Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Isf läser jag nog som fan läser bibeln ..
Tt sitta på en häst o rida är att belasta den !
oavsett om du bara sitter o åker så belastar du den .
Tack för mig hoppas ni tyckte om uppsattsen
Så, jag är förfasad över att folk tycker att de inte ska sittas på förrän de växt färdigt, utan det 'räcker med bara lösdrift'..
När hästen är liten har den brosk zoner på extermiteterna som är de ben längst ner i benet. Hovben, kronben, kotben tex. Dessa förbenas allt eftersom hästen växer och detta måste ske i lagom takt genom att äta rätt mängd foder. Under denna tiden är det viktigt att hästen får röra sig obegränsat utan att man tvingar den att röra sig. Det är jätte viktigt att de får gå i kuperad terräng och bygga muskler och stärka skelett och leder för efter tre års ålder är detta försent. Då har de flesta dörrar stängts och man kan i princip bara påverka muskelmassan. Därför är det jätte viktigt att aktivera unga hästar.
Då kan du sätta igång att förfasa dig över mej som tycker att det var för tidigt att rida in mitt kallblodtravarsto vid 2 1/2 års ålder. Nu är hon 3 1/2 och fortfarande minst 5 cm högre bak än fram.
Jag fick hem henne i tisdags och det kommer att dröja länge innan jag sitter upp....
Immer
Så här är det att fram till hästen är tre år är den tiden då man kan påverka hästens hållbarhet mest. När hästen är liten har den brosk zoner på extermiteterna som är de ben längst ner i benet. Hovben, kronben, kotben tex. Dessa förbenas allt eftersom hästen växer och detta måste ske i lagom takt genom att äta rätt mängd foder. Under denna tiden är det viktigt att hästen får röra sig obegränsat utan att man tvingar den att röra sig. Det är jätte viktigt att de får gå i kuperad terräng och bygga muskler och stärka skelett och leder för efter tre års ålder är detta försent. Då har de flesta dörrar stängts och man kan i princip bara påverka muskelmassan. Därför är det jätte viktigt att aktivera unga hästar. Dessa gäller ALLA hästar, de är inte uppbyggda på så olika sätt, alla är hästar. Sen är det olika individuellt hur mycket de växer osv men tillväxtzonerna i benen är förbenade då. Sedan är det andra delar som kommer senare som tex halskotspelaren förbenas vid sex års ålder och därför är det viktigt att hästen får jobba i lång och låg form.
Jag kan bara prata för halvblod men det farliga där är att hästarna inte får röra sig tillräckligt mycket som unga. Inte att de rids in tidigt. På flyinge sitts de in i alla gångarter som 2½ åringar, vilar hela vintern, börjas rida smått till våren och visas sedan på treår test. Sedan rids de lungt över sommaren och vilar nästa vintern och sedan sätter man igång att rida ordentligt. Och dessa är bra och hållbara hästar.
De hästar som rids in sent håller i regel sämmre för de har inte de grundförutsättningarna att fungera som en ridhäst.
För att en häst ska hålla för träning i vuxen ålder måste den belastas under sin uppväxt, medan skelettet fortfarande växer och det går att påverka senor, leder och ligament på ett annat sätt.
Jag tycker inte man kan säga att det finns en ålder då en häst (oavsett ras) "ska"/"inte ska" ridas in. Själv hade jag ett sto som jag satt på första gången när hon var 2 1/2 år. Märk väl, jag satt bara på hennes rygg i ca 1 minut. Detta gjorde jag en gång i veckan, sedan fick hon vila. Under vintern red jag in henne, och när hon kunde skritt, trav och galopp så lät jag henne vila i tre månader och sedan började jag att utbilda henne när hon var 3 1/2 år. Anledningen till att det blev så var dels att hon utvecklades tidigt och var mogen i huvudet, d v s mottaglig för inlärning. Jag tömkörde henne när hon var ett år och byggde upp hennes ryggmuskulatur. Och jag var väldigt noga med att inte hårdträna henne på något sätt och höll alltid koll på att hon inte hade ont i ryggen. Självklart fick hon vila under sina växtperioder.
Vissa kanske tycker att jag började för tidigt, men jag är en person som arbetar långsamt och tar allt i hästens takt. Nu har jag ett ardennersto som är 3 1/2 år gammal. Hon är inte inriden, eftersom jag kände att hon inte var mogen för det när jag köpte henne som treåring. Hon har även vuxit en hel del de senaste månaderna och därför fått vila. Nu håller jag på att rida in henne och hon är verkligen med och mottaglig för inlärning eftersom hon mognat en hel del och blivit en stabil häst.
Allt handlar om att kunna läsa av hästen och att ta det försiktigt med unghästar, för det har man igen längre fram. Men det är aldrig fel att hantera sin unghäst, leka med den eller tömköra den. Känner du din häst väl så märker du när den är redo att bli riden. Jag kände detta så tydligt med min förra häst, därför blev också första ridturen mycket odramatisk. Jag satt upp kanske 100 meter från stallet och red hem. Inga problem. Men om man bestämmer sig för att en knappt hanterad häst är redo att ridas in vid säg 5 års ålder och sitter upp så kan man räkna med problem.
Vad jag vill säga med mitt väldigt långa inlägg är att man kan inte säga att en häst blir förstörd av att bli inriden, för det sliter inte på den på samma sätt som regelbunden, hård träning gör. Får du bära en tung ryggsäck i tio minuter så blir du inte skadad för resten av livet, men tvingas du bära den tunga ryggsäcken flera timmar varje dag i olika tempon och obekväma ställningar så lär du får men av det oavsett ålder.
MVH//Ebba
Att en treårig häst rids i alla gångarterna i skogen med en lätt ryttare är inte att jämställa med att låta 'sitt barn jobba i bergen med en tung last på ryggen'. Vi ska inte blanda in päron i äppelkakan här, utan ska det jämföras så gör det korrekt.
Skulle DU vägra låta ditt barn rida/spela fotboll/cykla/träna gymnastik/vad det nu vill med motiveringen 'nej lilla vän, du har inte vuxit färdigt, så lek på gården det går bra, men inget mer'?
Nej, för att få ett hållbart skelett MÅSTE det beslastas medan det växer. Det gäller ALLA individer. Från människobarn, via hundvalpar till hästföl. Om man vill hästen t ex ska hålla för mer än att busa i hagen, måste skelettet belastas för mer än busa i hagen när den är ung. Utan att överansträngas. För lite träning är PRECIS lika illa som för mycket träning.
Ja det är superklart!Kunde inte sagt det bättre!
Det är väl klart att skelett och muskler måste belastas för att bli starka!
Maria