Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag använder ungefär samma foder till mina gamla som till mina fölston och växande unghästar d v s bra mycket kraftigare foder en till en vanlig vuxen häst. De innehåller mer protein och energi än vanliga tandrad foder gör.
Har tänderna börja bli dåliga så får dom uppblött foder och fri tillgång på grovfoder så att dom stå och pilla ut de fina stråna som de kan tugga. Ofta ger jag också fri tillgång på uppblött lusernpellets för att säkerställa att dom får tillräckligt med grovfoder i sig.
Ett riktigt undermedel som ger både energi och protein, men som är dyrt är skalade solrosfrön. Jag har provat med oskalade med det kan inte de gamla hästarna tugga sönder så det resulterade mest i en vacker blommande gödselhög. Men de skalade går bra och det behövs inte så många deciliter av det för att det ska synas på hästen.
Olja, billigt och energirikt.Jag har ett sto på 22 år som har börjat magra, vi har haft veterinär som kollat tänder och allmänstatus och hon säger stödfodra. Det räcker inte riktigt. Någon som har något bra husmorsknep för att få upp och hålla hullet?
Satsa på koncentrerat proteinfoder och olja. Mycket energi och protein på liten giva. Fri tillgång till hö/silage med bra värden, hellre än att hästen får stå och tugga fattigt hö. Och motion för att få upp musklerna på rätt ställe.Jag har ett sto på 22 år som har börjat magra, vi har haft veterinär som kollat tänder och allmänstatus och hon säger stödfodra. Det räcker inte riktigt. Någon som har något bra husmorsknep för att få upp och hålla hullet?
Intressant, det här har jag inte hört förr och ska införa det på mina gamlingar i höst när vi kollar ändå.Äldre hästar får ngt lägre immunförsvar och plockar lättare på sig parasiter, kolla bandmask med utökat bandmaskprov, den provkostnaden sparar du snabbt in om det är ett av problemen.
Jag kände inte heller till det, men det låter ju minst sagt logiskt.Intressant, det här har jag inte hört förr och ska införa det på mina gamlingar i höst när vi kollar ändå.