Äldre shettis?

Shettisen jag kör är 14 nu och det inte alls några problem. Han är i toppform nu! En medtävlande på körtävlingar kör en shettis som är 20-någonting och den verkar då inte ha några som helst problem!! Men det beror ju också på hur hårt och mycket du kör. Men är den 15 tror jag det är bara att köra på!

Inte nu längre. Jag fick avliva min gamling tidigare i år. Han var 26 år och kördes regelbundet ända fram till sin död. Jag tror att det var en bidragande faktor till att han var så rörlig och fräsch trots sin ålder. Han fick tex nästan alltid 9:or på traven på utställningar (som 25- och 26-åring). :)

Sv: Äldre shettis?

Hej!
Jag har en shettis som blir 20 nästa år. Och förra sommaren (när han var 18) startade vi i vår första körtävling!
Det som är viktigt att tänka på när man har en senior, är att anpassa träningen. Mycket uppvärmning, jag skrittar alltid i 20 min och däreftar är jag alltid nogrann med att han ska bli lösgjord innan det "tuffare arbetet" börjar.
Jag tömkör ofta 2-4 dagar i veckan, just för att han ska vara mjuk och lösgjord.
Sedan inför tävlingarna, att man alltid ser till så att hästen är väl förberedd, så att den inte har en chans att slita ut sig när det väl gäller. Ska jag tävla i mars, börjar jag träna i augusti.. Detta gör att trots att man har gamlingen på tävlingen så är både ork och konditionen starkare än många andra på tävlingen.
Och det viktigaste av allt, Var lyhörd hör hur din ponny mår, är han stel en dag, var flexibel och anpassa träningen efter din häst. Själv har jag regelbundet en massör till min senior.
Hoppas något av detta kanske kan ge lite hjälp på vägen!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
865
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama