Alger, bra för hästar med låg ferilitet?

M

Mills

Jag hittade en artikel i Häsfocus, som handlade om den fd chefen för ATG-kliniken på Åby trav. Han pratade mycket om "naturliga läkemedel" och sådant. Hittade en sak som jag tyckte lät väldigt intressant, och undrar nu ifall någon annan hört talas om detta ? Han påstår att (gröna) brunalger skall vara bra för hästar med låg ferilitet, och att hästar skall bli mer fertila med hjälp av alger. Jag har vetat sedan tidigare att alger kan vara bra för hästar med luftvägsproblem, men inte detta. Någon annan som hört talas om det?? Tacksam för svar..

Sv: Alger, bra för hästar med låg ferilitet?

Vi hade en mycket känd travhingst å station för en del år sen. Han hade dålig fertilitet, och inte vart det bättre med alger, inte.

Finns det nått som är bra för fertaliteten då?
Tänker mest på ston som har svårt att ta sig?
Förutom en korrekt foderstat förståss...

Man kan ju prova att fluscha dom med ADEvitamin.

Hejsan igen!

Tomas säger i artikeln att det skall ha köpts in en dyr avelshingst till Sverige ( travare ) som man visste om att han var lågfertil. Man skall ha gett denne häst alger, vilket senare visade sig att han blivit högfertil.

Hästen jag har i tankarna att prova det på är ett nordsvenskt sto. Det har aldrig tagit sig på henne, men veterinären menar att det inte finns något fel på henne heller. Fungerar alger är det ju verkligen värt att försöka!
Ingen annan som har erfarenhet eller hört/vet något om alger? :)
Tacksam för svar..

Om det är hans vetenskapliga bas verkar det en aning tunnt.
Dessutom en väldig skillnad på hingst o sto inte minst därför att ett jodöverskott påverkar fölet negativt.
PL

Man ska nog vara lite försiktig med alger eftersom att jodhalten är hög, vilket kan vara skadligt på dräktiga ston

Polygonum sägs förbättra fertiliteten hos både hingstar och ston.

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 060
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
G
Hästvård Hej min halvblodsvalack född 2004 kom hem halt till mig i början av juli efter att ha varit utlånad på foder i två år. Fodervärden...
Svar
6
· Visningar
4 545
Senast: Goldilock
·
Utrustning och det beror inte på att han är dum eller att jag på annat vis är rädd för honom utan jag är rädd OM honom.. I juni/juli i år var...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka