Äldre hund, hur underlätta ?

xaheena

Trådstartare
Hej, jag visste inte riktigt hur jag skulle rubricera detta inlägg men beskrivningen finns ju nedan.

Min ena hund har nyligen fyllt 8 år, han är en stor hund på dryga 50 kg och ca 70 cm hög, en rhodesian ridgeback. Han är min första hund så jag har ingen erfarenhet av äldre hundar.
Han har alltid varit frisk, ända tills han fick en magomvridning i våras. Han opererades, hade väldigt svårt att vakna efter operationen och var rätt medtagen en rätt lång stund efter.
Han mår nu prima och hoppar & studsar precis lika vilt som innan, det jag har funderat på nu så här i efterhand är att han är ju faktiskt åtta år, en stor hund som dessutom är rätt aktiv.

Vad kan jag göra redan nu för att han ska åldras på ett bra sätt ?

Missförstå mig rätt, han är inte riktigt gammal och sjuk, men jag blev väldigt orolig när han opererades i våras och känner att jag måste göra allt jag kan för att han ska finnas vid min sida och leva ett bra liv så länge han bara orkar. :love:

Så släng ur er nu, alla tips och andar notiser som ni har om äldre hundar.

Tusen tack för hjälp!

/En orolig matte

Sv: Äldre hund, hur underlätta ?

Skönt att han har återhämtat sig från operationen och att han har blivit så pigg igen!

Om han inte har några problem eller krämpor ännu så skulle jag behandla honom som vilken seniorhund som helst. Ge ett bra seniorfoder och håll honom i bra hull, ffa se till att han inte är överviktig.

Jag skulle också hålla extra koll på honom nu. Försöka tänka tillbaka på när han var 4-5år och om det är något som har förändrats med honom sen dess. Hoppar han fortfarande i och ur bilen lika obehindrat eller sover han kanske mer på golvet än i soffan/sängen. Finns mycket småsaker som kan förändras över en längre tid som man tänker sig att hunden faktiskt bara börjar bli gammal, men som kan vara ålderskrämpor och lätt kan underlättas.

Regelbundna kontroller hos veterinär är heller aldrig fel. Ett litet blodprov och en genomgång kostar inte så mycket. Upptäcker man sedan något så görs det oftast i ett tidigt skede.

TantAgda skrev bra tycker jag.

Jag har själv en gamling som beter sig som en unghund. Jag tror att det som bidragit mycket till det är att hon fortfarande får vara så aktiv hon vill vara. Hon äter ett bra foder som passar henne utmärkt, jag försöker hålla henne smal och välmusklad och hon får hänga med på långpromenader, träna hjärnan med tricks och lydnad och får jaga trasa så länge kroppen håller (typ som kapplöpning, något hon älskar mest i hela världen).

Håll koll på honom, se om något förändras och skriv gärna upp förändringarna också! Låt honom hålla igång och ta honom till veterinär för seniorkontroll ibland om du känner att det behövs. Klia och massera mycket för att hålla musklerna mjuka samt var noga med uppvärmning och nedvarvning när ni ska hålla igång.

Anders Hallgrens "Den gamla hunden" rekommenderas varmt. Det är en lättläst och smidig liten bok om åldrandeprocessen, vikten av motion och hjärngympa för äldre vovvar, kroppsliga förändringar etc. Det är en utmärkt utgångspunkt.

KL

Tusen tack för tipsen, då känner jag mig lite lugnare iaf.

Blodprover tog vi senast i maj och allt såg bra ut.

Boken ska inhandlas omgående !

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka