W

Warhammer

När går/gick ni över till stor häst från ponny?
Hur gammal var ni då?

Sv: Ålder?

Började rida häst feb när jag skulle fylla 18, sålde ponnyn på hösten. I efterhand kanske jag skulle bytt tidigare, men började inte tävla ordentligt förrens jag var 14 och jag ville utnyttja ponnytiden. Häst kan man ju rida hela livet!!

Jag började rida häst när jag började på gymnasiet, så jag var nästan 16.

Har precis gått över, hade 2 ponnyer tidigare, jag en och min syster en. Nu ska vi sälja den ena och har köpt en stor häst i stället. Jag hade kunnat valt att köpa en annan ponny men tyckte det var bäst att ta stor häst på en gång, istället för att byta igen senare. Rider och tävlar fortfarande ponnyn, jag och min syster delar på hästarna. Jag är 15 år i år, min syster är 13 år.

När jag var 13 började jag motionsrida avelshingstarna (stor häst), men red ponny parallet till jag var runt 16

bytte från ponny till häst på ridskola när jag var 14, skaffade egen häst när jag var 15...

Jag har alltid ridit stor häst.
OM man räknar med träningar, lektioner och tävlingar...
klart man ridit ponny några gånger men inte seriöst..

13. Ponnyn jag hade som var duktig och som jag skolade gratis (kunde nada när jag fick honom på foder) skulle jag precis starta med när de kom och tog hem honom. Då gick han 120 banor utan problem. Kändes liiiite surt.
Då blev det stor häst som jag köpte.

Disa1 skrev:
Började rida häst feb när jag skulle fylla 18, sålde ponnyn på hösten. I efterhand kanske jag skulle bytt tidigare, men började inte tävla ordentligt förrens jag var 14 och jag ville utnyttja ponnytiden. Häst kan man ju rida hela livet!!

Man ser ofta många ponnyryttare på tävlingsbanorna som alldeles för tidigt gått över till stor häst, vilket jag inte kan förstå varför man vill rida en så stor häst som möjligt.
Håller med dig, ta till vara ponnyåren, dom kommer aldirg igen, stor häst kan man rida resten av livet. Tycker själv att det är "roligare" på ponnytävlingar.

Själv var jag nog 14-15 år när jag gick på ridskolan då min ridlärare tyckte att jag blivit så stor att jag borde rida stor häst i stället för ponny. Hur jag kunde vara för stor begrep jag inte knappt 1.55 vägde 50 kg. Jag blev tilldelad en häst som jag tyckte då var ett jätte berg, som jag knappt nådde om med skänklarna. Efter den dagen slutade jag rida, för jag tyckte inte det var nåt kul längre, Sedan tog det nästan 15 år innan jag började rida igen och då köpte jag min första egna häst, och gissa vad det blev, jo en maxad D-ponny, passar mig perfekt i storleken, har honom fortfarande kvar.
Har även nu bl a 2 russ som jag också rider. Fast jag har nu även förstått att jag inte bara behöver rida ponnyn, att det finns mindre hästar som även passar mig, så därför har jag nu även en arab på ca 155 cm.

Jag började rida stor häst när jag ar 17, har haft henne i ca 8 månader nu.
Det var väldigt svårt att byta men nu när jag väl har gjort det ångrar jag mig att jag inte gick över något år tidigare så jag hade haft längre tid på mig som junior.

Har man möjlighet är ju såklart det bästa att börja rida stor häst rätt tidigt och rida ponny paralellt, för det är stor omställning ;)

jag börja rida stor häst när jag var 10 för att sedan när jag var 13 rida ponny igen. Ville absolut ha en ponny när vi skulle köpa egen häst till mig och så blev det. Jag ville ha mina ponnyår. har precis nu skaffat mig en stor häst (fyller 18 i år, sista ponnyåret), men har kvar ponnyn att tävla ett tag till så jag rider parallellt.

Det finns stora fördelar med att gå över tidigt till stor häst, men samtidigt vill jag inte för allt i världen missa mina roliga ponnyår. Dom kommer bara en gång, stor häst kan man rida hela livet.

Skaffade inte stor häst förän jg blev 18, red tidigare ponny. Men kände mig inte redo att byta till stor häst tidigare.

Jag ska (så vitt jag vet ;)) börja rida storhäst i höst :crazy: Fyller 16 i sommar.
Jag rider ju bara lektioner och klubbtävlingar då.
Red även storhäst ett tag när jag var 14, men sen böt jag tillbaka :p

Det är också vanligt att en del ponnyryttare börjar på förstora hästar, min förstahäst var 1,55 och när man kommer från ponny är 1,55-1,60 alldeles lagom, de behöver inte vara 1,70. Jag är ändå lång, 1,73 men det var lagom första året (lånehäst)

Började rida storhäst parallet när jag gick i 9:an skulle väl fylla 16... Ett år senare gick jag över helt och hållet till storhäst...

Min stora häst är knappt 160. Tror han är 158. Men det är jävla power i honom ändå :P

Jag ska precis gå över till stor häst, jag sålde min ponny i maj och letar nu stor häst för fullt. Jag fyller 16 i år. Anledningen till att jag byter upp mig är att både jag och ponnyn behövde komma vidare båda två, plus att jag började bli litet för lång.

Jag gick över i vintras, sålde den lilla d - ponnyn :cry: och köpte en liten stor häst, 164cm.

Varför? Jo därför att jag växt ur min lilla d-ponny, och köpte stor häst ist för att köpa maxad d.
Jag fyller 16 i oktober.

Jag började rida och träna på storhäst när jag var 15. tävlade några enstaka tävlingar när jag var 16, som 17åring började jag tävla på allvar.
Fast jag sålde min ponny tre månader innan jag fyllde 17... och rider o tävlar fortfarande ponny ändå :D (inte min då alltså)

dvs jag rider fortfarande parallellt men känner mig absolut mest hemma på storhäst, jag sålde min ponny för att jag kände att han var liten och ändå var jag inte för stor, det var bara det att jag red så mkt stora hästar så han kändes liten, och det kändes ändå inte som jag kunde fortsätta satsa jag var ju för gammal för att rida internationellt. Omställningen är stor som någon sa, så det är absolut bäst att rida parallellt om man har möjligheten.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 938
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Drygt 200 av Sveriges bästa ryttare och ponnyer gör i helgen upp om åtråvärda medaljer när Ponny och children SM i hoppning avgörs på...
Svar
3
· Visningar
777
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under söndagen var det final i Folksam SM i hoppning för ponny och children där landets unga hoppelit gjorde upp om medaljerna.
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur