ålder på ryttare och storlek på häst

Sv: ålder på ryttare och storlek på häst

Jag är 175 och rider min stora d-ponny! :D Sen är han av den kraftiga typen, ser ut som ett litet halvblod, och bär upp sin ryttare otroligt bra, så an ser inte stor ut på han! :D

alex_415 skrev:
Vadå ? Titta på Alexander Zetterman han är 15 år och tävlar 1.50 hoppningar på häst? Det är ju inte ovanligt att 14-15 åringar tävlar 1.20-1.30 höjder nu för tiden .

är inte alex 16 år...?

oj jag menade ju inte att skriva till dig:o glömde ett litet *KL*

anledningen med denna fråga är att vi är i köpa-häst-tankar, och tanken är att hon ska kunna ha nästa häst tills hon blir äldre.
att slippa skiljas från en häst igen pga att hon har blivit för stor...

Docka skrev:
1.56m är väl ingen längd!:eek:
Jag är ju 1.65m, nu har ju jag dock köpt mig en stor häst (1.68), men innan dess tävlade jag D-ponny på 1.41,5m! Och det såg inte alls konstigt ut...
Fast vill man har en stor häst så är det klart att det går bra, jag älskar att rida häst nu mera!
Men hon är inte alls för lång för en d-ponny om det är det ni funderar på...!

för att bara vara 12år så är väl det ganska långt!
och att hon inte är för lång för d-ponny vet jag, men frågan var om hon kan tävla med den

Hej! Min dotter är också 12år och drygt 160cm lång. Hon har idag en maxad C-ponny och den hoppas vi att hon kan ha ett tag!

Jag själv har aldrig tävlat ponny utan började tävla stor häst direkt när jag var 11år. Jag var nämligen 168cm lång. Det har både varit för och nackdelar. Nackdelen inser jag idag är att jag gått miste om en helt underbar ponnytid. Nu när mina barn går igenom det. Det är alltid lättast att tävla mot dem i samma ålder. Jag kände mig ensam på storhäst tävlingar. Det fanns ju inga jämnåriga kompisar där. Samtidigt som jag blev "mascot". Det var tufft att tävla mot vuxna. Men det väckte min fighting spirit. men alla kanske inte klarar det. det gäller ju att hålla självförtroendet uppe och intresset vid liv.

Det finns ingen regel som säger att om man tävlat stor häst så får man inte tävla ponny igen. Den som sagt det till dig har säkert blandat ihop det med att om man tävlar en ponny bland storhäst får man inte tävla den som ponny igen. Jag är inte ens säker om den gäller längre.....:confused:

Acaciovid liv. Det finns ingen regel som säger att om man tävlat stor häst så får man inte tävla ponny igen. Den som sagt det till dig har säkert blandat ihop det med att om man tävlar en ponny bland storhäst får man inte tävla den som ponny igen. Jag är inte ens säker om den gäller längre.....:confused:[/QUOTE skrev:
ja, det är nog så att hon blandat ihop detta, vet någon om den regeln finns fortfarande?

Om du tar upp en ponny och tävlar den som ridhäst så måste det gå 6 mån innan den får tävlas som ponny igen. Om jag inte har helt fel. Någon med TR i närheten kanske kan säga exakt vad som gäller.

Angående din dotter så håller jag nog med ovanstående. En stor långbent d-ponny är nog vad jag hade satsat på. Ponnyåren med allt vad det heter med lagtävlingar, familjegemenskap osv är inget jag hade velat vara utan. Det är kul och man lär känna många jämnåriga. Även roligare för föräldrar skulle jag tro. Jag tävlade min D-ponny tills jag var drygt 170 lång.

Däremot så håller jag med om att det är pest att behöva sälja häst. Så därför förstår jag om ni gör valet att köpa en stor häst direkt...

Jag skulle vilja fråga, hur lång är du själv? Är du lång så finns risken att dottern svart gör ett skutt o plötsligt är för lång på hästen...

Vi har ett exempel på detta i föreningen:
Flickan var 11 (möjligen 12 är inte 100 säker) o var för stor för sin relativt lilla C-ponny, var i min längd dvs ca 160cm. De kunde inte riktigt bestämma sig för häst eller D-ponny, men till slut köpte de en D-ponny för att "det är roligare att tävla mot sina jämngamla kompisar"... Nu har hon växt minst 10-15 cm och det ser hemskt ut på D-ponnyn :crazy:
Så nu kommer hon snart få sälja den och köpa stor häst och hon har inte ens haft ponnyn i ett år :eek:

ja, det är det jag är rädd för att hon ska bli lång redan om 2år...

jag är ganska lång. 174, och hennes bror som är 14 år är 181cm och hennes pappa är 175cm.

och nu växer hon väldigt snabbt har jag märkt eftersom byxbenen "krymper" och hon är längst i klassen, precis som hennes bror...

Men finns det inte en sån kurva hos sjuksyster på skolan? Som talar om hur lång hon kommer bli? Jag vet att jag fick veta hur lång jag skulle bli som vuxen, men jag kommer inte ihåg hur gammal jag var när jag fick veta det...

Jag var hos sjuksyster med min dotter för att ta reda på hur lång hon skulle bli. Det var bla annat två saker men skulle beakta.

Hur långa är föräldrarna och hur såg deras tillväxtkurva ut. Jag var 168cm lång när jag var11 år och är fortfarande det. Troligt att min dotter planar ut av den anledningen.

Det andra var att man växer max 10cm efter det att man kommit fullt in i puberteten. dvs fått mens. ex. min dotter var 156cm lång när hon fick mens. Dvs blir hon max 166cm lång.

vi köpte D-ponny till vår dotter när hon var 12, hennes ridning utvecklades otroligt tillsammans med denna underbara ponny.
Hon tävlade henne i tre år, och från att tidigare endst tävlat LD/LC har hon många placeringar i MSV.
Ponnyn har varit en fantastisk läromästare.
Nu har vi köpt stor häst, dottern är 15 år och vill satsa, och har nu några år som junior.
Jag hoppas att vi gjort ett klokt val, det känns så.

alex_415 skrev:
Vadå ? Titta på Alexander Zetterman han är 15 år och tävlar 1.50 hoppningar på häst? Det är ju inte ovanligt att 14-15 åringar tävlar 1.20-1.30 höjder nu för tiden .

Familjen Zetterman ligger ju kanske på en annan nivå, om man ska uttrycka det så :smirk: Alexander har redan tävlat otroligt mycket på ponny och blivit jätteduktig. Han är duktigare än många vuxna. Så för honom är det säkert inga problem.
Sådär jättemånga 14-15 åringar i de klasserna finns det faktiskt inte generellt sett. Det är väldigt tufft att tävla mot vuxna med hur många års erfarenhet som helst, när man själv precis har kommit upp i tonåren. Allraminst för självförtroendet.
Går tävlandet dåligt finns risken att det inte blir roligt längre. Alla klarar inte den pressen som det för med sig att tävla mot vuxna människor. Det är tufft.

Bara min åsikt.

Ojoj! 156 cm är inget alls! Jag är 15 år 166cm och tävlar fortfarande i både hoppning o dressyr på min c-ponny, det funkar super. Om hon redan som 12-åring ska börja tävla häst skulle det nog kännas jobbigt, eftersom de allra flesta andra som tävlar stor häst är mkt äldre och har mer erfarenhet. Man vill inte missa ponnyåren, hon har ju 6 år kvar (:

lundborg skrev:
min dotter är 12 år och väldigt lång, nu funderar vi på en större kuse och undrar om hon får tävla i hoppning med liten häst?
jag har hört för länge sen att om man som minderårig tävlar häst, så får man aldrig tävla ponny någon gång?
stämmer detta?

nej hon får så klart tävla ponny även om hon har en egen storhäst som hon tävlar på storhästtävlingar.
dock kan hon inte tävla sin egen häst i ponnytävlingarna

tack för alla svar :bow:
troligen blir det den ponnyn som vi kollade på igår. 147 i mkh ;)

Jag skulle absolut rekommendera er att köpa en ponny.
Är dottern 12 år, har hon 6 år kvar hon kan tävla ponnyn. Köper ni stor häst åt henne nu, så bör ni köpa en läromästare som har någora år på nacken. Den hästen kommer hon ändå inte kunna tävla så många fler år än ponnyn.

Ponnytiden är rolig, ta till vara på den. Jag har svårt att tänka mig att en tolvåring skulle tycka att det var lika kul på en storhästtävling. Det är mycket mer allvar och konkurrans där.
Det kommer bli mycket svårare att klättra i klasserna.

Docka skrev:
1.56m är väl ingen längd!:eek:
Jag är ju 1.65m, nu har ju jag dock köpt mig en stor häst (1.68), men innan dess tävlade jag D-ponny på 1.41,5m! Och det såg inte alls konstigt ut...
Fast vill man har en stor häst så är det klart att det går bra, jag älskar att rida häst nu mera!
Men hon är inte alls för lång för en d-ponny om det är det ni funderar på...!

Nej absolut inte:eek:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
95
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka