Älgar i hästhagen?

skjona

Trådstartare
I går eftermiddag när jag skulle iväg med bilen någonstans spanade jag som vanligt ut över hästhagen när jag åkte förbi och höll på att få rena chocken.
Vår lugna lilla flock sprang runt som dårar ,emellanåt tvärstannade de och stenglodde bort mot grinden.Jag såg inte något speciellt men något var det.Det var lite halvskymning så det var svårt att se.
Minns att enda gången de betett sej liknande var i våras när en halvvuxen älgkalv förirrat sej in dit.Kan det ha varit en sådan igen tror ni?
Flickan klagade dessutom att hennes ponny betedde sej konstigt när hon red i paddocken på eftermiddagen.
Har ni något tips på hur vi ska få bort älgen om det nu är det?
Trodde det bara var på vårarna när de blev bortstötta av mammorna som de sökte sej till tamdjur.
Är utan hund för tillfället annars kanske hon varit en lösning.
 
Sv: Älgar i hästhagen?

Jag har intryck av att dom bara springer som dårar ifall det är björn i närheten. Älgarna är dom så van vid att det är sällan dom bryr sig.
Har inga försklag på vad du ska göra.
Jag brukar ta in mina ifall dom springer som tok eller gå ut till dom och vara ute tills dom lugnar sig. Nu är det inte så ofta det händer längre eftersom jag flyttat.
 
Sv: Älgar i hästhagen?

Ja,björn är nog helt uteslutet där vi bor....Älg är de väldigt ovana vid eftersom det knappt finns älg där vi bor,däremot rådjur i mängd.
Ska kolla in dem i kväll igen framåt skymningen,de kanske bara fick knäppknaset på myggen som oväntat dök upp i går eftermiddag,mygg har vi sällan här på ön heller.
 
Sv: Älgar i hästhagen?

Ett år stod min häst ensam några vecka på betet. Hästkompisen hade skadat sig och fick inte gå på grönt. Döm av min förvåning när jag en dag kom till hagen och hästen står och betar nära tillsammans med en älg. När älgen fick syn på mig så hoppade den lätt ut över 1.60 staket för att komma tillbaka när jag åkt därifrån. (Kan se hagen med kikare). Efter ett tag blev älgen tamare och tamare och stannade kvar när jag kom till hagen, han började följa med på ridturen på 10 meters avstånd. Självklart fick han namnet Hälge. Jag försökte aldrig göra honom tam men dessvärre blev han tillslut så tam att han ville nosa på mig och bli klappad.

När älgjakten kom for jag till alla jaktlag i närheten för att tala om att den älgen var tam och skulle lämnas i fred. Tyvärr var det en som vägrade lyssna och sköt älgen ifrån 2 meters avstånd när Hälge var på väg fram för att hälsa. Älgpasset är precis i skogen bakom hagen!

Visst det var inte bra att han blev tam men för i h-vete man kan väl inte skjuta en älg från 2 meter avstånd...
 
Sv: Älgar i hästhagen?

Nejmen vad säger du?Så älgen blev bästa kompis med hästen då?
Trodde hästar instinktivt var rädda för älgar på grund av den starka viltlukten.Det måste väl ha varit en fjolårskalv då.

Det var ju väldigt sportsligt att skjuta en tam älg på två meters håll.!!!:(
 

Liknande trådar

K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp