Alfarullning och strypkoppel

Gry

Trådstartare
Åkte bort med familjen i helgen och kollade upp noga vilket hundhotell härikring som hade bäst rykte. Det var inte så många att välja på iofs :D Men några. Absolut seriösast (trodde nästan karln ville göra ett hembesök hos oss först) och med oklanderligt rykte lämnade jag således min 14 månades kemiskt kastrerade hanhund i tryggt förvar.

När jag skulle hämta ut hunden fick jag höra att det gått bra etc etc men fick också höra att han fått lägga ner honom ett par ggr (alfarulla) då han inte varit koncentrerad/lydig vid rastning (andra hundar i rastgårdar runt omkring) och att han rekommenderade strypkoppel på min hund. Han hade haft det ialf. Doggen är i könsmognadsfasen nu, lite osäker och lite dominant, och då behöver de få veta vem som bestämmer. Sa hotellägaren.

Jag känner igen det där resonemanget. Har hört det ofta under uppväxten av min far vars hundpedagogik är som tagen från 40-talet. Den känns inte så uppdaterad. Det stämmer att min dog inte är så koncentrerad på föraren med andra hundar runt omkring som är hispiga och uppspelta. Och finns INGEN ANNAN utväg och en jätteduktig kunnig tränare anser att alfarullningar och strypkoppel är den enda utvägen så köper jag det. Men när jag läser böcker, här inne, pratar med hundkunnigt folk etc så får jag en stark känsla att den här typen av pedagogik är lika ute som axelklaffar på en glansig chockrosa skjorta.

Kände ett stygn av obehag när vi åkte därifrån.

PS. Ja, det är mitt ansvar att se till att min hund kan gå i koppel med allt och alla. Det kan han inte. Vi har kämpat som satan för att få den lilla odågan att gå så pass bra som han gör nu. Han är till hälften husky och dra ligger i blodet :devil: Ju mer motstånd i kopplet- desto mer tar han i. Vi har jobbat extremt konsekvent med att antingen stanna, eller vända vid drag. En gång fick jag vända (och nu överdriver jag inte) 289 ggr tills jag fick spelet och vrålade ett par väl valda, varpå han skötte sig vägen hem. Har även fått hjälp av två kunniga tränare, varav en tävlar med husky som bara garvar och säger att jag köpt en suverän draghund som borde göra många huskyägare gröna av avund, men som har fått mitt lilla kräk/älsking att gå hyfsat. Vi jobbar också mkt utan koppel på inhägnat område med "freestyle" (fick jag lära mig att vi gör) och vi har jättefin kontakt. Han är liksom världens bästa hund, otroligt smart och duktig och läraktig på allt utan koppel. Men som sagt, han är så mkt bättre nu. Men bättre kan det bli.

Nej, jag tänker inte; Jag lämnar in min superhemska hund till hotell så att den stackars hotellägaren får ta itu med min ouppfostrade skithund. Sedan blir jag förbannad för att andra får ta konsekvenserna av min misslyckade uppfostran. Jag tänker mer i termerna: Finns det inget annat sätt?

Sv: Alfarullning och strypkoppel

(Stressad, rörigt svar men jag måste bara)
Jag hada blivit asförbannad om någon hade alfarullat min hund! Hade blivit arg bara av att någon använde stryp utan min tillåtelse.
Du lämnade väl iväg hunden för att någon skulle ta hand om den inte för att denne någon skulle läxa upp hunden?

Våga lita på din magkänsla!

Jag tänker mer i termerna: Finns det inget annat sätt?

Självfallet finns det andra sätt att träna hundar bra på, än alla dessa fullständigt idiotiska grejer med alfarullningar, strypkoppel på osv. Fan vad förbannad jag hade blivit om någon hållit på sådär med min hund när jag lämnat iväg den för hundpassning.

Hur mycket har du läst om klickerträning?

Jo det finns andra sätt och det där tänkandet, som i grund och botten handlar om att kuva hunden till underkastelse, borde få stanna kvar i 70-talet där det hör hemma. Jag tycker du tänker klokt och sunt och verkar jobba på jättebra med din lilla buse. Du vet ju vilket slags hund du har köpt. Jag hade blivit rasande om någon hade hållit på så med mina hundar. Hela deras fostran bygger på att de ska lita obetingat på människor.

*Delvis KL*

Jag instämmer med övriga att det finns andra sätt.

Däremot så stryphalsband behöver inte per definition vara av ondo, det hänger helt på hur man använder det. Dock, vill man inte ha strypkoppel så finns det ingen extravinst med att ha det framför annat halsband. Men vill man ha stryphalsband så finns det rätt använt ingen negativ aspekt med det framför andra halsband.

Jag varierar mellan kedjestryp och vanligt bredd läderhalsband, men föredrar stryp om herrn är eller kan tänkas vara uppspelt och/eller ofokuserad. Inte för att straffa eller för att använda råstyrka, utan för att strypet är tydligare för honom. Vill han skulle han kunna hänga i andra änden av kopplet oavsett halsband.

Däremot gillar jag INTE 'tysta' nylonstryp. För mig är hela poängen med strypet att med ljudet kunna ge en signal om "hej, nu har du glömt av dig lite tror jag, du är ute i koppel med mig" för att sedan kunnan belöna och förstärka kontakt.

Jag skulle bli regelrätt v-a-n-s-i-n-n-i-g om jag hade lämnat bort min hund på hotell och fått höra detta. Det är INTE den människans ansvar att uppfostra min hund, och dessutom inte på sätt som är djupt förankrade i 60-talet. Usch vad upprörd jag blir av att läsa detta, ännu en anledning till att jag aldrig skulle lämna in mina hundar på dagis eller hundhotell. :(

Jag skulle bli regelrätt v-a-n-s-i-n-n-i-g om jag hade lämnat bort min hund på hotell och fått höra detta. Det är INTE den människans ansvar att uppfostra min hund, och dessutom inte på sätt som är djupt förankrade i 60-talet.

Instämmer helt. DESSUTOM har han ingen bakgrundsinformation eller är införstådd i er träning och era problem. Med hans handlande kunde han lika gärna förstört månaders träning och slit.

Sedan blir jag förbannad för att andra får ta konsekvenserna av min misslyckade uppfostran. Jag tänker mer i termerna: Finns det inget annat sätt?

Fast det där anser jag ärligt talat att vederbörande hundhotellspersonal ska kunna tolerera till en relativt hög gräns. De kan i sådant fall ringa dig och fråga om det skulle vara okej om de tex satte på din hund en halti för att slippa få axlarna dragna ur led. Att ta egna beslut i hur en annan människas hund ska hanteras= Big no no!

Jag skulle bli regelrätt v-a-n-s-i-n-n-i-g om jag hade lämnat bort min hund på hotell och fått höra detta. Det är INTE den människans ansvar att uppfostra min hund, och dessutom inte på sätt som är djupt förankrade i 60-talet. Usch vad upprörd jag blir av att läsa detta, ännu en anledning till att jag aldrig skulle lämna in mina hundar på dagis eller hundhotell. :(

Kan bara hålla med..

Vi hade pratat om koppelproblem i telefon men Han avfärdade det m att de inte går ut med dem utan har mkt stora rasthagar istället. Men av ngn anledning valde han att gå m koppel i rasthagen istället. Tror det var för att visa honom hagen och för att få kontakt då hunden var lite osäker.

Tycker som du, att hundar ska kunna gå i koppel!!! Men jag väntade mig nog mer av en hundhotellsägare som har kurser. Ok att man testat allt annat, lr så. Men att förespråka det före annat känns så fel.

Senast ändrad:

Självfallet finns det andra sätt att träna hundar bra på, än alla dessa fullständigt idiotiska grejer med alfarullningar, strypkoppel på osv. Fan vad förbannad jag hade blivit om någon hållit på sådär med min hund när jag lämnat iväg den för hundpassning.

Hur mycket har du läst om klickerträning?

Har aldrig läst en bok pärm till pärm, men läst på internet och har pratat en del m tjejen som säljer hundmaten. Han är inklickad och vi använder det ibland när vi tränar utan koppel, mest som bekräftelse. Inte så mkt m spontana nya saker. Fungerar rätt ok. Funkar bra med, funkar bra utan. Han förstår vad den betyder och koncentrerar sig bra när vi använder den. Funkar tyvärr inte bra m koppel. Han struntar högaktningsfullt i klickern då. Men det kan bero på mig också. Jag är ingen klippa på klicker.

Om du hittar en bra klickertränare så kan h*n hjälpa dig att träna nästan vad som helst med klicker, inklusive koppelträning. Jag rekommenderar det varmt. Men man kan behöva lite mer hjälp än man får av att bara läsa. I alla fall har jag behövt det.

Jag ska absolut kolla vidare på detta. Tack för hjälpen!

En hund som är ett och halft år är ju knappast i någon könsmognad. I övrigt håller jag med föregående talare, überkorkat att ge sig på och köra nån sorts uppfostran på någon annans hund.

Klart det går att träna. Sen finns det ju hjälpmedel som tex VGV-sele som man kan sätta på hunden om andra ska ut och gå med den, som inte ska träna utan bara rasta hunden.

En hund som är ett och halft år är ju knappast i någon könsmognad. I övrigt håller jag med föregående talare, überkorkat att ge sig på och köra nån sorts uppfostran på någon annans hund.

Klart det går att träna. Sen finns det ju hjälpmedel som tex VGV-sele som man kan sätta på hunden om andra ska ut och gå med den, som inte ska träna utan bara rasta hunden.

Håller med , spelar ingen roll vad för sorts problem jag har med hunden så vill jag inte att någon provar fostra den om jag inte bokstavligen frågat efter det.

Jag säger egentligen ingenting om stryp då jag använde det själv på hundarna MEN om jag inte har stryp (har inte stryp på alla hundar och har inte alltid stryp på dem som jag har det på)så är det av en anledning och då skulle jag bli jävligt elak om någon använde det på mina hundar utan min tillåtelse!

Samma med alfarullning. även om vi är av den sorten som kan ta tag i våra hundar så använder vi oss inte av alfarullning i någon form, det är till och med så att unghunden tar all som helst omkullläggande som en regelrätt lekinvit så skulle någon göra det i ren ilska skulle den stackars hunden inte fatta någonting, och dessutom med risk för att förstöra det kommunikationsätt som hunden och husse har jobbat upp under hundes hela liv.

Näh ett seriöst hundhotell med duktiga hundmäniskor måste också kunna läsa av ägarna, hundar och ägare är i detta fall lika stora kunder och det var inte uppfostringsanstalt de gällde. alltså ska hotellägarna behandla hundarna som ägarna har bett om och funkar inte det så får dem väl ringa och föra en dialog med ägaren?

Börjar ägaren på P i sitt förnamn?

Inte säker på vart du bor, men fick bara en känsla :)

Jag har hjälpt till på hundstall och pensionat och då använt stryphalsband. Absolut inte för fostran men för att de inte kan backa ur det.

Har som "hundfångare" plockat in mer än ett par hundar som backat ur halsband eller krupit ut selar för att chansa med andra människors hundar.

Resten låter däremot skit och jag hade varit fly förbaskad om det varit min hund.

Till alla som svarat i tråden!

Tusen tack för att ni har tagit er tid att svara och för all er input! :laugh: Det känns skönt att det känns fel i magen, när det är fel. Jag vet liksom att det är fel, men när, hrm... "duktigt" folk talar till en med auktoritet och lite uppfostrande till en hur "man ska göra" då undrar i vart fall jag, som inte har överdrivet kött på bena, hur jag ska göra. Jag går förstås inte på vad för skit som helst, riktigt så naiv/trög är jag inte, men samtidigt har jag inte världens erfarenhet bakom mig, och bevisligen kan min lilla dog inte gå snällt i koppel i alla situationer. Jag kan ju inte säga att jag gör på mitt sätt och se så bra det gått :angel::cool:

Vi får träna vidare helt enkelt, med mjuka metoder, som innan, med lite hjälp från tränare och hoppas på att han fattar med tiden :devil:.

Buke är fasen bäst!!! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka