J
Jooonii
Sv: Ålder vid inridning-ras??
Jag kan förklara hur jag brukar göra med unghästar:
Isländer/Arab:
vid 1års ålder skall den kunna: bli ledd i grimma, åka i transport kortare sträckor.
vid 2år ålder skall den kunna: ha bett i munnen
vid 3års ålder skall den kunna: bli lättare arbetad i töm på rakt och böjt spår, sadelvan och sutten på.
vid 4års ålder skall den kunna: bli riden på i framåt i skritt trav galopp
Där påbörjas sedan själva inridningen, det andra är bara självklara grunder som hästen bör klara av. (tänk dig, kärnämnena i gymnasiet)
Självklart att mellan 3-4 får den minst 3mån tänketid, likadant mellan 4-5år.
På övriga raser som mognar tidigare fysikt (observera att jag skrev fysiskt!)
vid 1års ålder skall den kunna: bli ledd i grimma, åka i transport kortare sträckor.
vid 2år ålder skall den kunna: ha bett i munnen, bli lättare arbetad i töm på rakt och böjt spår, sadelvan och sutten på.
vid 3års ålder skall den kunna:bli riden på i framåt i skritt trav galopp
Där påbörjas sedan själva inridningen, det andra är bara självklara grunder som hästen bör klara av. (tänk dig, kärnämnena i gymnasiet)
Självklart att mellan 2-3 får den minst 3mån tänketid, likadant mellan 3-4år.
Sedan om en häst inte mognat psykiskt lika fort som en annan så ska man självklart inte pressa den för tidigt, men man bör heller inte ställa för lite krav och "gulla runt" med hästen i flera år.
Likaså om hästen är sent utvecklad fysiskt så skiljer jag självklart dess träning från en häst som mognat med i kroppen.
Hästar som har blivit utbildad på detta sätt vet jag har hållt relativt länge sen är det jämt från häst till häst.
Alla hästar har inte bra kvalitet i kroppen och kan uthärda flera flera års hård träning och tävling, men lika många som inte klarar detta klarar det faktiskt, med hjälp av rätt träning så kan man alltid få fram en fin och hållbar ridhäst, eller vad det nu är man har tränat, som kan hålla i flera år.
Sedan spelar aveln stor roll också, många privatägare avlar och avlar på sina halvtrasiga gamla hästar bara för att dom haft hästen halva livet och vill ha kvar "en del av din älskling", vilket är något av det största fel som görs med hästens utbildning.
Sen självklart att man skall ha kunnskap att kunna anpassa träningspassen åt den häst man är i färd med att utbilda, synd så är det många som har bristande kunskap på den nivån att kunna avgöra hurvida man skall utbilda en häst och vilka ston/hingstar som egentligen är värd att avla vidare på för hållbara hästar.
Mina ord om saken, tål kritik och frågor så länge som hålls på en mogen nivå.
Jooonii
Jag har nu ett bra tag märkt att inridnings åldrarna går neråt inom nästan alla raser.
Jag själv blir mörkrädd när jag läser annonser om 3åriga ridna Tinkerhästar o dyl .
Tinkern ska inte ridas innan 5 års ålder!
Islänningen ska inte ridas innan 7 års ålder !
Kan någon förklara att folk sitter o rider på 2 åriga Quarterhästar o tycker det är helt okej ?!
Är det inte illa nog att man travtränar 1åriga varmblodsföl i sverige i dag !
Hoppas det finns någon fler än jag som upptäckt detta!
Jag vet inte vad man ska göra åt det .
Men jag skulle aldrig köpa ett ridet föl iaf!
Jag kan förklara hur jag brukar göra med unghästar:
Isländer/Arab:
vid 2år ålder skall den kunna: ha bett i munnen
vid 3års ålder skall den kunna: bli lättare arbetad i töm på rakt och böjt spår, sadelvan och sutten på.
vid 4års ålder skall den kunna: bli riden på i framåt i skritt trav galopp
Självklart att mellan 3-4 får den minst 3mån tänketid, likadant mellan 4-5år.
På övriga raser som mognar tidigare fysikt (observera att jag skrev fysiskt!)
vid 2år ålder skall den kunna: ha bett i munnen, bli lättare arbetad i töm på rakt och böjt spår, sadelvan och sutten på.
vid 3års ålder skall den kunna:bli riden på i framåt i skritt trav galopp
Självklart att mellan 2-3 får den minst 3mån tänketid, likadant mellan 3-4år.
Sedan om en häst inte mognat psykiskt lika fort som en annan så ska man självklart inte pressa den för tidigt, men man bör heller inte ställa för lite krav och "gulla runt" med hästen i flera år.
Likaså om hästen är sent utvecklad fysiskt så skiljer jag självklart dess träning från en häst som mognat med i kroppen.
Hästar som har blivit utbildad på detta sätt vet jag har hållt relativt länge sen är det jämt från häst till häst.
Alla hästar har inte bra kvalitet i kroppen och kan uthärda flera flera års hård träning och tävling, men lika många som inte klarar detta klarar det faktiskt, med hjälp av rätt träning så kan man alltid få fram en fin och hållbar ridhäst, eller vad det nu är man har tränat, som kan hålla i flera år.
Sedan spelar aveln stor roll också, många privatägare avlar och avlar på sina halvtrasiga gamla hästar bara för att dom haft hästen halva livet och vill ha kvar "en del av din älskling", vilket är något av det största fel som görs med hästens utbildning.
Sen självklart att man skall ha kunnskap att kunna anpassa träningspassen åt den häst man är i färd med att utbilda, synd så är det många som har bristande kunskap på den nivån att kunna avgöra hurvida man skall utbilda en häst och vilka ston/hingstar som egentligen är värd att avla vidare på för hållbara hästar.
Mina ord om saken, tål kritik och frågor så länge som hålls på en mogen nivå.
Jooonii