Älgflugor

Sv: Älgflugor

Usch ja! I år då de kom dök de bara plötsligt upp, plockade närmare 30st från hästsvansen den dagen (älgar kan ha över 17 000st på sig, vem plockar dem?). De brukar hålla sej borta om det blåser eller regnar och minskar efter att det blir svalare. De blir tröga vid kyla men är otroligt köldtåliga och tål -30 grader flera dagar (kanske därför de har ökat, då det inte är kallt längre). Det enda man kan göra är väl att gå genom hela hästen om man blivit attackerad under turen.

Det var just en artikel i en tidning som jag kan kolla upp lite mer från om någon är intresserad, man har nämligen först just börjat forska i de små monstren.

En gubbe i trakten håller hårt i teorin att älgflugan är ett "biologiskt vapen" som uppfanns i Ryssland och rymde/släpptes ut i naturen. Därifrån dök de ju upp och spred sej hitåt. Vad man själv vill tro är ju fast i var och en :devil:

En gubbe i trakten håller hårt i teorin att älgflugan är ett "biologiskt vapen" som uppfanns i Ryssland och rymde/släpptes ut i naturen. Därifrån dök de ju upp och spred sej hitåt. Vad man själv vill tro är ju fast i var och en :devil:

haha! ja den teorin tror jag på, dom är ju vekligen en plåga!!

jag fick en på ögonlocket en gång och fick inte bort den, snacka om panik!!

Detta med älgflugor är ju rätt nytt.När jag red ut i skogarna för 10 år sedan fanns det då inga älgflugor det var iallafall inget som man såg eller ens viste vad det var förnågot.

Så mycket som man red i skogarna förr men red här för någon vecka sedan och fick väl plocka bort mellan 30-60 st på hästen och mig:crazy:
Dock verkar inte min häst bry sig om dessa småkryp för hon var lugn och icke irriterad som jag var:)

Jag rideer inte i skogen och när ajg rider på grusvägar med skog nära en så är de ländtäcke som gäller och uppdragen krage för min del.

Jag har sprayat tjärflugmedel på hästen jag schabrak mm och dom verkar inte gilla detta för dom flyger där ifrån!

Kl

Jag har aldrig sett nån på min fux , men jag har fått på mig i bilen 2 ggr,. Fy farao va läskiga, flög väl in och bara satte sig tvärt på huvet. Jäck.

Ja usch vad äckliga dom är ! Var ute och red på en VIT häst för några år sedan och när vi kom tillbaks så var den prickig :S

Min ponny sto blev helt hysterisk i går när hon hade en sån där helvetes kryp på sig...när jag försökte kamma bort den så försökte hon klia och sparka mot magen där den satt och man höll nästan på att bli sparkad när man försökte hjälpa henne att ta bort den. Hon är den enda i stallet som får sådana kryp och det började för typ 2 år sedan att dom drog sig till henne, sedan dess har jag helrakat henne men i går hjälpte det typ inte, iof så var det ett tag sedan jag klippte henne men så långhårig é hon inte att dom ska kunna krypa in i hennes päls men tji fick jag....som tur é vet man vad det beror på när hon får sådan här utfall och då är det bara att slänga fram luskammen försöka hitta kräcket.

Prova med "Switch on", det brukar ta kål på dom:cool:
Om man klipper sin häst så är det också lättare att hålla den fri
ifrån dessa djävulens påfund :grin:
Kul kommentar av gubben :rofl::rofl:

Min erfarenhet är att dom söker sig till ljusa/vita ytor mer.. Vet inte om det alltid stämmer men när jag o kompisen var ute o red, jag på min mörkfux o hon på en skimmel, så fick hon älgflugor på sig hela tiden men min häst fick inga..
Är det någon annan som märkt liknande?

ja kan inte hålla med dig i den saken då vi var ute och red ja på en fjording och den andra på ett halvblod brunt! hon hade jätte problem med älgflugor medans ja inte märkte av dom :S

Förra hösten var vi hårt attackerade av dessa små, äckliga och fula hårlösa djur. De följde även med hem då de i sin dumhet missat häst och hamnat på ryttaren, i luva, på vantar , på mössan etc.

Vi kom aldrig underfund med något mirakelmedel mot dessa kryp men vi använde apotekets luskam för att få bort dem - de var chanslösa mot de täta piggarna !!!

Det mesta vi fick bort var 13 stycken under ett tillfälle, om jag inte minns helt fel. Många syntes inte ens med blotta ögat (vår sökmetod främst var att leta efter nya "knölar" som syntes i pälsen)

Dessutom tror jag att ponnyn tyckte om denna mycket välgjorda, dagliga kammning.

30!!!!!!!! :eek: och jag tyckte att vi var hårt angripna !!1

HuuuuJeda Mig

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor? Vi har kor som grannar och...
2
Svar
25
· Visningar
1 714
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa :arghh::arghh: Katten har dragit in loppor och jag får snart panik. Hon har givetvis medel mot alla sånna där äckliga småkryp och HON...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka