Sv: Ålder?
När en häst blir gammal är individuellt. Det beror på ras, stam, vad den gjort tidigare, vad den gör nu etc.
Min ponny har först nu blivit gammal. Han är 29 år. Att han tacklat av beror nog mycket på att han stått på boxvila länge pga stor skärsår som satt illa. Sen sjukhage rätt länge.
Innan det har han hållits igång ganska ok. Och aldrig stått på boxvila eller i sjukhage någon längre period eller ofta. Han har ridits gymnasticerande med stort fokus på mjukhet och balans. Gärna nästan varje dag. Så han gick för mindre än ett år sen fullt och gjorde både piaff och galoppiruetter och reds på vilda, långa galoppturer i skogen.
Han fick en liten stelhet v fram för 2-3 år sedan. Bara jag och ena tränaren såg det. Men vet fick kolla igenom. Han böjdes ua. Vet var chockad och ansåg att man kan böja fram mer på hästar som är hälften så gamla. Jag ville vara säker på att det inte var ngt muskulärt och satte hästen på butta en sväng. Ingen skillnad. Så det är bara en stelhet. Den har heller inte förvärrats. Men vi tar hänsyn till den i träningen.
Nu är han tyvärr stel och svag med dåligt flås. För att vara sig själv då, som alltid varit supermjuk och väldigt stark och uthållig.
Vissa hästar känns slut vid 16 års ålder. Andra är helfräscha flera år över 20. Det beror helt på hur man skött dem. Fokus på att hålla dem mjuka, smidiga, starka och rida dem i balans så brukar de hålla länge.