Åldersgräns på hästarna???

L

Lillajag88

Min lillasyster har en c-ponny som är 5 år.
hon börjat tävla på honom på klubbtävlingar och nu ska hon skaffa grönt kort så hon kan tävla lokal o högre.

Men det va en som sa till henne att hon inte kunde tävla på honom för han var för ung, stämmer det?
har aldrig hört att det är åldersgräns på hästarna däremot på ryttarna.
jag vet att det finns unghästklasser tills dom e 6 eller va de e men
inte på dom låga tävlingarna eller?(lokal):confused:

Sv: Åldersgräns på hästarna???

Hon får tävla med ponnyn lokalt (och högre) men måste rida avd. b (unghästklass) så länge den är fem. När den blir sex kan hon rida avd.a om hon har ridit två felfria rundor i avd. b i samma klass.

En femårig ponny får dock högst gå Msv b och en sexårig Msv a. Men det kanske inte är så aktuellt än ;)

Taget direkt ur TR

hehe..nej inte riktigt än.. men om nån månad så där!!!;) :D

det va de ja tänkte.. med unghästklasser..
hon som sa det till min syrra hadde liksom sagt att hon inte fick tävla alls.. och att hon inte fick tävla med martingal...:eek:

nu gjorde min mamma mej fövirrad!!:o
så de e så att om han ska hoppa tex 1m i avd a ska han ha hoppat 1m i avd b??
men om han inte kommer ut och tävlar riktigt förrens han är tex 7 hur gör man då? spelar det ingen roll om man tävlat i unghästklasserna då??

väldigt tacksam för svar!!:)

De reglerna gäller endast unghästar för att de inte ska börja hoppa avd. a när de inte är redo. Är hästen sju spelar det där ingen roll.
Martingal får man ha.

Köp dig ett TR så behöver du inte lyssna på folk som inte vet vad de pratar om...

jag har en..men den e gammal o ja vet inte var den e:o
Okey..tack såå jättemykke för hjälpen!!:bow: :bow:

Vad gäller 4 åringarna (stor häst)? Avd B tills de blir 6 och har kvalificerat sig för avd. A?

Det var ett par år sedan jag tävlade och jag trodde att jag för alltid skulle ha stenkoll på TR m.m. men jag får erkänna att jag har glömt det mesta! Nu har jag däremot blivit sugen på att försöka komma i väg nån gång då och då med några av mina galoppörer.

4 och 5 åringar alltid av B, 6 åringar får gå avd A efter två felfria rundor i samma höjd eller högre.

Tackar för uppdateringen!

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 194
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka