. Jag brukar ta en vanlig hårborste och kamma igenom pälsen och när de då blir tvingade upp till ytan får man vara snabb och ta dem.
Det brukar ju inte vara så att hästen har precis fullt. En enda kan ställa till väldiga förtret för hästen. Jag undrar hur älgarna står ut om de har precis fullt? Jag har som mest hittat två på samma gång. Hästen verkar så tacksam när man hjälpt dem att ta bort otyget.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 137
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 326
Senast: jerseyko
·
D
Träning Vet inte om denna tråden hamnat rätt. Men min häst går med en annan häst som är rent ut sagt lite lömsk av sig.. Och kan rent ut sagt...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: Fridan
·
Hästvård Min stackars pålle fick i lördags en stor (ca 5 cm i diameter och 1,5 cm tjock) bula högst upp på låret på ena bakbenets insida...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: Låtta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka