Sv: Ålder vid inridning-ras??
Jag har nu ett bra tag märkt att inridnings åldrarna går neråt inom nästan alla raser.
Jag själv blir mörkrädd när jag läser annonser om 3åriga ridna Tinkerhästar o dyl .
Tinkern ska inte ridas innan 5 års ålder!
Islänningen ska inte ridas innan 7 års ålder !
Kan någon förklara att folk sitter o rider på 2 åriga Quarterhästar o tycker det är helt okej ?!
Är det inte illa nog att man travtränar 1åriga varmblodsföl i sverige i dag !
Hoppas det finns någon fler än jag som upptäckt detta!
Jag vet inte vad man ska göra åt det .
Men jag skulle aldrig köpa ett ridet föl iaf!
Svarar innan jag har läst hela tråden:
För det första... Föl är det väl ingen som rider på? Föl är ju hästen bara under det år då det föds, sedan blir det unghäst (åring, 2-åring osv...)
Det är skillnad på att RIDA och att SITTA på en häst. Hästar håller bäst ifall man i unga år vänjer dem vid belastning succesivt, ingen häst mår bra av att bara gå och dra benen efter sig i ett antal år för att sedan hux flux på kort tid vänjas vid träns, sadel, ryttare och ridas in. Det leder i de allra flesta fall till överbelastningar, med belastningsskador som följd.
Har själv ridit in ett antal hästar (halvblod), och mitt upplägg (med egna uppfödningar) är (självklart beroende på hästens utveckling och med hänsyn tagen till tillväxtperioder osv):
Födelseåret: Ledas i grimma, vänjas vid att stå uppbundet, allmän hantering, promenader
Höst som 1 åringar: Tränsvänjning, fortsatta promenader, tömkörning i skritt(grunderna, dvs gå framåt - stanna - svänga)
innan hästen släpps på bete som 2-åring (vilket brukar ske i början - mitten av maj) ska den vara sadelvan, tömkörd (kunna gå i form i skritt samt även påbörjat travarbete i töm) samt sutten på ("riden" 1-2 varv runt ridbanan). Sedan går den på bete, oftast fram till mitten av oktober, och bara visiteras samt verkas. När den kommer in från betet börjar själva utbildningen, med skrittpass 10-15 minuter ca 3 dagar/vecka. Framåt vintern samma år brukar hästen vara riden i alla gångarter, men fortfarande hålls passen korta, och inte alla dagar i veckan. Mest ridning ute i skog och mark under "fria" former.
INGEN av de hästar jag ridit in har haft problem med sin hållbarhet, enda tillfällena de t.ex. varit halta så har det varit pga yttre orsaker (sparkar, någon omkullridning, transportskada, spiktramp).
Hoppsan....Vilken gammal tråd