Älggräs, äppelträd, snöbär och nyponros - giftigt?

G

Gisburne

Äter hästar något av ovanstående? Är det ofarligt, eller är något av det giftigt?

Tack för svar! :bow:

Sv: Älggräs, äppelträd, snöbär och nyponros - giftigt?

Älggräs är ju samma som älgört, en mycket använd ört till hästar. Jag har inte sett hästar äta den där den växer vilket kanske beror på att den växer mest vid vägkanter och i diken och det blir ju oftast utanför hästens hage. D JAg brukar plocka och torka för att kunna ge älgört under året. Snöbär vet jag inte ens vad det är :angel: äppelträd och nypon kan väl knappast vara farligt?:(

Älggräs är ju samma som älgört, en mycket använd ört till hästar. Jag har inte sett hästar äta den där den växer vilket kanske beror på att den växer mest vid vägkanter och i diken och det blir ju oftast utanför hästens hage. Den är inte farlig bara hälsosam. JAg brukar plocka och torka för att kunna ge älgört senare under året. Snöbär vet jag inte ens vad det är :angel: äppelträd och nypon kan väl knappast vara farligt?:( men det känner jag inte till helt säkert.

Gisburne skrev:
Äter hästar något av ovanstående? Är det ofarligt, eller är något av det giftigt?

Tack för svar! :bow:

Förhoppningsvis äter inte hästar snöbär, har aldrig kollat dock. Snöbär är giftiga, men dödlig förgiftning är inte känd.

Både äppleträd, nypon och älgört uppskattas av hästar.

Älgört kan nog ge utslag på dopingprov – innehåller mkt salicyl. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 644
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 836
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka