Äldre hund som behöver gå upp i vikt

Lo_

Trådstartare
Jag behöver tips för att få upp min flatcoated retriever ett par kg i vikt. Han har fri tillgång till Standardt Extra. Bytte för två månader sedan från Normal till Extra. Vill helst inte byta fabrikat då han är mycket fin i både päls och avföring men önskar tips på energirikt att ge vid sidan av. Kan det funka med olja?

Visst kan det funka med olja och ägg mm men jag skulle inte vilja he det i mat som står framme jämt.....
Du får kanske tilläggsfodra vid sidan av torrfodret dvs köp färskfoder av bra kvalitet och fetthalt och ge morgon och kväll. Lite lyx ska man väl ha när man är gammal :p

Nej det får jag ju kolla om han vill äta direkt i såna fall :-).

Han är absolut värd lite lyx och om man inte ska ge färskfoder i huvudsak kanske man inte behöver jättestor frys (vi har en halv bara)? Vilken mängd brukar man kunna köpa åt gången?

Beroende på lite vart man bor behöver man inte ha en jättefrys för att ge dom färskfoder på heltid heller :) Vi har en halv frys, men det är inga problem att förvara färskfodret . Dock får man ju handla lite oftare. Jag brukar köpa hem 10 voh-korvar/gång (får 10% rabatt om jag köper 10 eller fler), och det får lätt plats i ett frysfack. 10 korvar räcker ca10 dagar för mig. Hade knnat köpa hem fler åt gången också, och då lagt 3 st i klen direkt eftersom de står sig 4 dagar i kyl :)
Har man nära till en butik som säljer färskfoder är det inga större problem :)

Du kan ju köpa t ex späck eller talg i affären också och ge som tillskott. Grisknorrar är också väldigt feta och är ett bra tugg. Citygross brukar ha ett superutbud av sådana saker!

Min hund får mat 3 gånger om dagen varav morgon och kväll blandas ut med ägg. Han älskar det! Hans hull håller bra + pälsen är superfin!

Olja ska man väl inte ge för mycket av, har för mig att de blir lösa i magen av det. Jag brukar skiva upp och torka leverpastej i ugnen precis innan tiden går ut, sen kan man ge det som träningsgodis. Sista delen av osten kan man hacka upp o ha som godis. Några bitar per dag så syns det förhoppningsvis snart på vågen.

Vi ger färskfoder, köper hem 20 kg åt gången = 40 korvar och det tar upp ca 2 lådor i våran frys, de är det minsta som erbjöds med hemkörning, annars går det ju att köpa enstaka om man har en butik i närheten som säljer.

Min magerstackare får Vom og hundemat exklusiv (har nu bytt namn till VOM taste storfe) och de håller han sig i superfint hull på, har testat byta till andra färskfoder men då blir han tunnare igen.

Min hund får mat tre gånger om dagen varav morgon och kväll blandas ut med ägg. Han älskar det! Hans hull håller bra + pälsen är superfin!

Problemet är att A inte äter på bestämda tider utan när han vill. Men antar att jag skulle kunna ge ägg vid sidan om han tycker om. Han får alltid överblivna matrester och diverse bullar och kakor till hans stora glädje;).

köpte hem lite grisknorrar och blandade grisdelar igår så det ska han börja få idag och hoppas han inte äter mindre av vanliga maten för den skull. Vi har hyfsat ära till butik med färskfoder så det står näst på tur.

Vi har precis varit hundvakt en vecka och det uppskattas inte av gamla farbrorn så då tror jag han åt åt mindre än vanligt, men nu får vi se till att det vänder. Mycket cancer i rasen så ev ett veterinärbesök om han inte rundar på sig (var på koll senast i våras).

Tack för tips alla:up:

Köp lite färskfoder och ge extra av i maten. Vom och Hundemats variant Exklusiv är en fettbomb som fått många hundar att öka i vikt :)

Hur mycket äter han ungefär på en dag nu när han får fri tillgång då? Bara för att han får fri tillgång så betyder ju inte det att han äter mycket. Jag tycker det är helt fantastiskt att du lyckas ha fri tillgång till en flat :p

Jag har aldrig funderat på fri tillgång, så vet inte för och nackdelar med det.. Fördelar med att ge måltider är väl att det är lättare att kunna styra hur mycket hunden äter och det kan ju vara trevligare att utfodra med diverse tillskott som kan börja lukta om det står framme. Tex ägg o färskfoder.

Jag skulle satsa på att ge färskfoder. Det brukar de flesta hundar tycka om och en liten portion färskfoder innehåller likvärdigt som en större portion torrfoder. Så är han dålig på att äta så får han ju i sig ''mer'' om han äter 300 g färskfoder än om han äter 300 g torrfoder. Usch vad dålig jag är på att förklara, hoppas du förstår..

Jag har också en halvfrys. Offrar en låda till hundmat så har bara 1,5 låda till mig själv o sambon. Trångt, men det funkar. I en låda får 12,5 kg Fodax färskfoder plats precis. Men vill du ge annan sort av färskfodret så finns ju massa olika märken, som inte jag har koll på. Men de flesta brukar ju kunna köpas som 500 g-korvar som minst, och dom tar ju inte mycket plats.

Nej anledningen till att han har fri tillgång är ju att han kan reglera mängden, och även att han får i sig störst mängd under dessa premisser. Har gått bra fram till nu när jag tycker att han är ngt för tunn. Han har artros så han ska absolut inte gå med övervikt....en balansgång.

En säck à 13 kg räcker i en knapp månad. Ska fundera på färskfoder, och se om vi kan få det att fungera.

Okej, då är det ju jättesvårt! :(

Vår flattar tunnade också ur när dom blev äldre. Dom la inte på sig mer oavsett hur mycket mat dom fick. Det är ju en del av naturens gång.. Dom verkade inte lida av det. Dom var pigga o glada o sådär, och veterinären såg inget fel med det, så dom fick gå med lite undervikt sista åren.

Nej det är kanske egentligen ingen jättefara, rör sig om 1-1,5 kg. Han är en stor flat och väger betydligt mer än tex min mammas hane som jag tycker är lite väl rund ;)

EN tanke, när du säger att ha få deverse rester och godis är det ju risk att han hellre äter det än sin egen mat vilket i sin tur kan innebära att han faktiskt får i sig för lite av olika ämnen. Det kan därför vara bra att verkligen hålla koll på vad och hur mycket han faktiskt får i sig.

Jag har funderat lite sedan mitt förra inlägg. Tänkt tillbaka på en valp jag hade för många år sedan. Han åt som en häst och såg ut som ett benrangel. Inga fel på honom enligt vetten. För att testa någonting så bytte jag märke på foder. Då la han på sig och blev normal i hullet. Han tog helt enkelt inte upp det andra fodret, det gick nog mest rakt igenom bara. Visst, de flesta hundar tunnar av när de blir äldre, men det skadar ju inte att prova med ett annat foder en period. Jag har en 14-årig hane just nu och än så länge har han inte tunnat av nånting, han väger samma som han gjort i alla år.

Jag tror faktiskt inte han äter mindre av sin egen mat, iaf inte så pass att han får i sig för lite av det han behöver, summan är konstant dvs en säck räcker alltid samma tid.

Det här är en hund som alltid haft lite svårt att hålla hull och som hos mig alltid fått äta så mycket han vill (och det har fungerat bra). Han har nog varit nere på denna vikt tidigare år också ibland men kanske är jag lite mer pjåskig med honom när han är lite äldre. Foderbyte kan vara aktuellt men samtidigt så är han fin i päls och mage så jag vet inte jag.

Jag tror faktiskt inte han äter mindre av sin egen mat, iaf inte så pass att han får i sig för lite av det han behöver, summan är konstant dvs en säck räcker alltid samma tid.

Det här är en hund som alltid haft lite svårt att hålla hull och som hos mig alltid fått äta så mycket han vill (och det har fungerat bra). Han har nog varit nere på denna vikt tidigare år också ibland men kanske är jag lite mer pjåskig med honom när han är lite äldre. Foderbyte kan vara aktuellt men samtidigt så är han fin i päls och mage så jag vet inte jag.

Jag fick överväga foderbyte till min på grund utav att det gamla fodret inte gav så mycket på hullet. (Min går knappt upp något). Så jag gick till granngården och bad en butikspersonal om hjälp och jag är dönöjd! :D (Dock stödfodrar jag fortfarande med ägg då pälsen blir fantastiskt len och fin).

Jag har Carrier till honom. :) Dom har flera olika sorter fast med samma "bas" i alla.
Så kolla upp det och se om något foder skulle passa din. Jag valde lamm och ris tack vare att min hund inte tål vete eller köttproteiner men han är rund om magen ändå. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 533
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 555
Hundhälsa Ja vilken jä*la rubrik det blev :p Men behöver hjälp nu och input från andra kunniga hundmänniskor. Har en 3 årig greyhound/border...
Svar
13
· Visningar
1 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka