I

isse

Skulle ni betäcka ett sto som är 21 och aldrig haft föl som dessutom har eksem?

Sv: Ålder?

Varför skulle du inte det? Jag skulle inte heller göra det men jag vill gärna veta andras åsikter.:)

Varför skulle du inte det? Jag skulle inte heller göra det men jag vill gärna veta andras åsikter.:)

Jag tycker inte att man ska avla på eksemston. Det finns så många friska ston som man kan använda istället.
Hingstar med eksem får inte användas i aveln och då är det självklart att samma regler ska gälla stona tycker jag.
Första kriteriet av många för ett avelsdjur tycker jag att den inte ha nedärvbara sjukdomar.
Jag tror att om vi alla som älskar denna ras kunde jobba mot samma mål på ett genomtänkt sätt skulle vi inte behöva några eksemhästar alls så småningom.

Åldern tycker jag är för hög för en förstföderska,det är så mycket risker med att avla på ett sto ändå så om hon dessutom var så gammal och orutinerad skulle jag nog oroa ihjäl mig.

Jag tycker man ska tänka mer på stona och rasens utveckling istället bara att avla på det man har för att man så hemskt gärna vill ha ett föl.
Det kan man visst det skaffa men många skulle tjäna på att byta sto.

Okej då vet jag att det verkligen inte är att rekommendera, det ska jag säga till ägaren av hästen.

Avråder på det bestämdaste att betäcka ett 21-årigt sto som aldrig tidigare haft föl. Kommer förmodligen för det första inte att bli dräktig, men om så skulle vara är riskerna för komplikationer så pass stora att jag definitivt avråder.

Aldrig, var redan tveksam till att betäcka mitt elva åriga sto!

Jag har hört någonstans att bäckenet inte vidgas lika lätt efter att hästen har blivit tolv år, på hundar skall man helst para innan tre år just för att bäckenet inte vidgas lika lätt sen.

Nej absolut inte! Åldern i sig på en förstföderska räcker för att säga nej och ett sto som aldrig fått föl och har eksem säger jag också nej oavsett ålder. Eksem brukar bli värre på äldre dar och dessutom bli värre av av påfrestningar och av hormonförändringar vid dräktighet. Är hon hel och en ok ridhäst så låt henne vara det så länge hon håller. Som avelssto är hon mycket olämplig! Man riskerar bara svåra komplikationer, värre eksem, för lite mjölk till fölet och att stoet tappar sin användbarhet som ridhäst. I värsta fall kan både sto och föl dö, om hon blir dräktig... Dessutom kan det vara traumatiskt för ett så gammalt sto om hon aldrig varit hos hingst innan att bli betäckt. Är hon inte ridbar så låt henne vara sällskapshäst om eksemen går att sköta så hon mår bra, annars så hade jag tagit bort den om det var min häst. Begriper inte var folk får sådana tokiga idéer ifrån! :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 761
Senast: fio
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka