babbage

Trådstartare
Idag var jag ute med min häst och plötsligt stannar han och blir helt stel. Ca 30 meter till höger står en stor älg ute på en äng och tittar på oss. Det börjar spritta i musklerna, han frustar och jag kan både känna och höra hur hjärtat börjar bulta. Nu är han så rädd att han inte är "kommunicerbar". Jag försöker att vända hemåt men känner hur han sätter sig på bakbenen och satsar på att skena hem. Jag tillåter inte det eftersom det en bit bort är en asfaltssträcka med en kurva, av olika onda ting vill jag till varje pris undvika en skenande häst på asfalt. Men istället för att skritta eller trava hemåt börjar han att hoppa på stället (jag vet inte vad man ska kalla rörelsen, typ jämfotahopp växelvis med bakbenen och frambenen). Börjar sedan att rygga igenom rätt tätvuxna träd in på en tomt på andra sidan vägen. En rätt obehaglig upplevelse. Väl där så får jag igång honom att trava (hmm, mera som passage fast ändå inte riktigt). Han fortsätter att vara stressad, även en stund efter att jag tagit in honom i stallet. När han går ut till sina kompisar i hagen efter en stund är han lugn igen.

På TV har jag sett hur man med beteendeterapi och tillvänjning kan bota t.ex. spindelskräck hos människor. Det brukar röra sig älgar i omgivningen så jag tror inte att det bara handlar om att han ska vänja sig vid älgar.

Finns det några vedertagna/beprövade metoder att bota älgfobi hos hästar?

PS
Nu när älgjakten har börjat hoppas jag att en viss älg som rör sig i omgivningen kring gården får bita i gräset
DS

Senast ändrad:
Sv: Älgfobi

Det skulle nog till att han gick bredvid ett älghägn.
Jag tror att en del är rädda och en del inte. Oftast är det doften som får dom att blir riktigt rädda - bara åsynen säger dom inte så mycket.

Det är bara att agera som du gjorde genom att driva på och ignonera.

Finns det några vedertagna/beprövade metoder att bota älgfobi hos hästar?

Det är väl som allt annat med hästar. De behöver uppleva för att lära sig. Min fuxtant är inte rädd för älgar längre (trots att hon blev hysterisk förr) eftersom det springer älgar på andra sidan staketet av deras hage... Det bor en älgfamilj (en tjur, en ko och två kalvar) i skogen som våra hagar ligger i anslutning till. Man träffar alltid någon när man rider ut i skymningen. Vanesak vill jag väl kalla det faktiskt. :)

Vi hade ett litet c-ponnysto som tyvärr fick älgfobi efter att hon och jag blev förföljda flera kilometer av en aggressiv älg som "härjade" i trakten där jag bodde då. Hon var en ganska nyligen inriden import som aldrig sett en älg förut och det var första gången vi red ut utan sällskap. Mindre lyckat...

Hon var jätterädd i flera månader. Det räckte med att hon fick vittring på älg eller hörde ngt knaka i skogen så blev hon fullständigt vettskrämd och man kände hjärtat slå genom sadeln. Det avtog till viss del med tidens gång men vi sålde henne till älgfritt område för säkerhets skull.

Det knepiga med hästar som är rädda för älgar är ju att det är svårt med tillvänjning. Om man som sagt inte har ett älghägn i närheten.

Jag skulle aldrig driva på en häst som är i det tillståndet.
Hoppa av illa kvickt och låta hästen titta och närma sig ett steg till.

Usch. Läskigt sitta på en så "hjärndöd" häst, (menar nu tillståndet)

Li

Har du suttit på en häst i den situationen???
Jag har gjort det - vid flera tillfällen.

Skänklar är bra att ha - även en skenande häst blir kontrollerbar efter ett tag. Men en häst man har tappat - tja det är väl bara att hoppas det inte finns någon trafikerad väg mellan stallet och älgmötet.

Ha ha...du får ursäkta mig men jag säger såhär: alla sätt är bra utom de dåliga! :idea:
Fungerar det för dig, så är det jättebra!
Och om jag suttit på en sådan häst? Få tänka...NEJ!
Inte i vuxen ålder iaf, så i sånt fall så är du en erfarenhet rikare :rofl:
Grattis du har vunnit en skyddsväst!

Li

Tja det är ju av erfarenheter man lär sig - tex att inte tala om för någon på nätet vad dom ska göra om man själv inte har erfarenhet av situationen i fråga.
Att kliva av i en sådan situation är att utsätta både sig själv och hästen för fara. Och skyddsvästen skulle inte göra mycket nytta där.

Om du inte kan hålla i din häst när den är i det tillståndet torde du inte ha mycket mer på ryggen att göra. :mad:
En sådan rädd häst tänker inte öht. Den går på instinkter.

Jag ser det som en ren merit att inte suttit på en blockerad häst.
All min träning baseras på att när jag sedan är ute i skogen, kunna hanterar sådana situationer på ett säkert sätt, utan sken, bakåtvolt eller vad nu må vara. :rofl:
Man behöver absolut inte ha en erfarenhet av dåliga saker för att uttala sig, det räcker gott med vanligt hästtänk.

Klart min häst stannar upp, höjer huvudet och tittar om ngt är konstigt. Han är ju inte hjärndöd.
Om jag väcker till honom och INGET händer - han spänner sig och börjar sätta sig - varför sitta kvar och göra dålig erfarenhet av det? SKA hästen fly? Eller ska vi kolla in vad det där konstiga är?

Det är ren idioti att tro att DU som ryttare kan hantera situationen på ett säkert sätt när hästen tar till flykt. Då har du skapat och förstärkt ett beteende du inte vill ha hos en häst.

Tänk såhär: som bilförare: vill du "hellre" köra över en häst eller en häst OCH människa?

Min filosofi är dock att träna hästen så långt det går innan man sitter upp och sedan tar problemen som dom kommer.
Utstätta hästen för saker dom int gillar är att övervinna hinder!

Li

Det här med att sitta av eller att fortsätta rida beror ju situationen. När det sedan händer så blir man ju själv rätt upptagen och man hinner inte tänka igenom alltför många alternativ. Men man måste fatta ett beslut, och i det här fallet satt jag kvar och både hästen och jag klarade oss oskadda. Att spekulera i vad som hade hänt om jag hade suttit av blir bara hypotetisk men jag kände att om jag gav efter det allra minsta hade han skenat. Åtminstone klarar inte jag av att sitta av och samtidigt behålla kontrollen i det läget.

Det blir mkt text så jag skrev inte allt i första postningen, men en liten fortstättning:

För att inte avsluta med att bara ha flytt hem till stallet så gjorde jag följande: Jag tog draghjälp av en person som gick ett par meter före och så gick vi ett par hundra meter tillbaka på samma väg som vi kom ifrån. När vi sedan vände och skulle gå hem igen kom samma beteende tillbaka, då tog följepersonen och höll i hästen medan jag gjorde en kontrollerad avsittning varefter jag ledde hem hästen.

Så, visst kan jag känna att hästen blir lugnare om man leder den. Men i vissa lägen har man bättre kontroll från ryggen och att byta från att rida till att leda gör att man under en kort stunde tappar kontrollen.

Jag menar inte att man ska hoppa av och leda hem dem. Då tappar det ju poängen.
Om jag vore du skulle jag glidit av och försökt få en respons från marken. När jag fått det - se till att hästen kollat in älgen ordentligt och när den släppt tanken om flykt, gärna sett att älgen klivt vidare.

Då tycker jag man gjort det man kunnat av den situationen.

Li

Min häst reagerar ungefär likadant när älgarna är inärheten. När hästen inte är kontaktbar hoppar jag av istället. När jag är på marken leder jag henne en bit bara och hoppar upp igen sen. Eftersom jag själv är ganska rädd för älgarna gör jag ingen nytta i sadeln då. Vi kommunicerar bättre när jag är på marken i ett sånt läge. Är hästen kommunicerbar sitter jag kvar. Bäst är väl att lösa det på ett så odramatiskt sätt som möjligt för attdet ska bli bättre längre fram.

Hoppa av kan ju fungera om man inte blir jagad av älgen i fråga. ;)

Men just den här ponnyn var så pass vettig i huvudet ändå att hon bara "frös" vid de senare situationerna. Satt man kvar och klappade samt talade lugnande så lugnade hon ner sig efter ett tag.

Men hade det verkligen kommit en älg emot oss igen så råder det ingen tvekan om att hon hade lagt benen på ryggen. Vilket jag hade haft full förståelse för.

jag tror att han vänjer sig ju fler älgar ni ser, men när ni gör de prata som vanligt och ignornera att de är nå "hemskt" och fortsätt framåt, du bör inte vända hemåt, då kan man åka på en skentur :S

Om det är möjligt så är det nog bra. Det bästa vore ju om älgen stack och man därefter kunde gå vidare. Men det gjorde inte den här. Den bara stod still. Visserligen vände vi hemåt, men det var ändå i ett lugnt tempo även om han var väldigt uppskärrad.

Vore det inte naturligt att älgar flyttar på sig när man kommer? Jag filmade en annan älg tidigare i somras som jag nästan kunde gå fram och klappa.

Min älgfilm på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=H9YRPKX1JEg

vilken älgfilm du hade gjort! hihi :) är de din alles tama älg måntro? :p

Det du har på film är mer onaturligt än att de sticker när man kommer.

Under hösten så brunstar älgkorna och då kan tjurarna bli lite ilsk, men även kranka. Jag har själv haft en tjur suktandes efter mig när jag red min förra arab, men det var bara att lägga in överväxeln så var vi av med den :)
Under våren och tidig sommar bör man inte reta och komma nära ko med kalv. Dom kan skydda kalvarna rätt bra och det är livsfarligt.

En dag red jag dressyr på kallblodsstoet när jag märkte att hon blev lite störd av ngt, men inte så att jag avbröt. Till slut när vi var klara såg jag en ko stå 20 meter bort och beta löv från ett träd.
Jag gjorde halt och ville se vad stoet sa. Hon började skritta mot älgen, sedan trav och när hon kom upp i fart så vände älgen in i skogen.

Nu är alla mina hästar väldigt älgvana, ofta betar dom sida vid sida (fast på andra sidan stängslet) på sommarbetet.
Oftast kikar älgarna in vad det är, sedan drar dom när man kommer för nära. Har aldrig varit med om att de attackerat, annat än den gången på araben. Vet att det förekommit.

Li

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka