Äldre madame

M

Madi cruz

Hejsan. Tänkte bara höra med någon häst kunning om råd angående ridning av äldre häst.

Har en travare på 20 år som har ridits som bara den hela tiden fram tills i sommras då hon blev halt både bak och fram. Har vilat i ca ett halvår nu och jag ser inga tecken på hälta eller någon annat konstigt. Jag har även skrittat och longerat henne några gånger men hon visar inga tecken på att hon har ont eller så, bara lite stel i bakbenen som hon alltid varit. Men då är min fråga, hur mycket vågar jag pressa henne i ridningen? Hur bör jag rida henne mm? Det känns som att hon har en del kvar att ge.

Mvh Madi

Sv: Äldre madame

Om hon blir halt av normalt mycke med ridning så skulle jag låta denna häst gå som promenadhäst/sällskap, Men du kan ju rådfråga med en vet? Han kan kolla hennes ben och kanske ge dig råd hur du tar hand om dom nu på gamla dagar :)

Inte pressa alls skulle jag säga. Gamla hästar tål inte förändringar så bra och har svårt för att bygga upp sig. Motionsrid bara, det är nyttigt för dem. Sätt igång ytterst försiktigt med skritturer på en haltimme fyrtio minuter första tiden. Ganska snart kan du trava kortare sträckor. Bra grundkondition är bra, men ingen slitsam träning.

Var extra försiktig med att rida mycket på ridbanan och trava runt i djupt underlag, det retar senor och ligament onödigt mycket. Lättare dressyr korta stunder och uteridning tror jag är bra, men inte mer. Och var uppmärksam på vad hästen säger:) SÅ jämn motion som möjligt är bra, hårdare pass mer sällan bryter ner mer än de bygger upp.

För länge sen red jag en 23-årig häst som inte blivit riden på över ett år. Jag satte igång henne från noll, och tävlade en hel del. Vid 25 års ålder blev hon dock skadad, jag tror defintivt inte att det berodde på min ridning, utan snarare på att hon sträckt sig i hagen. Därefter blev hon aldrig riktigt bra igen. Det gick bra att skritta/trava henne lugnt i skogen men hon kom aldrig upp i tävlingskondition igen utan att skadan kom tillbaka, hon haltade inte markant men man kände att det inte var helt ok.

Nu är ju din häst 5 år yngre än min var när hon blev skadad. Men som andra skrivit innan, rid inte för mycket på ridbanan, det sliter. Lättare pass tror jag inte skulle skada, sen känner man ju efterhand hur det känns.

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan. Tänkte bara höra med någon häst kunning om råd angående ridning av äldre häst.

Har en travare på 20 år som har ridits som bara den hela tiden fram tills i sommras då hon blev halt både bak och fram. Har vilat i ca ett halvår nu och jag ser inga tecken på hälta eller någon annat konstigt. Jag har även skrittat och longerat henne några gånger men hon visar inga tecken på att hon har ont eller så, bara lite stel i bakbenen som hon alltid varit. Men då är min fråga, hur mycket vågar jag pressa henne i ridningen? Hur bör jag rida henne mm? Det känns som att hon har en del kvar att ge.

Mvh Madi

Hej Madi!
Det är väl som med träning av vilken häst som helst. Du som ryttare måste kunna känna av hur mycket du kan göra utan att det blir slitsamt för hästen. 20 år ska ju normalt inte vara någon hög ålder på en häst, det beror ju på hur slitsamt hennes liv varit.

Vad var orsaken till att hon blev halt i somras? Om det kommer från ridningen så behöver lösningen inte vara att sluta rida henne, utan att lägga om träningen och få bort de spänningar som orsakade skadan.

Jag sätter just nu igång min 20-åriga valack som varit mycket riden hela sitt liv, men som nu stått i två och ett halvt år. Jag gör korta tömkörningspass och strävar efter att få honom att böja i sina bakknän och få honom lika i sidorna. Jag gör alltid så lite att han alltid är sugen på mer när jag slutar.

Jag skulle inte pressa hästen över huvud taget. Då riskerar du att bryta ner istället för att bygga upp. Var noga med uppvärmning, försök att se på din häst när hon känner sig varm och redo. Själv leder jag alltid min en stund innan jag börjar jobba. Jag stannar, går igång, backar. När min häst själv vill börja trava vid min hand så vet jag att han är varm.

Jag skulle också arbeta med grunder till att börja med. Göra övningar som jag skulle gjort med en ung häst för att sakta bygga upp muskler och skolning igen. Om hästen har en bra grund så går detta arbete fortare naturligtvis än det skulle göra om hon var oinriden eller oskolad.

Så mitt råd är: Var öppen för vad din häst säger till dig, hon kommer att tala om vad som är bekvämt och vad som är för jobbigt. Ge henne tid, speciellt i uppvärmning.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Hej sombre!
Tack för svaret! hon blev som sagt halt i sommras, hon har aldrig vart halt eller varit skadad innan. Vi va ute och skrittade en lång härlig skogs runda. Vad jag minns så gick hon upp på en gräskant och snubblade till. Så antagligen var det där som något hände, hon haltade ingenting innan under ridturen men jag kände genast att hon haltade i traven. När vi kom hem gjorde jag i ordning henne, tittade och klämde på benet ( vänster bak ) som inte var svullet och ingen reaktion från hennes sida heller. Efter de skulle jag leda ut henne till hagen och hon va block halt, såg illa ut. I alla fall, hon fick stå. Flyttade hem henne igen från sommarbetet, där hon då andra dagen hemma igen blev sparkad vänster fram :(. Vänster fram hade fått en klockren träff precis ovanför knät som svullnade upp stor som en fotboll. Hade ute vet och han sa att det bara va att låta henne gå i hagen, med tanke på henns ålder och sådär så fick man senare i framtiden se om det blev bättre eller ej. Nu har det gått ca tre månader sen hon va halt och jag ser inga tecken alls på att det skulle vara något med henne förutom att hon är stel i bakbenen som hon vart tidigare.
Tack snälla för tipsen, jag ska lyssna till vad hon säger till mig:)

Mvh Madi

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama