Ålder vid inkörning?

J

Jessie81

Vilken ålder är lämpligast att börja köra in ett russ född 2003. Som inbiten ryttare är jag helt novis på ämnet.

Vi kommer att få hjälp från bekanta som tränar travhästar på hög nivå, men vi är lite oense om tiden. Flera bekanta tycker att vi kan köra in henne nu under våren, medan andra tycker att vi skall vänta tills nästa vår. Själv hade jag tänkt mig efter sommaren iår.

Kan tillägga att hon skall alltså inte travtränas, utan köras "vanligt", och förberedas för inridning nästa år.

Sv: Ålder vid inkörning?

Börja med det lätta kan man ju göra nästan direkt! lägga på sele, börja tömköra. Gör det med grimma i början! Att sedan dra lite tyngre ska man nog vänta med tills hästen vuxit klart någorlunda. Några vänner föl var så gott som inkört samma år som han föddes, förutom själva vagnsdragningen.

Tycker absolut att ni kan börja nu! Men som sagt, inget tungt jobb, bara inlärning och grunderna.

Tömköra har vi planerat att göra under våren. Vi har ett jämngammalt halvblod också, så de tränas tillsammans. Men när är i såfall lämpligt att sätta henne i vagn?

Hon kan sättas i vagn när du anser att grunderna är klara. De första veckorna i vagn är det nog bra att köra ca varannan dag därefter ca 2ggr i veckan ca 15 min/ gång tills efter sommaren därefter kan du öka till tredgr tills den fyller tre år
/M

Tack för svaren!
Bara att gå ut och börja så smått då... :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 127
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 949
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka