• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jazmine30
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 171
J

jazmine30

Jag undrar lite när är en häst gammal? Jag ska kanske köpa en häst som är 16 år men är orolig att det är för gammalt. Jag undrar också om hästar oftare drabbas av sjukdomar och dålig hälsa när dom kommer upp i åren?

Jag hade tänkt köpa en Nordsvensk eller en Tinker och tänkte mig då åldern 8-15 år. Vilken ålder tror ni passar en första gångs ägare av häst? Jag har ridit i flera år jag har dock aldrig ägt häst förut.

Sv: Ålder?

Allt beror på dina förutsättningar. Jag personligen tycker inte att 16 är lastgammalt, särskilt inte när det gäller nordis och tinker. Det viktigaste är att det finns en bra veterinärvårdsförsäkring (de flesta bolag tillåter inte nyteckning omkring 15-17) och att hästen går igenom en besiktning. Själv hade jag inte köpt en häst som inte är igång på ungefär den nivå jag tänkt mig, eftersom vissa problem kan visa sig efter igångsättning förstås.

Jag köpte min häst som förstahäst när hon var 6, och ärligt talat borde jag nog kanske köpt en häst som var 10 år eller äldre, men det blev bra till slut iaf.

Beror på olika faktorer.

Generellt kan man väl säga att risken för hälsoproblem av div. slag ökar med åldern.
Beroende på hur hästen använts tidigare i livet är risken för förslitningsskador olika stor. Är det en häst som arbetat hårt, tävlat etc så ökar ju risken, givetvis.
Är hästen istället "obrukad" finns ju risken att dess senor och ligament inte byggts upp under tidiga år och därför inte klarar belastningen att bli utsatt för mer ansträngning.

8-15 är ju för de flesta hästraser "the golden years". En del hästar är slut vid 20, då kan man ju tycka att 16 är gammalt. Andra lever tills över 30.
En 16 åring kan ha många goda år kvar, speciellt om man inte tänker träna och tävla hårt. Vill man ha en läromästare passar det nog ypperligt :)

Det beror väl på individ, användning och kanske i viss del ras kan jag tycka. :)

Jag har själv en 23åring som tror hon är 5. På alla år jag haft henne har hon bara haft en hovböld en gång. Annars inget. (islandshäst)
Min gammelman blev inte 'gammal' förrän han var 27-28. (fjording)

Jag har ju dock hästar som inte är tävlingshästar utan som bara är motionshästar om man säger så träningen och belastningen är ju inte lika hård för dem.

Men 16 tycker inte jag är gammalt på en nordsvensk eller tinker generellt. :)

Kan ju vara en bra idé att köpa en lite äldre sansad häst om det är första hästen också kanske?
Lycka till i alla fall.

Tack för era tankar. Nu ska jag ju provrida på Lördag så jag får se då hur det känns. Om jag köper hästen så ska ju hon ändå vetrinär besiktas osv innan eventuellt köp. Kanske att jag börjar med att ta henne på foder.

När en häst blir gammal är individuellt. Det beror på ras, stam, vad den gjort tidigare, vad den gör nu etc.

Min ponny har först nu blivit gammal. Han är 29 år. Att han tacklat av beror nog mycket på att han stått på boxvila länge pga stor skärsår som satt illa. Sen sjukhage rätt länge.
Innan det har han hållits igång ganska ok. Och aldrig stått på boxvila eller i sjukhage någon längre period eller ofta. Han har ridits gymnasticerande med stort fokus på mjukhet och balans. Gärna nästan varje dag. Så han gick för mindre än ett år sen fullt och gjorde både piaff och galoppiruetter och reds på vilda, långa galoppturer i skogen.
Han fick en liten stelhet v fram för 2-3 år sedan. Bara jag och ena tränaren såg det. Men vet fick kolla igenom. Han böjdes ua. Vet var chockad och ansåg att man kan böja fram mer på hästar som är hälften så gamla. Jag ville vara säker på att det inte var ngt muskulärt och satte hästen på butta en sväng. Ingen skillnad. Så det är bara en stelhet. Den har heller inte förvärrats. Men vi tar hänsyn till den i träningen.

Nu är han tyvärr stel och svag med dåligt flås. För att vara sig själv då, som alltid varit supermjuk och väldigt stark och uthållig.

Vissa hästar känns slut vid 16 års ålder. Andra är helfräscha flera år över 20. Det beror helt på hur man skött dem. Fokus på att hålla dem mjuka, smidiga, starka och rida dem i balans så brukar de hålla länge.

kl

jag har bara haft araber och dom har blivit runt 30 och uppåt allihopa. Ridna som vanligt hela tiden och några tävlade fram till 28 års ålder.
Så vid 16 har dom bara levt halva livet ju:p
Rena unghästarna:bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 590
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3