Älgar på besök

pudeltanten

Trådstartare
Såg nyss 4 älgar gå genom hagen.
Som tur var så såg inte hästarna dom:smirk: .
Men i hagen som ligger närmast fick hästarna lite panik men det gick över snabbt.
 
Sv: Älgar på besök

Ælgar ær ok om hæstarna fått vænja sig!

Det ær som med som så mycket annat, dom blir rædda om dom inte
vet vad det ær, eller tror att dom vet... Och som med så mycket
annat beror det på ryttarens reaktion, andas hon lungt och inte rør
en fena så ær ju chansen stor att det går bra. Ælgar ær nu en gång vilda
djur så tyværr kan man ju inte kalla fram någon ur skogen før læmplig træning!
Det enda jag ær rædd før vad det gæller ælgar ær att dom ska springa ned stængslet
en vacker dag så att hæstarna rymmer ut på stora vægen.

Før længe sedan inporterade jag ett sto från Island. Hon hade egentligen
inte dåliga nerver, men hæstar ær nu en gång flyktdjur och hon kunde komma
upp i maxfart på 10 meter. Førsta gången vi træffade på ælgar så var det inte
bara en utan tre! Men hon var uppvæxt med kor och får och bara glodde nyfiket
och vædrade! Cyklar och barnvagnar tyckte hon dærimot var jættelæskigt men det
gick ju att træna bort. Buskar som kittlade under magen kunde hon
till slut tåla också, med mkt stor sjælvbehærskning...
 
Senast ändrad:
Sv: Älgar på besök

Såg nyss 4 älgar gå genom hagen.
Som tur var så såg inte hästarna dom:smirk: .
Men i hagen som ligger närmast fick hästarna lite panik men det gick över snabbt.

Varför är det tur?:confused:

Hästar som går i hagar normalt ser ofta både älgar och rådjur och blir inte ett dugg upprörda.

Det blir de inte heller när man rider om inte ryttaren får panik.

Jag ser då och då älgar och ofta rådjur och ingen häst jag har suttit på har mer än stirrat till lite och undrat om det det är en häst, sen ahr de insett att det är en älg och tappar intresset.

Hingsten fick för sej att det var ett av hans ston :rofl: som rymt en gång, och blev lite upprörd men insåg sitt misstag snabbt på lukten, antar jag.
 
Sv: Älgar på besök

Det händer ibland att det går älgar inne i hagen, när mina hästar är där, men dom brukar inte bry sig så mycket, dom ställar sig i klunga bara och kollar in besökarna. När jag rider eller kör händer det ju ganska ofta att vi träffar på älg och ren, hästarna bara kollar, om dom inte flyttar sig brukar jag sjunga för älgarna och skälla till renarna då flyttar dom sig snabbt. Min gamla Nordis brukar gnägga efterdom.:rofl:
 
Sv: Älgar på besök

Det händer ibland att det går älgar inne i hagen, när mina hästar är där, men dom brukar inte bry sig så mycket, dom ställar sig i klunga bara och kollar in besökarna. När jag rider eller kör händer det ju ganska ofta att vi träffar på älg och ren, hästarna bara kollar, om dom inte flyttar sig brukar jag sjunga för älgarna och skälla till renarna då flyttar dom sig snabbt. Min gamla Nordis brukar gnägga efterdom.:rofl:

Min unghäst brukar bli ganska arg och vilja jaga bort dem, man han brukar ångra sig när han upptäcker att de är ca 50 cm högre i manken... Den lille fegisen!
Ett shettissto i hagen bredvid blir däremot kärlekskrank och brukar springa efter. Så det är lite olika.
 
Sv: Älgar på besök

Min Madam brukar ha sällskap av älg och rådjur i hagen och det har hänt att hon och dom andra gått sida vid sida och betat. Hon gillar speciellt en älg och det är ömsesidigt för dom brukar beta från samma tuvor samtidigt, nos mot nos.:p
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: Luff
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp