älgloppor

melvin

Trådstartare
hur blir man av med dem? är det bara att klippa pälsen och hoppas på att det läbbiga lilla djuret ska försvinna av sig självt? min häst har haft en som irriterar henne väldigt ett litet tag nu, och jag får verkligen inte tag på den lilla jäveln, hittar den inte, men jag vet att den är där för jag har sett den...:confused:

Sv: älgloppor

hur blir man av med dem? är det bara att klippa pälsen och hoppas på att det läbbiga lilla djuret ska försvinna av sig självt? min häst har haft en som irriterar henne väldigt ett litet tag nu, och jag får verkligen inte tag på den lilla jäveln, hittar den inte, men jag vet att den är där för jag har sett den...:confused:

Lycka till det e bara att leta vidare efter den och sen döda:devil:

om man enbart är på öppna yter kan man väl iallafall undvika dom lite..
ja vågar knappt gå där de är mycket skog vid denna tiden på året..men ja har tur och har möjlighet att rida där de är öppet.

ser ut som en mosad fluga med vingar. Finns fler trådar om dom här på buke! Dom tappar sina vingar när som landar på den utsatte, därför de är så svårt att hitta dom:(

Ja, de är hemska de små djävlarna :devil: :( Man kan stå hur länge som helst och leta efter de små krypen

Usch ja. De är så äckliga *spysmiley*

Stackars hästar också som måste ha dessa på sig. Man känner verkligen medlidande för dem när det rycker i huden, de sparkar, biter i pälsen och slår med svansen... :(

kl

Jag är verkligen glad att jag levt i 27 år utan att veta om de här äckliga djuren. Men finns det verkligen inget medel alls som håller dem borta från hästarna? Man blir ju så mordisk!

Om man blöter ner hästen brukar dom krypa fram så man kan få bort dom.

algfluga.jpg

Djuren lockas till utandningsluften . Finns inget som skyddar eller avskräcker dom. Man får undvika tät vegitation.Hålla sig på öppna ytor samt rida/köra tidigt på morgonen då det är lite kyligare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka