Sv: Ålder?

Tycker inte att man ska gå över för sent till stor häst. då hinner man med juniortiden och kan satsa ordentligt som young Rider.
Dessutom spelar inte storleken så stor roll, bara inte hästen är för tung. gick från liten het D-ponny till stor långsam häst på minst 1,75 i höstas.
deb 1,10 i december 1,20 i februari 0ch 1,30 i början av juni ;)

Jag började rida häst ungefär när jag var 12år men red då min ponny också. jag köpte min nya ponny förra året en liten D (då var jag 14). Fast ska börja tävla med min mammas häst.
Man ska ju dra av 10cm av sin egen längd för att få en häst i rätt storlek.

hmm, konstigt att ja kunde rida en D-ponny på 1,46 när ja själv va 1,76 utan att ja såg ett dugg stor ut.... :confused:

jag började väll rida(in min storhäst) när jag var hmmm 14/15 började tävla parallelt med ponny när jag var 17år. Gick bra fick plac upp till 120(när jag var 18 år, sen fortsatte det till 130)
Rider nu både ock

Har ännu inte gjort denna övergång, och planerar inte att göra den heller.
Ska nog mäta upp sanni, hon är ju trots allt en maxad D. :smirk:
Skämt åsido, men tycker faktiskt att man ska ta vara på ponny tiden!

Fighter skrev:
Man ska ju dra av 10cm av sin egen längd för att få en häst i rätt storlek.

en gammal myt. Jag på 168 rider utan problem och ser inte alls stor ut på min c-ponny på 139 cm. Allt har med hur hästen är byggd. Jag kan även rida maxad b-ponny, kanske inte det snyggaste ekipaget, men helt fel är det inte.

Disa1 skrev:
Det är också vanligt att en del ponnyryttare börjar på förstora hästar, min förstahäst var 1,55 och när man kommer från ponny är 1,55-1,60 alldeles lagom, de behöver inte vara 1,70. Jag är ändå lång, 1,73 men det var lagom första året (lånehäst)

Hur gammal var du Disa när du gick över till stor häst?
Jag är också 173cm lång och jag ska gå över till attt rida häst i min hoppgrupp på ridskolan men kommer ändå att tävla ponny.

Jag red ponny året ut i princip när jag var 18. Odck köpte vi vår stora häst när jag var 12 och har kvar honom fortfarande, så det har varit lång inskolning ;) Min bror ryckte in när jag var 17 så sista ponnyåret red jag båda paralellt och nu har jag bara kvar hästen.

Jag var nog 11-12 när jag började rida häst som smått. Men var väl fjortton när jag gick över helt. Har alltid varit lång, så jag växte ur ponnyna rätt så fort.

Jag red ponny tills jag var 18. Sålde i oktober det år jag fyllde. Red dessutom C-ponny, maxad. Började tävla häst i maj samma år, men hade då ridit (in) min egen unghäst i 1,5 år.

Jag började tävla storhäst när jag lånade ut min ponny..
Tror det var året då jag fyllde.. 16?

Hade gärna tävlat ponny hela tiden, o skulle inte ha ngt emot att få tävla ponny igen mitt sista ponnyhalvår.. :(
Men det är extremt svårt att få tag på foderponnyer häromkring, så det blev att byta ut sig helt och tävla dressyr på storhäst istället för hoppning på ponny.

Får man om man är 19 år rida ponny på storhästtävlingar? Bara undrar.

Får man tävla ponny även när man är äldre än 18år? Altså som stor häst då.

Tyra4567 skrev:
Får man tävla ponny även när man är äldre än 18år? Altså som stor häst då.

jag tog upp min D-ponny till häst jag var då 19 år. Men då han börja bli till åren så tävla vi bara det året sen fick han bli "tävlingspensionär"

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 938
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Drygt 200 av Sveriges bästa ryttare och ponnyer gör i helgen upp om åtråvärda medaljer när Ponny och children SM i hoppning avgörs på...
Svar
3
· Visningar
777
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under söndagen var det final i Folksam SM i hoppning för ponny och children där landets unga hoppelit gjorde upp om medaljerna.
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka