älggräs/ört i hö??

L

loppo

har möjlighet att få ta hö på mkt gamla vallar men det är välldigt mkt älggräs på dom o då menar jag mkt, jag vet att man kan anv torkade blad o göra te på för huvudvärk men så stora mängder i hästhö är det ok??

Sv: älggräs/ört i hö??

Naturligt äter hästar bara måttliga mängder älggräs per dag om det finns annat att tillgå, klokt nog. Att äta flera kg per dag skulle kanske kunna medföra att hade svårt att koagulera blödningar. Så allt beror på vad du menar med mycket!

Älggräset växer ju oftast i ruggar, sällan jämnt spritt över en hel äng så du kanske inte behöver slå de tätaste områdena? HH

Sv: älggräs/ört i hö??

Naturligt äter hästar bara måttliga mängder älggräs per dag om det finns annat att tillgå, klokt nog. Att äta flera kg per dag skulle kanske kunna medföra att hade svårt att koagulera blödningar. Så allt beror på vad du menar med mycket!

Älggräset växer ju oftast i ruggar, sällan jämnt spritt över en hel äng så du kanske inte behöver slå de tätaste områdena? HH

i hagen så växer det som "klasar" lite här o där men har aldrig sett dom röra det. Angående ängen så är det täckt över allt o mkt som sagt va så det skulle inte funka att slå vissa partier sas, men tack för svaret då får jag söka andra ängar eller försöka köpa hö som är skördat vid bättre tidpunkt än så här sent års

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 878
Senast: Lhas
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 536
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 786
Senast: svea
·
Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka