Äldre häst + motion + lösdrift??

F

Frida 78

Undrar lite över hur mkt ni motionerar era gamlingar och speciellt nu vintertid?? Jag har en 27 årig dam som går på lösdrift, frisk o pigg för sin ålder.. Så som vädret har varit nu m en massa regn o rusk så har d inte blivit så mkt motion för hennes del...tyvärr räcker heller inte tiden till för min del, då man har ett heltidsarbete o en bit att köra till stallet:( .... Däremot har jag fått för mig att hon rör sig desto mer sen hon började gå i lösdrift o på så vis "motionerar sig själv". Jag rider kanske 3 ggr i veckan, mer hinner jag inte. Man blir ju ändå orolig för att hon börjar bli lite stel i kroppen...

Dela gärna med er av era erfarenheter kring detta område! Gärna ngn som har sin gamling på lösdrift oxå.. Tacksam för alla svar!

Sv: Äldre häst + motion + lösdrift??

Har tyvärr inte lösdrift, men skulle gärna vilja ha på min tant, 26 år än så länge.
Hon är tyvärr inte helt ridbar fortfarande, tål lättare ridning annars kommer det orenheter i benen på henne :cry: , och plus att hon har bronkit.
Vad jag ville säga var att jag har heller inte mycket tid, två barn och en shettis som är i sina bästa år och som jag nu måste prioritera, men i somras när de gick ute, tror att de gick ute heltid från maj till september typ och även om hon inte reds eller ens motionerades ofta (ibland är hon med som handhäst när jag kör shettisen och ibland promenerar vi bara) så såg hon jättefint musklad ut, så jag tror att de rör sig MYCKET mer i lösdrift eller när de går ute dygnet runt öht.
Att de blir stela går nog i slutändan heller inte att undvika tyvärr... Men dina tre gånger och sen att hon går ute jämt är säkert alldeles lagomt för en gammal vän!

Kul att din häst är så pigg!
Min är också jättepigg än, bara benen och lungorna då som sätter lite stopp för henne... :crazy:

Jag har en arabvalack som är 24 år gammal. Han rids tre-fyra dagar i veckan.

Det är lika viktigt för äldre hästar (..om inte ännu viktigare!) att få röra på sig, annars stelnar de till.

Jag brukar skritta han i upp till en timme. Han blir inte mjuk förän efter 20 min skritt och skrittning är väldigt nyttigt. Jag travar honom sedan i låg form och eftersom att han fortfarande är pigg och busig så tar vi även ett par galopper :p

Han får lätt gallor av att stå också, så vi lindar hans ben om natten och vid ridning.

min medrytar häst är 25 och hon rids mån,ond.tors.fre,lörd och sön om ägaren kan jag har insdagar och fredagaroch rider alltid! mne ägaren har höft problem och kan inte alltid rida för hon har för ont! men när jag rider brukar ajg skritta 30 min trava 15 min gallopp 5 min sen rider jag med lite mera krav! ägaren bruka för det mästa rida skogen med sktitt och trav! och om hon itne har så ont rider hon i padocken men alla gångarter galoppombyten mm sen har ajg en egen 20 åring valack som jag tyvärr int kan rida men min kusin rider lektion för mg 2-3 gånger i vecka då rider hon ganska kravlöst! resten av dagarna tömkör ajg honomute i skogen men skritt och ganska mycket trav! (han har ganska dålig kondis)

Ja rider en tant på 30 år, dock inte min. Hon rids ca 4 dar i veckan. För att behålla rörligheten så går hon ihop me en lite småjobbig unghäst. De gör att hon sparkar å springer lite ibland, bra gymnastik tro mej:) När jag rider henne börjar jag alltid med en ordenlig uppvärming! mkt serpentiner, ått-volter å skänkelvikningar. Jag låter henne alltid ta nån galopp så hon får stäcka lite på bena+ att hon tycker de är skit kul:)

Men jag är väldigt noga me underlaget, aldrig djup snö, undviker is och travar å galopperar aldrig på ställen där risken för snubbel å dyligt!
De allra viktigaste med en gammal häst är att den fortfarande har glädjen och vill! Jenny blir hel deppig om hon inte får röra på sig, å än som hon är en gammal hopphäst brukar vi skutta lite små hinder ibland(Hon blir helt galen då:P)

Bästa är att utgå från hästens möjligheter å ork! Inte sätta för mkt krav utan se till att den har roligt istället:)

Jag har en 25 årig gamling som numera är ganska stel av sig samt har gallor på bakbenen (mjuka)
Hon har nyligen slutat ridas efter att det spökat lite i frambenen på henne. (övergående och igengående hälta) Därför tömkör jag henne 5 dagar i veckan.

Jag skulle rekomendera att du försöker få ut din häst oftare. 3 dagar i veckan kan bli för lite när hon väl börjar bli skröpplig. Daglig motion är egentligen det bästa. Självklart har man inte alltid tid. =( helst skulle min varit ute en morgon runda och sedan en längre på eftermiddagen.

Kanske kan det vara positivt att ordna någon medhjälpare till din häst? som kan antingen skritta, tömköra, leda eller ha henne som handhäst beroende på vad som fungerar bäst.
Lösdrift är nog en toppen idé. Tänk däremot på att kylan och inte minst regnet gärna påverkar stelheten i kroppen, så att hästen kan behöva ett rejält combitäcke.

Det vore nog bra om hästen fick lite mer motion men det är inte alltid som man har tid. Vad du kan göra för att hon skall röra sig så mycket som möjligt i lösdriften är att tex ha maten på ena sidan av hagen och vattnet på andra sidan. Sprida ut maten över hela lösdriften i stället för att bara ha det på ett enda ställe. Lägga lite små hinder ivägen där hästen måste gå. Tex några stockar framför vattenkaret osv

En äldre häst brukar generellt må bäst om den får lite motion hela tiden. Bara att den går på lösdrift främjar leder och muskler då den antagligen rör sig bra mycket mer än om den skulle stå i en box på nätterna.

Mvh

Tora

Jag tror inte alls att du behöver oroa dig!

Är hagen hyfsat stor och kanske lite kuperad?

Jag har också en ponny på 27 år som går på lösdrift, och han är jättefin för sin ålder! och det trots att han inte är riden på flera år.

Han håller igång fint av sig själv, leker med min 6 åriga hingst, strövar omkring på markerna osv. Faktum är att han är mindre stel och gallig nu än när jag köpte han vid 17 års ålder.

Och det tror jag helt beror på lösdriften, de får naturlig motion, och det är nog bättre än ridning..

Jag tror du har en jättebra lösning för en äldre häst. Hästen rör sig mera i lösdrift än i en box helt klart och det motverkar ju stelhet. Kombinerat med att du rider ca varannan dag låter det jättebra för din häst. Blir äldre hästar stående stilla för mycket tappar de fort muskélmassa och det är väldigt svårt att få tillbaka. Den rörelsen hästen får när den går ute håller lederna rörliga. Njut av din häst så länge du kan!

Hade mitt gamla fullblodssto på lösdrift de sista åren. Det märktes direkt om hon stog inne en natt så blev hon genast stelare. Hon trivdes jättebra på lösdrift med fri tillgång på hösilage och ett varmt täcke om det var kallt. Hon blev 28 år och var pigg och glad in i det sista. Förmodligen så fick hon en hjärtattack för hon bara ramlade ihop en dag och dog. Dagen innan hade hon rejsat runt och bockat med dom andra.

Hej o tack för alla svar;)!

Ja, det är inte alltid så lätt när inte tiden räcker till.. Hade jag kunnat skulle jag gärna ägnat flera timmar om dagen hos min lilla häst, men tyvärr ser verkligheten annorlunda ut!

Visst mår äldre hästar bra av motion och helst varje dag då..Anledningen till att min häst inte blir riden mer än ca 3 ggr i veckan är som sagt för att jag inte har den tiden..men även för att jag inbillar mig att hon har problem med ryggen.. Det knäpper nämligen i ryggraden när hon rör sig o det känns som om man "förstör" henne.Hon visar dock inga som helst tecken på att hon har ont, men det känns ju inte så bra att sitta på henne när det låter så.. Kan heller inte gå ut o gå m henne eftersom hon är av den nervösa typen o blir rädd för allt, varav det slutar med att hon får panik o sliter sig.....

Tycker det låter som om din häst har det utmärkt bra!

Jag har ett gammalt D-ponnysto (min första häst som jag har haft i 18år vid det här laget...) som fyller 23 till våren. Peppar, peppar har hon fortfarande inga större ålderstecken förutom gråa hår i pannan. Hon tycker fortfarande att full fart är bästa hastigheten när någon ditter på ryggen, och hon är alltid den som är ivrigast ut på morgonen.

Mina hästar står i tradiotionell uppstallning med hage på dagen och box på natten. Nu på vintern är de ute ca 7 h per dag. Jag tycker inte om att ta in dem i kolmörkret, jag bedömer det som en säkerhetsrisk och därav att de inte går ute längre den mörkaste tiden på året.

Bolla rids 3-4 dagar i veckan av sin skötare. Själv rider jag henne numer bara sporadiskt någon gång ibland när inte skötarflickan kan. Jag har en vuxen storhäst och en unghäst att ta hand om dessutom.

Hon rids i princip som vilken häst som helst, tjejen rider lektion en gång i vecka på henne, hon rider ut och rider på banan. Dock får hon inte hoppa högt, max sisådär 70 cm, eftersom Bolla trots allt börjar bli gammal, och dessuton råkade ut för en gaffelbandsskada för tre år sedan. Sommaren när hon var 19 var hon dock fortfarande fullt igång o tävlade LA hoppning.

Det jag gör extra med henne för att hon trots allt börjar bli gammal är atthon äter glucosamin för att hjälpa till att hålla lederna mjuka. Hon är inte och har aldrig varit gallig, däremot har hon med ålderns rätt en och annan knöl (överben/pålagringar) på benen, men ingert som hon någonsin har reagerat på.

Jag har även en f d häst, en hbl val som fyller 22 och som rids för fullt, om än mest uteritter, 5-6 dagar i vecka o mår prima.

Det är bara att passa på att njuta av gamlingarna så länge det går :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 914
Senast: Linda_A
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 543
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix