Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
man har börjat sitta in islänningar vid 3års ålder och påbörja dem då vissa rider även in dem då. vissa börjar t.o.m med dem som 2åringar som handhästar osv.
vanligast nu tycker jag att de är inridna vid 4år.
men ja håller med man börjar faktiskt bli blind förut va de ju 5-7år man red in dem på island sitts de in som 4åringar och rids in som 5åringar. men det glömms här i sverige känns det som.
dock håller hästarna inte längre på island för det, som 15åringar kan de faktiskt vara slut men då lever de ett hemskt hårt liv med, vad är av och påskrittning utan där är det upp och hoppa och iväg i tölt långa sträckor och mkt snäva svängar osv och klinik finns nog knappt.
de har ju fler hästar att ta av om någon blir sjuk.
Ibland kan det löna sig att förse sig själv med olika uppgifter innan man skriver, det här har inget underlag alls. Kruxet är nämligen att de svenska besvären i det närmaste inte existerar på Island och hästarna där. Kotledsinflammation, vad är det?????
Som Föl räknas individ från födsel fram till nyår. Därefter är det en Ettåring fram till nästa nyår. Osv.
I tråden talas om att SITTA IN Tvååringar. För att senare RIDA IN dem som Treåringar. Vissa raser senare.
Kan du inte läsa? Vill du inte förstå? Eller väljer du att läsa som Fan läser Bibeln?
/P Döben
Då undrar jag vad som menas med att SITTA IN tvååringar?
Har nämligen lite koll på en bloggare med westernhästar och där rids det turer i skogen på tvååringar samt travas och galopperas med ryttare på ryggen. Plus diverse andra träningsmoment.
Jag säger varken bu eller bä, för det här inte min grej öht, men undrar vad du menar med att sitta in tvååringar?
Okej, så 4år är ganska lagom att rida in dom då eller?De körs ju in som knappt tvååringar oftast. De rids väl in som de flesta andra raser, i treårsåldern.
Min poäng var lite som det du är inne på här .
3-års testerna är ju skrämmande !
Dom hästarna RIDs ju när dom är ca 2 år så dom kan visas vid tre .
3-årstesterna är väldigt kravlösa vad det gäller ridning, och någon "ridning" i den bemärkelsen handlar det ytterst sällan om på så unga hästar (2-åringar). Insuttna på sin höjd, ridningen påbörjas i de allra flesta fall strax före eller efter nyåret till det år då hästen fyller tre.
har folk för små o sketna hagar så kanske man inte ska ha växande unghästar alls.
Vart går gränsen för "liten sketen" hage? I mina ögon så är hagens terräng betydligt viktigare än storleken. Har hellre unghästarna i kuperade hagar på ca 1-2ha, än i platta hagar på 50-60ha.
har folk för små o sketna hagar så kanske man inte ska ha växande unghästar alls.