babbage
Trådstartare
Idag var jag ute med min häst och plötsligt stannar han och blir helt stel. Ca 30 meter till höger står en stor älg ute på en äng och tittar på oss. Det börjar spritta i musklerna, han frustar och jag kan både känna och höra hur hjärtat börjar bulta. Nu är han så rädd att han inte är "kommunicerbar". Jag försöker att vända hemåt men känner hur han sätter sig på bakbenen och satsar på att skena hem. Jag tillåter inte det eftersom det en bit bort är en asfaltssträcka med en kurva, av olika onda ting vill jag till varje pris undvika en skenande häst på asfalt. Men istället för att skritta eller trava hemåt börjar han att hoppa på stället (jag vet inte vad man ska kalla rörelsen, typ jämfotahopp växelvis med bakbenen och frambenen). Börjar sedan att rygga igenom rätt tätvuxna träd in på en tomt på andra sidan vägen. En rätt obehaglig upplevelse. Väl där så får jag igång honom att trava (hmm, mera som passage fast ändå inte riktigt). Han fortsätter att vara stressad, även en stund efter att jag tagit in honom i stallet. När han går ut till sina kompisar i hagen efter en stund är han lugn igen.
På TV har jag sett hur man med beteendeterapi och tillvänjning kan bota t.ex. spindelskräck hos människor. Det brukar röra sig älgar i omgivningen så jag tror inte att det bara handlar om att han ska vänja sig vid älgar.
Finns det några vedertagna/beprövade metoder att bota älgfobi hos hästar?
PS
Nu när älgjakten har börjat hoppas jag att en viss älg som rör sig i omgivningen kring gården får bita i gräset
DS
På TV har jag sett hur man med beteendeterapi och tillvänjning kan bota t.ex. spindelskräck hos människor. Det brukar röra sig älgar i omgivningen så jag tror inte att det bara handlar om att han ska vänja sig vid älgar.
Finns det några vedertagna/beprövade metoder att bota älgfobi hos hästar?
PS
Nu när älgjakten har börjat hoppas jag att en viss älg som rör sig i omgivningen kring gården får bita i gräset
DS
Senast ändrad: