ålder på ryttare och storlek på häst

Sv: ålder på ryttare och storlek på häst

lundborg skrev:
tack för alla svar :bow:
troligen blir det den ponnyn som vi kollade på igår. 147 i mkh ;)
som jag skrev så blir det troligen ponny :cool:

japp, en d-ponny som är 147 i mkh blev det!
han kommer hem om ca 2veckor :banana:
jättesnäll och hoppglad kille som min dotter fastnade för ;)

Jag fick veta att jag skulle bli 173 cm på en sådan "kurva". Tjena, jag är 161! :angel:

hehe, det var ju en viss skillnad;)

Ålden har ingen betydelse utan viljan. Antingen passar dotten på stor häst eller D-ponny. Min dotter är 13 år och tävlar på D-ponny och stor häst. Hon är 163 och ser ut som en liten plopp på hästen som är 170. Det beror på hur mycke vilja barnet har inom sig. Min dotter är yngst i start fältet med har alltid med sig 2 plaseringar hem och där av vister ska nu starta 120. Hon störs inte av att hon är yngst.
Vilj ni sattsa på stor häst gör det om det skäns rätt för dotten:idea:

Klart hon får rida stor häst!
Jag köpte min första stora när jag var 13 och det har jag aldrig ångrat. Jag var varken stor eller lång men ponnyn jag hade (D-ponny) var skadad länge, han var dessutom inte jätteung och hade redan gått 2 SM och jag valde att inte börja om med en ny ponny.
Jag har aldrig ångrat det! När jag var 14-15 red jag Breeders och senare JSM. Det var kämpigt men värt det! Superkul!

lundborg skrev:
min dotter är 12 år och väldigt lång, nu funderar vi på en större kuse och undrar om hon får tävla i hoppning med liten häst?
jag har hört för länge sen att om man som minderårig tävlar häst, så får man aldrig tävla ponny någon gång?
stämmer detta?

Din Dotter får tävla ponny Fram till hon är 18 år.

Jag är 14år men köpte min första häst när jag var 12år. Det var ett halvblodssto på 19 år. Jag har aldrig haft en ponny och ser det inte som ett problem. Dock har jag inte tävlat några högre klasser då jag har ridit in min senaste häst, och det har ju tagit sin tid. Visst om man tävla ponny så får man ju tävla 80cm, men häst gäller det ju 90cm. Men jag ser det inte som ett problem. Om hon inte är riktig trygg i sin ridning ännu så kanske det är bättre med en ponny. Hon har ju som sagt 8 år på sig att tävla den :)

ok, tack för alla svar.
hon är ganska lång (156 cm lång )

Som många redan har skrivit, 156 är ingen längd! Sen beror de ju på om det är lönsammt, många barn (som jag själv när jag var i den åldern) växer ju snabbt. Några år när jag var i hennes ålder växte jag 1 dm om året, och då växer man ju snabbt ur ponnyn.

Sen ang det att det skulle vara svårare på stor häst tävlingarna, så började jag att tävla stor häst INNAN jag började tävla ponny, och detta gjorde jag i 3 år innan jag NU har fått min ponny, och jag tycker defenitivt att det är tvärtom! Förstår ju inte vad som kan vara lättare än att tävla storhäst, om man bara kan rida sin storhäst så att det inte blir för svårt för att man inte "kan kontrollera" den liksom. Största skillnaden som jag ser som kan vara ngt svårare är väl att det ofta är fler startande på storhäst-tävlingar eftersom det inte är uppdelat i de olika kategorierna :crazy:

Jag tycker precis som många andra här att du ska satsa på en d-ponny. Ponnyåren är viktiga o framförallt roliga!
Risken är att det blir för tråkigt för henne att åka o tävla utan jämnåriga kompisar o att hon då kommer att tröttna!

Sen är hon inte superlång, jag red d-ponny till jag var 18 o då var jag 166 cm o ponnyn 142... Det gick bra ändå! :D (Fast jag var i största laget...;) )

Lycka till!

Jaha o jag läste såklart inte färdigt tråden innan jag svarar... Hoppas ni trivs med ponnyn!

Senast ändrad av en moderator:

:D den här tråden hade jag glömt bort

Ja, hon trivs bra med sin ponny nu.
han är precis lagom för henne :bump:

bstisar.jpg

En gammal tråd :) Det finns delade meningar i den här frågan! Antingen så köper man sig en Stor D-ponny. Eller en lite mindre Stor häst, en på 155 cm kanske. Det är stor skillnad på att rida ponny och häst, tycker jag i alla fall. Steget, takten.. Allt det där. Och storleken förstås, man har lite mer fallhöjd :rofl:

Jag var 13 år, när jag började rida storhäst. Var då över 175 cm lång i alla fall. Växte en del till, är nu 181 cm lång. Jag var allderleds för lång för ponny redan vid 11,5-12 års åldern, men jag var så himla smal och vägde ingenting att de kunde helt enkelt inte sätta upp mig på stor häst tidigare.

Kanske jag skulle kunna få någit tips i dennna tråden ? Jag är lite över 170 och 15 år tycer ni jag ska gå över till storhäst istället för att rida d ponny ett eller två år till ?

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
94
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka