åldersgränser

majola

Trådstartare
Idag kom frågan upp vad en fem- respektive sexårig häst får gå för klasser i Sverige. Här nere går championaten nämligen i msv för femåringarna och sexåringarna måste redan närma sig svår klass. :crazy: :eek:

Jag har bara dressyr-TR så det vore jättesnäll om någon kunde tala om vilka åldersgränser som gäller i Sverige. Breeders/Scandinavian Open går väl i 1,20 för femåringarna och 1,30 för sexåringarna eller misstar jag mig helt?

Sv: åldersgränser

5-åringar som har gjort minst 3 felfria rundor i lägst 1.20-hoppning,
grundhoppning, inte ackumulatorhoppning eller bed C

6-åringar som har gjort minst 2 felfria rundor i lägst 1.30-hoppning,
grundhoppning, inte ackumulatorhoppning eller bed C

Semifinalen består av två hoppningar
5-åriga hästar 1.20 bed A samt 1.25 bed A
6-åriga hästar 1.30 bed A samt 1.30 bed A:0

De 20 bästa hästarna med lägst antal fel efter de två semifinalhoppningarna går till final. Om två eller fler har samma antal fel som den 20:e bästa hästen, går häst med bästa resultat i andra semifinalen till final. Fel från semifinalerna medföres ej till finalen.

Finaler:
5-åriga hästar 1.25 hoppning bed A:1a
6-åriga hästar 1.35 hoppning bed A:1a

Sv: åldersgränser

Enligt de uppgifter jag har fått är det exakt samma höjder i championaten i Tyskland för 5 och 6 åringar, precis som det är på unghäst VM för samma årgångar. Så du har nog fått lite felaktiga uppgifter.

Liknande trådar

Avel Vill börja med att säga att jag inte varit i kontakt med veterinär i denna fråga ännu, och att det är veterinärens bedömning jag i...
2
Svar
27
· Visningar
3 759
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar